MOT SENTRUM: Forbundsleder Lars M. Johnsen åpnet Transportarbeiderforbundets landsmøte på Lillestrøm med et ønske om et tettere samarbeid med KrF.
Bjørn A. Grimstad
NTF-lederen ønsker samarbeid med Kristelig Folkeparti
Da forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Johnsen åpnet forbundets landsmøte på Lillestrøm i dag, gjorde han det med å åpne for et tettere samarbeid med Kristelig Folkeparti.
torgny@lomedia.no
I åpningstalen til Norsk Transportarbeiderforbunds 43. landsmøte tok forbundsleder Lars Johnsen for seg den politiske situasjonen etter stortingsvalget.
– Valgresultatet gir ikke noe håp om å få reversert den liberaliseringa og forverringa som har skjedd i arbeidsmiljøloven. Kristelig Folkeparti vil antakelig fastholde den linjen de valgte i forrige periode. De vil være redde for å virke useriøse og vinglete. Men dersom det viser seg at noen av de endringene som har skjedd, gir uforutsette virkninger, tror jeg KrF kan være villig til å gjøre endringer.
– I mange saker vil det derfor være naturlig å i større grad innlemme KrF som et parti vi har samtaler med (…) Det er også grunnlag for å tro at KrF vil ha en mer sosial arbeidslivspolitikk enn regjeringspartiene og Venstre og derfor kan være en politisk samtalepartner for å oppnå mål, sa lederen i Transport.
• Eierne tok ut flere hundre millioner før søppelgigant gikk konkurs
Ny som forbundsleder
Lars Johnsen har vært en del av ledelsen i Transportarbeiderforbundet i mange år, men det er bar ett og et halvt år siden han overtok ledelsen da Roger Hansen trakk seg. Hansen trakk seg etter at han ble nedstemt i forbundsstyret i spørsmålet knyttet til havnekonfliktene.
Johnsen er medlem av Rødt og det er sånn sett overraskende at han frir til Kristelig Folkeparti.
- Flertallet kan vippes og jeg har ikke tro på at Venstre vil komme over til vår side. De har vært trofaste sammen med Høyre og Fremskrittspartiet. Men jeg kunne godt ha klart meg uten, sier Johnsen til frifagbevegelse.no.
Havnearbeiderkonflikten
Konfliktene rundt havnene har vært den overskyggende saken for forbundet i de siste årene. Men i sin åpningstalen var bare Johnsen så vidt innom temaet.
– Havnekonfliktene har preget forbundet i hele denne landsmøteperioden. Våre krav om opprettelse av tariffavtaler i tre bedrifter er avvist. Tariffavtalenes omfang er begrenset av Arbeidsretten. Dagens implementering av ILO-konvensjon 137 gjennom tariffavtalene, er etter dommen i Høyesterett i strid med EØS-avtalens frie etableringsrett. Evalueringen av denne kampen og andre interne saker i landsmøteperioden tar vi i forbindelse med beretningsdebatten i morgen.
• Nesten hver fjerde delegat på Transportarbeidernes landsmøte stemte på Rødt
20 000 medlemmer
I talen tok han også for seg den organisatoriske situasjonen.
Forbundet har i underkant av 20 000 medlemmer. Siden forrige landsmøte har forbundet vervet nesten 11 000 medlemmer, men litt skuffet kunne Johnsen bare konstatere at det var 6000 av disse fortsatt er medlemmer.
Forbundet har konflikter med flere andre LO-forbund om hvor medlemmene skal organiseres.
Ved to tidligere anledninger har forbundet forsøkt seg på å slå seg sammen med andre forbund innen samferdselssektoren - uten at de har klart det.
Johnsen mener likevel det er nødvendig med et tredje forsøk.
– Jeg tror det er helt nødvendig at våre medlemmer har en kraftig samferdselspolitisk stemme og at LO får en styrket samferdselspolitikk. Samferdselsforbundene i LO er små- og mellomstore forbund. Ingen av landtransportforbundene har stemmerett i LOs sekretariat. Mange av bransjene i disse forbundene er like, eller tilnærmet like. Vi har avisbud, Postkom har postbud. Vi har bussjåfører, Jernbaneforbundet har bussjåfører, vi har terminalarbeidere, Postkom har terminalarbeidere. Vi har mange av de samme utfordringene og vi samarbeider allerede i dag om mange saker, ikke minst innen samferdselsektoren. Dette samarbeidet bør styrkes og ende opp i et felles samferdselsforbund, sa Johnsen til landsmøtet.
Landsmøtet har 160 delegater og varer fram til fredag 29. september.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin