Sjauere fra Drammen blokkering lasting av frakteskipet Tuna i Drammen havn i dag morges.
Roy Ervin Solstad
Ny blokade på Drammen havn i morges
Havnearbeidere fra Drammen blokkerte i morges lasting av frakteskipet Tuna. Etter en times tid ga befrakteren, Holship Norge, opp og bestilte registrerte havnearbeidere til å gjøre jobben.
frifagbevegelse@lomedia.no
Frakteskipet "Tuna" lå ved kaia på Holmen Syd i Drammen og skulle ta om bord fem tromler fra Draka kabel da sjauere fra Drammen blokkerte arbeidet. Blokaden ble gjennomført fordi det er firmaet Holship som står for frakten.
– At de gidder
Det danskeide selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting ved deres kaier i Drammen. Tidligere i vår ga Drammen tingrett Transportarbeiderforbundet medhold i at forbundet har rett til å boikotte Holship som ledd i kampen for å presse selskapet til å undertegne en tariffavtale.
I slutten av april ble lossing av en båt ved Holships kai i Drammen stoppet av havnearbeiderne. Også den gangen endte det med at Holship bestilte registrerte havnearbeidere til å gjennomføre lossingen.
– Jeg skjønner ikke at de gidder, sukker Tommy Mangrud, klubbleder for havnearbeiderne i Drammen.
– Etter kort blokade bestiller de oss til å gjøre jobben likevel. De kunne like gjerne bestilt oss med en gang, så hadde de sluppet blokaden, sier Mangrud.
Forsøkte å endre
Samtlige åtte havnearbeidere i byen stilte seg nemlig i veien for krana som skulle løfte de digre kabel-tromlene om bord på "Tuna". I tillegg stod det rundt 15 andre fagorganiserte på utsiden av gjerdet og markerte støtte til blokaden. De slapp ikke innenfor ISPS-sperringene på Drammen Havn. En av dem var klubbleder Vegard Gebuhr i selskapet som hadde levert kabeltromlene, Draka Norsk Kabel.
– Hos oss er det enighet fra topp til bunn at vi ikke vil ha noe med Holship å gjøre, men her var det kjøperen som via selskapet Lusanda Shipping som hadde bestilt Holship til å frakte tromlene. Vi forsøkte i hele går kveld å få de til å endre det, sier Gebuhr.
Dog uten å lykkes.
– Ulovlig aksjon
I ettermiddag er det ventet enda et skip inn til lossing for Holship. Da er det "Kristian With" som kommer med takstein, slik de gjorde også i april. Den gang ble lossingen av skipet blokkert helt til Holship bestilte registrerte havnearbeidere til å gjøre jobben. Tommy Mangrud lover ny blokade i ettermiddag.
– Det blir en lang dag, men vi har lovet Holship å blokkere hvert eneste skip de får inn helt til de har undertegnet tariffavtale, smiler han.
Enn så lenge må havnearbeiderne i Drammen blokkere seg til de jobbene de har fortrinnsrett til når det gjelder Holship. Det krefter også Stefan Henriksen fra det danskeide selskapet overfor Transportarbeideren.
– Hvis det blir blokade kommer vi til å bestille sjauere fra administrasjonskontoret, sier han.
– Hvorfor bestiller dere ikke før skipene kommer inn når dere vet det blir blokade?
– Vårt syn på denne saken står fast. Dessverre foregår det en - etter vår mening - ulovlig blokade av skipene, sier Stefan Henriksen.
De siste opplysningene Transportarbeideren har fått, tyder på at «Kristian With» kommer til Drammen rundt klokken 16.
Tidligere artikler:
Bare tariffavtalen manglet (26.04.2014)
Varsler boikott mot Holship (04.04.2014)
Holship-boikott er lovlig (20.03.2014)
Kampen om retten til arbeid (kronikk 27.01.2014)
Holship-dom om te-tre uker (21.01.2014)
Raser mot Holship (15.01.2014)
Nok en rettsrunde i Drammen havn (13.01.2014)
Vant fram etter blokade (05.04.2013)
De kunne like gjerne bestilt oss med en gang, så hadde de sluppet blokaden.
Tommy Mangrud, klubbleder for havnearbeiderne
Tidligere artikler:
Bare tariffavtalen manglet (26.04.2014)
Varsler boikott mot Holship (04.04.2014)
Holship-boikott er lovlig (20.03.2014)
Kampen om retten til arbeid (kronikk 27.01.2014)
Holship-dom om te-tre uker (21.01.2014)
Raser mot Holship (15.01.2014)
Nok en rettsrunde i Drammen havn (13.01.2014)
Vant fram etter blokade (05.04.2013)
Mest lest
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
Herman Bjørnson Hagen
Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert
Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.
Jan-Erik Østlie
Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
Brian Cliff Olguin
Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt
Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).
Ole Berg-Rusten / POOL / NTB
Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet
Berit Roald / NTB
Nav vet fortsatt ikke hvor mange som mistet AAP i et helt år
– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.
Eivind Senneset
Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp
LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.
Petter Pettersen