JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Den største byen i Telemark, Skien, kan få begrensninger på frislippet i drosjemarkedet. Nabobyen Porsgrunn med 19.000 færre innbyggere kan ikke begrense antall drosjeløyver.

Den største byen i Telemark, Skien, kan få begrensninger på frislippet i drosjemarkedet. Nabobyen Porsgrunn med 19.000 færre innbyggere kan ikke begrense antall drosjeløyver.

Roy Ervin Solstad

Frislipp på drosjeløyver

Nye regler for drosjeløyver gjør sjåførene urolige: – Mange skulle hatt nye biler, men de tør ikke bytte nå, sier sjåfør Ivar

Taxisjåfører i Porsgrunn må leve med fullt frislipp av drosjeløyver fra juli neste år. I den langt mer folkerike nabobyen Skien, kan fylkeskommunen gi enerett for drosjekjøring til en eller flere operatører. Utfallet er usikkert.



17.12.2019
15:31
17.12.2019 15:32

roy@lomedia.no

Det kan bli resultatet som følge av endringene i yrkestransportforskriften som regjeringen presenterte fredag 6. desember.

Må oppfylle to krav

Til tross for at både Porsgrunn og Skien har over 20.000 innbyggere som regjeringen har satt som minimum for fullt frislipp av drosjeløyver, så faller Skien likevel utenfor kriteriene. Det skyldes at kommunenes areal vil være så stort at de ikke oppfyller kravet om minimum 80 innbyggere per kvadratkilometer.

p

Tilleggskriteriet om befolkningstetthet gjør at Porsgrunn som er langt mindre i areal, med sine omtrent 19.000 færre innbyggere enn nabokommunen Skien, ikke får noen mulighet til å regulere antall løyver.

Det kan man derimot i kommuner som ikke oppfyller kriteriene for fullt frislipp. Der kan løyvemyndigheten, det vil si fylkeskommunen, gi enerett til drosjekjøring til en eller flere operatører.

Bekymret for framtida

Drosjesjåfør Ivar Madsen kjører i Skien som kan få regulert drosjemarked. Det gjør ham ikke mindre oppgitt. Selv med dagens antall løyver sitter han ofte og venter på neste tur i halvparten av et ti-tolv timer langt skift. Det frykter han kan bli langt verre med ytterligere frislipp.

– Vi har allerede lite å gjøre, så det burde ikke vært frislipp av løyver i det hele tatt. Når det likevel blir frislipp burde det vært like regler, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

– Det burde ikke vært frislipp av løyver i det hele tatt. Vi har allerede for lite å gjøre, sier drosjesjåfør Ivar Madsen i Skien.

– Det burde ikke vært frislipp av løyver i det hele tatt. Vi har allerede for lite å gjøre, sier drosjesjåfør Ivar Madsen i Skien.

Roy Ervin Solstad

Siden 2009 har Madsen jobbet som vikarsjåfør. Fra mars i år fikk han fast jobb, men både han og de andre sjåførene i Skien der han kjører, er usikre på framtiden med de nye taxireglene.

– Mange skulle hatt nye biler, men de tør ikke bytte nå fordi de ikke vet hva som vil skje med frislippet fra neste sommer. Vi kollegene prater om det, og vi er bekymra for framtida, sier Madsen.

Nesten umulig å reversere

Det er en bekymring som deles av Fellesforbundet som organiserer ansatte drosjesjåfører. Selv om den endelige forskriften ikke er veldig ulik fra det som er blitt signalisert tidligere, så klarer ikke Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, å unngå å bli oppgitt.

p

– Regjeringen sier nesten rett ut i forskriften at drosjeyrket ikke er noe man skal ha på fulltid. De legger opp til at det skal være en bijobb for alle andre grupper. Det viser at man har tatt et politisk standpunkt om at drosjeyrket ikke er noe man kan leve av, sier Sivertsen.

– Dette ser bedre ut enn fryktet, men ikke så bra som vi håpet, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

– Dette ser bedre ut enn fryktet, men ikke så bra som vi håpet, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Dette frislippet frykter han vil bety et dårligere taxi-tilbud, spesielt i distriktene.

– Jeg tror ikke regjeringen selv tror at dette vil gi et bedre tilbud, men de har tatt et ideologisk standpunkt om å fjerne reguleringer. Dette er i praksis et rent frislipp, og i andre land der dette har vært gjort, har det ikke vært vellykket, påpeker Sivertsen.

Han er imidlertid fornøyd med at drosjene fremdeles må ha taksameter og at man ikke kan kjøre drosje i Norge, uten å være registrert i enhetsregisteret i Norge.

– Det gir myndighetene en liten mulighet til å kontrollere, men jeg er spent på hvordan de skal få kontrollert bransjen. Jeg frykter at dette vil bety mer snusk, sier han.

Han ser heller ingen enkel metode for å snu utviklingen for en eventuell rødgrønn regjering etter valget i 2021.

– Å få reversert drosjemarkedet tilbake til det systemet vi har hatt, tror jeg blir særdeles vanskelig nrå man først har etablert et frislipp. Jeg tror løpet er så godt som kjørt, sier Dag-Einar Sivertsen.

Bedre drosjemarked

Til tross for bekymring både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden i drosjenæringen, så er regjeringen og samferdselsminister Jon Georg Dale ikke overraskende av en helt annen oppfatning.

– Folk forventer gode dør-til-dør-tjenester, og vi må se mulighetene som ligger i ny teknologi. Endringene i drosjeregelverket er nå på plass, og med dem får vi et drosjemarked som fungerer bedre enn i dag og som legger til rette for mer innovasjon og større valgfrihet for kundene. Dette er viktige skritt mot morgendagens mobilitet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Ikke enestående

Verken Skien eller Sandnes er enestående tilfeller på store kommuner både når det gjelder innbyggere og areal.

Ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå fra 3. kvartal 2019 vil 62 kommuner ha mer enn 20.000 innbyggere ved årsskiftet. Det inkluderer kommuner som slår seg sammen til større kommuner fra 2020.

I nesten halvparten av kommunene er imidlertid befolkningstettheten så lav at fylkeskommunen kan gi enerett til drosjekjøring. Dette er de ti største av dem:

• Sandnes*: 79.409

• Tromsø: 76.734

• Skien: 54.887

• Bodø: 52.241

• Larvik: 47.166

• Indre Østfold**: 44.715

• Ringsaker: 34.736

• Molde***: 31.298

• Halden: 31.328

• Gjøvik: 30.623

* Inkluderer Forsand som slås sammen med Sandnes fra nyttår.

** Trøgstad, Spydeberg, Askim, Eidsberg og Hobøl slås sammen til Indre Østfold kommune fra nyttår.

*** Inkluderer Nesset og Midsund som slås sammen med Molde fra nyttår.

17.12.2019
15:31
17.12.2019 15:32



Mest lest

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Kleskjede tilbyr seks timer i uka: – Jeg har slåss for å øke kontraktene, men kom ofte i en kjip situasjon

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Lufthansa

Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»


Flere saker