Nytt lovforslag vil sikre norsk lønn for sjøfolk i norske farvann
– Dette er et historisk øyeblikk for sjøfolk, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.
SAMMEN FOR NORSKE LØNNS- OG ARBEIDSVILKÅR: – Saken er juridisk avklart, nå står det politiske igjen, sier fra venstre Johnny Hansen, Hanna Furuseth, Finn Arnesen, Peggy Hessen Følsvik og Hans Sande.
Tri Nguyen Dinh
omar.jorgensen@sjooff.no
Et nytt lovforslag for å gjennomføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og i norsk sokkel ble lagt fram i dag.
– Dette er et historisk øyeblikk for sjøfolk. Etter utallige utredninger, møter og kampanjer får vi nå endelig et konkret lovforslag på bordet. Jeg forventer at de partier som har uttrykt støtte til norske sjøfolk nå viser handlekraft og sørger for at arbeidet med å få på plass nødvendige lovendringer iverksettes, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.
p
Det er Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LO som har bestilt en utredning med et lovforslag innenfor de folkerettslige rammene som ble trukket i to rapporter fra mai 2019 fra henholdsvis Nordisk institutt for sjørett og Wikborg Rein.
Professor Finn Arnesen og stipendiat Hanna Furuseth har utført utredningen. Professor emeritus Hans Jacob Bull har gitt innspill til utrederne. Utrederne er ansatt ved Nordisk institutt for sjørett (Universitetet i Oslo).
Utrederne foreslår altså en egen lov om norske lønns- og arbeidsvilkår, endring i anskaffelsesloven med forskrift, samt endring i skipsarbeidsloven.
– Sikrer arbeid
– Det er helt uakseptabelt at operatører på norsk sokkel kan inngå kontrakter med skip med bekvemmelighetsflagg og billig utenlandsk arbeidskraft på bekostning av norske arbeidstakere, slik som i dag. Dette undergraver norske redere som satser på NOR-flagg og norsk kompetanse. En slik lov vil bidra til å sikre arbeid til norske sjøfolk, sier adm.dir. Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.
POLITISK STØTTE: Jonas Gahr Støre (Ap), Solfrid Lerbrekk (SV) og Trygve Slagsvold Vedum (Sp) fikk overrakt lovforslaget på Universitetstrappa av Hans Sande og Johnny Hansen.
Tri Nguyen Dinh
– Lang kamp
– LO har sammen med sjømannsorganisasjonene lenge jobbet for å få et anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel uten sosial dumping. Dette lovforslaget er et viktig innspill til å sikre det å kunne bo i Norge og jobbe i norske farvann og norsk sokkel. Vi tar med oss lovforslaget til det partssammensatte møtet som næringsministeren har innkalt til 17.2 samt i prosessen videre, sier LOs nestleder Peggy Hessen Følsvik.
Politisk støtte
Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Solfrid Lerbrekk, SV, fikk overrakt lovforslaget på Universitetstrappa.
De tre partiene gir sjømannsorganisasjonene og LO full støtte.
p
Støre ga organisasjonene honnør for at de kjemper for å sikre ordnende former i norsk arbeidsliv.
– Dette er viktig ikke bare i dag, men i tiårene som kommer når Norge skal høste av nye deler av havrommet, sa Støre.
– Tilgang til norsk natur og ressurser skal gi verdiskapning og skape arbeidsplasser fastslo Slagsvold Vedum.
Lerbrekk uttrykte at det nå er større sjanse for å få flertall på Stortinget for lovforslaget.
Utrederne foreslår i sitt lovutkast:
• Å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår om bord på skip uansett flagg i norske havner, indre farvann og sjøterritorium, samt skip som beveger seg utenfor norsk territorium på vei fra en norsk havn til den neste (kabotasje).
• At kravet rettes direkte mot arbeidsgiver og rederiet, som er solidarisk ansvarlig for å oppfylle lovens krav.
• At kravet ikke gjelder skip i uskyldig gjennomfart og skip som anløper kun én norsk havn på vei til/fra utenlandsk havn.
• I norsk økonomisk sone og på norsk kontinentalsokkel, foreslås å regulere lønns- og arbeidsvilkår om bord indirekte ved å stille krav til rettighetshavere. Disse skal sørge for at egne ansatte og ansatte hos leverandører og underleverandører som arbeider på skip, har norske vilkår. Kravet gjelder alle som har konsesjoner iht. petroleumsloven, havbunnsmineralloven, akvakulturloven og havenergilova og omfatter bl.a. rettighetshavere på sokkelen og i havbruk.
• Det som defineres som lønns- og arbeidsvilkår i lovutkastet er bestemmelser om arbeids- og hviletid, lønn, herunder overtidstillegg, skift- og turnustillegg og ulempetillegg, og dekning av utgifter til reise, kost og losji, som fastsatt i lov og tariffavtale for NOR-skip som er engasjert i samme type virksomhet.
• Tilsyn med arbeidsgiverens og rederiets plikter utføres når skipet befinner seg i norsk havn. I tillegg foreslås at fagforeninger skal ha adgang til å gå om bord, undersøke om forholdene tilfredsstiller lovens krav, og rapportere til tilsynsmyndigheten.
• Tilsyn med rettighetshavers plikter utføres ved at rettighetshaver skal dokumentere overfor tilsynsmyndigheten at lovens krav overholdes.
• Brudd på loven er foreslått sanksjonert med overtredelsesgebyr og straff.
Forslag til endring i anskaffelsesloven og forskrift
Anskaffelsesloven § 6 gir departementet hjemmel til i forskrift å pålegge statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer å ta inn klausuler i tjeneste- og bygge- og anleggskontrakter som skal sikre lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende forskrifter om allmenngjorte tariffavtaler eller landsomfattende tariffavtaler for de aktuelle bransjene. Utrederne foreslår at loven også omfatter offentlige foretak, noe som innebærer at også disse kan pålegges å ta inn slike klausuler i sine kontrakter med leverandører/underleverandører. Med lovforslaget og endring i forskrift vil eksempelvis et selskap kontrollert av det offentlige som inngår en kontrakt om frakt av gods, måtte stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår til arbeidstakerne om bord.
Forslag til endring av skipsarbeidsloven
Skipsarbeidsloven § 1–2 (1) er i Høyesteretts avgjørelse i HR-2016-1251-A (Eimskip) forstått slik at loven ikke får anvendelse for arbeidstaker som har sitt arbeid om bord på skip som ikke er norsk. Utrederne foreslår at skipsarbeidsloven § 1–2 (1) endres slik at loven også får anvendelse for arbeidstaker bosatt i Norge med norsk arbeidsgiver på utenlandsk skip, der dette ikke er i strid med folkeretten.
Opp til politikerne
Professor Finn Arnesen oppsummerte saken kort og konsist:
– Dette bør man innføre, ferdig snakka!