BILLIGST MULIG: Oslo og Akershus var først ute med å sette alt av busstjenestene ut på anbudskonkurranser. Nå følger resten av landet etter.
Per Flakstad
Offentlige bussruter er snart historie
Kun to av ti busskilometer, kjøres nå i offentlig regi. Resten av bussrutene er konkurranseutsatt, viser en fersk oversikt fra NHO.
ola.tommeras@fagforbundet.no
På få år har kollektivtransport med buss gått fra å være en offentlig tjeneste til en oppgave som private og offentlig eide selskaper konkurrerer om å utføre til laveste pris.
For tre år siden rundet andelen konkurranseutsatt busskjøring 50 prosent. Ifølge NHO Transports årlige oppdatering av bransjen, er andelen nå på 80 prosent. Med eksisterende planer om å sette bussruter ut på anbud, vil nær hundre prosent av landets bussruter være satt ut på anbud ved utgangen av 2017.
– Dyrere tjeneste
Oslo og Akershus var de første fylkene som satt ut absolutt alt av busstransport på anbud. Nå har de fått selskap av Østfold, Vestfold, Vest-Agder, Hordaland, Sør-Trøndelag, Nordland og Troms, som alle hadde hundre prosent konkurranseutsatte busstjenester per 1. juli i år. Ytterligere fem fylker følger etter i løpet av 2017.
– Noen sier de sparer penger, men legges alle talla på bordet så tviler jeg sterkt på at Oslo og Akershus har spart noe som helst ved konkurranseutsettingen, sier leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen.
Han viser til uheldige utslag av anbudskulturen som at to, tre år gamle busser skrotes fordi nye anbud kommer med nye kravspesifikasjoner, eller at selskaper bygger infrastruktur som blir stående tomt dersom de taper neste konkurranse.
Må hente inn sjåfører
– Hadde Sporveiene fritt fått lov til å bruke like mye penger som bestillerselskapet Ruter, så hadde det vært en enkel sak å tilfredsstille de samme kravene og spesifikasjonene som stilles i anbudene. I egenregi ville vi hatt bedre oversikt og unngått skroting av nesten nye busser eller for eksempel at et nytt bussanlegg til 70 millioner blir stående tomt, som etter anbudet i Oslo nord nå, sier Aasen.
Aasen opplever dessuten at bransjen blir mindre attraktiv, etter hvert som selskapene konkurrerer om å gjøre oppgavene billigst mulig.
– Færre velger yrket. Det blir stadig vanskeligere å rekruttere, og ganske mange sjåfører hentes i dag inn fra Europa for å fylle opp behovet i Norge. Usikkerheten gjør yrket mindre attraktivt. Det merker vi mye til, sier Aasen.
Her er busstjenestene på anbud (per 1. juli 2014):
Østfold: 100 prosent
Akershus: 100 prosent
Oslo: 100 prosent
Hedmark: 39 prosent
Oppland: 65 prosent
Buskerud: 84 prosent, 100 prosent i 2019
Vestfold: 100 prosent
Telemark: 90 prosent
Aust-Agder: Ingenting i dag, men 100 prosent i 2017.
Vest-Agder: 100 prosent
Rogaland: 88 prosent
Hordaland: 99 prosent
Sogn og Fjordane: 18 prosent, 100 prosent i 2017
Møre og Romsdal: 35,5 prosent, 100 prosent i 2017
Sør-Trøndelag: 100 prosent
Nord-Trøndelag: Alt i offentlig regi
Nordland: 100 prosent
Troms: 100 prosent
Finnmark: 17 prosent, 99 prosent fra 2016
Her er busstjenestene på anbud (per 1. juli 2014):
Østfold: 100 prosent
Akershus: 100 prosent
Oslo: 100 prosent
Hedmark: 39 prosent
Oppland: 65 prosent
Buskerud: 84 prosent, 100 prosent i 2019
Vestfold: 100 prosent
Telemark: 90 prosent
Aust-Agder: Ingenting i dag, men 100 prosent i 2017.
Vest-Agder: 100 prosent
Rogaland: 88 prosent
Hordaland: 99 prosent
Sogn og Fjordane: 18 prosent, 100 prosent i 2017
Møre og Romsdal: 35,5 prosent, 100 prosent i 2017
Sør-Trøndelag: 100 prosent
Nord-Trøndelag: Alt i offentlig regi
Nordland: 100 prosent
Troms: 100 prosent
Finnmark: 17 prosent, 99 prosent fra 2016
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer