JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UT PÅ ANBUD: Oslo havn kvitter seg med drift og ansatte, og la containerhavna ut på anbud til private operatører i dag. Styret mener det er nødvendig for å møte framtiden.

UT PÅ ANBUD: Oslo havn kvitter seg med drift og ansatte, og la containerhavna ut på anbud til private operatører i dag. Styret mener det er nødvendig for å møte framtiden.

Ola Tømmerås

Oslo havn kvitter seg med drift og ansatte

Onsdag gikk driften av containerhavna i Oslo ut på anbud. Styreleder Bernt Stilluf Karlsen hevder det vil øke effektiviteten, men nekter å kommentere de reelle grunnene til effektivitetsbrister.



23.01.2014
12:00

ola.tommeras@fagforbundet.no

Nær 40 personer fra fagforeninger, fagblader, tv-stasjoner og øvrig presse møtte opp på pressekonferansen til styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo havns lokaler onsdag.

– Jeg hadde aldri trodd det skulle møte så mange til en pressekonferanse om anbud i Oslo havn, åpnet styreleder Bernt Stilluf Karlsen lattermildt, vel vitende om den store interessen rundt konflikten om fortrinnsrett til lasting og lossing og ledelsens utspill mot sine egne ansatte i vinter.

Hiver ut kranførerne

Oslo havn vil innføre en såkalt Belfast-modell, der ett stort containerselskap drifter havna mens det kommunale havneselskapet eier og leier ut kranene. Kranførerne som er organisert i Fagforbundet, skal virksomhetsoverdras til framtidig driftsselskap.

Det er et uttalt ønske fra styret å få inn et internasjonalt selskap, og at en slik drift kan endre eller svekke de organiserte bryggearbeidernes fortrinnsrett til å laste og losse skip.

Norsk transportarbeiderforbund (NTF), som organiserer bryggearbeiderne (sjauerne), mener dette vil sette døra på vidt gap for sosial dumping. I dag er NTF i konflikt med arbeidsgivere i Risavika ved Stavanger og i Drammen, der de private selskapene nekter å inngå tariffavtale som ivaretar fortrinnsretten.

– Graver vår egen grav

Etter en gjennomgang av de store klimagevinstene ved sjøtransport, slo Bernt Stilluf Karlsen fast at havna må øke produktiviteten og effektiviteten dersom de skal bli konkurransedyktige.

– Til tross for at det må 400 trailere til for å transportere godset på ett containerskip og klimautslippet er 17 ganger høyere på vei enn til sjøs, så taper vi i konkurransen, sa Stilluf Karlsen. Han viste også til at prisen per kilometer er lavere til sjøs.

– Der lastebilene trenger minimum 400 sjåfører frakter skipet det samme med 12 sjøfolk og en kokk, beskrev han.

Stilluf karlsen viser til at privatisering vil gi fleksibilitet. I desember ble det beskrevet i styrepapirer hvordan privatisering muliggjør bruk av skipenes mannskap til lasting og lossing, i strid med fortrinnsretten. I dag omtalte Stilluf karlsen dette som et uavklart forhold.

Angrep slått tilbake

I vinter gikk Stilluf Karlsen til frontalangrep på bryggearbeiderne og anklaget dem for å ha verdens dyreste spisepause. I dag framholdt han: - Vi graver vår egen grav. Jeg varsler bare om det.

Men Stilluf Karlsen nektet plent å gå inn på realitetene for hvorfor det ikke er kontinuerlig drift i havna. Både NTF og Fagforbundet har plukket ifra hverandre pause-beskyldningene.

– Jeg kan ikke gå inn på praktiske detaljer, sa Stilluf Karlsen, da han ble konfrontert med at sjauerne selv har foreslått rullerende pauseordning og at bemanningen er på et minimum for å drifte kranene.

Isteden gjentok Stilluf Karlsen atter en gang:

– Vi graver vår egen grav. Jeg har ingen ting imot at dette gjøres dersom man ønsker det, men ingen skal si at ikke jeg sa ifra.

– En merkelig framstilling

– Stilluf Karlsen har en merkelig framstilling av virkeligheten i havna. Effektivitetsbristene er der like fullt når et privat selskap overtar driften, sier hovedtillitsvalgt for kranførerne, Steinar Hopstad.

– Det er ikke et spørsmål om avtalefestet lunsj, men om bemanning. Kranførerne har allerede avtale om rullerende ordninger, men krana stopper dersom det ikke er nok sjauere til stede, forklarer han.

– For oss er det vanskelig å akseptere fokus på spisepauser mens ledelsen nekter å forholde seg til sviktende logistikk og bemanningssituasjon, sier han.

De ansatte har flere ganger kommet med konkrete forslag til logistikkforbedringer, men uten at ledelsen har tatt dem til følge. Denne gangen framla de forslag til mer effektiv og kontinuerlig drift. Styret forkastet forslaget til fordel for konkurranseutsetting og privatisering.

– Noe logistikk kan forbedres med én drifter, men bemanningssituasjonen som umuliggjør kontinuerlig drift er likevel den samme, påpeker Hopstad.

Rasende politiker

Det ble varmt i konferansesalen etter hvert som en åpenlyst irritert Stilluf Karlsen avviste å svare på spørsmål rundt vinterens utspill mot egne ansatte. Temperaturen økte enda noen hakk da Rødt-politiker Bjørnar Moxnes forlangte svar.

– Jeg er medeier i Oslo havn, presenterte Moxnes seg til lettere latter.

– Jeg er det som politiker, poengterte han, og viste til at på Rådhuset brer bekymringen seg for konfliktene mellom ledelse og ansatte i havna.

Han uttrykte videre bekymring for at antall ansatte sjauere er redusert, mens ledelsen vokser. Også innholdet i de lekkede interne notatene som beskrev strategier for obstruksjon av fagforeningene bekymret.

Til Fagbladet utdyper Moxnes:

– Et samlet bystyre ønsker en konkurransedyktig havn, og da bekymrer det oss at ledelsen skaper en fastlåst konflikt. Det er spesielt at ledelsen i et kommunalt selskap rykker ut i offentligheten med en direkte løgnkampanje mot egne ansatte, sier han, og viser til at ledelsen var vel kjent med at driftsstopp i lunsjen ikke er sjauernes ansvar, men deres eget – at ledelsen selv har avslått å gå med på løsninger som kan gi kontinuerlig drift.

Moxnes mener også at privatisering i seg selv ikke løser noenting.

– Det forandrer ikke noe ved de faktiske problemene i havna, understreker han.

– Ledelsen skremmer

– Det er direkte skremmende med en ledelse som så til de grader nekter å lytte til sine ansatte, kommenterer AU-medlem og leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

Han mener Oslo havns styre viser manglende respekt for de som utøver faget.

– Det er havnearbeiderne som kan lasting og lossing. Det er de som kjenner logistikken og som har kommet med en rekke forslag til forbedret effektivitet og kapasitetsutnyttelse. En god ledelse skulle ha lyttet, mener Guldbrandsen.

Hovedtillitsvalgt Hopstad bemerker at ledelsen viser at det de ønsker er kostnadskutt.

– Dette har ingen ting med effektivisering å gjøre, men med kostnadskutt på bekostning av ansattes lønns- og arbeidsvilkår og pensjon, påpeker han.

Kampen om havna

Havneeiere forsøker å fjerne havnearbeidernes fortrinnsrett til lasting og lossing av gods i havna. Blir de kvitt denne kan norske sjauere erstattes med billig arbeidskraft fra båtenes mannskap.

Disse konfliktene er på gang: Risavika Terminal ved Stavanger og Holship Norge i Drammen, der private driftsoperatører nekter å godta tariffavtale. Oslo havn, der den tariffestede fortrinnsretten blir angrepet av ledelsen.

Fortrinnsretten er tariffestet og beskyttet av ILO-konvensjon nr. 137, som Norge ratifiserte i 1974.

Den samme fortrinnsretten har havnearbeiderne i Europa, Nord-Amerika og Australia. Konfliktene i Norge har derfor stor prinsipiell betydning.

Norsk Transportarbeiderforbund organiserer bryggearbeiderne (sjauerne) i norske havner. De har vært i konflikt siden november i fjor.

Oslo havn forsøker å omgå fortrinnsretten ved å konkurranseutsette hele virksomheten. Kranførerne, som er organisert i Fagforbundet, skal overdras til et privat operatørselskap.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.01.2014
12:00



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Har du fått dagpenger store deler av 2020, men er i jobb igjen til våren, kan du se langt etter feriepenger

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar


Flere saker