Transportarbeiderforbundet er skuffet over at kranførerne i Parat som jobber for Yilport i Oslo ikke vil sympatistreike.
Roy Ervin Solstad
Parat-kranførerne vil ikke sympatistreike for havnearbeiderne
Havnearbeiderne i Transportarbeiderforbundet får ikke hjelp fra Parat i kampen for tariffavtale med Yilport i Oslo.
res@lomedia.no
Siden tidlig i februar har Transportarbeiderforbundet oppfordret til boikott av den nye containeroperatøren i Oslo, Yilport, fordi det tyrkiske selskapet ikke vil inngå tariffavtale med de registrerte havnearbeiderne, organisert i Transportarbeiderforbundet. Enn så lenge har den boikotten medført en del punktmarkeringer der skip som skulle til Yilports kaier i Oslo, er blitt holdt tilbake i utenlandske havner.
Ba om sympati
I slutten av mars sendte Transportarbeiderforbundet brev til både Fagforbundet og Parat som organiserer kranførerne på Oslo havn. Der ba NTF om at de to forbundene som sitter sammen med NTF i Nordisk Transportarbeiderføderasjon, om å ta ut sine kranførere i Yilport i sympatistreik. Det ville etter NTF sin oppfatning sette så sterkt press på Yilport, at tyrkerne forhåpentligvis ville starte forhandlinger med NTF om en tariffavtale for havnearbeiderne.
Fagforbundet ga tidlig beskjed om at de ville ta ut sine kranførere, under den forutsetning at Parat gjorde det samme. Fagforbundet mente at en sympatistreik bare med deres kranførere ikke ville få den ønskede effekten dersom Parat sine kranførere fremdeles skulle jobbe.
Uravstemning
Svaret fra Parat har latt vente på seg lenge, og ledelsen i forbundet varslet at det var kranførerne selv som skulle få det siste ordet gjennom en uravstemning. Den er nå blitt avholdt, og resultatet er nedslående for NTF.
– Parats medlemmer ved Yilports Oslo-terminal har gjennom en uravstemning bestemt seg for ikke å aksjonere på nåværende tidspunkt, sier nestleder i Parat, Vegard Einan til Transportarbeideren.
Han forteller samtidig at det var Parat sitt hovedstyre som vedtok at kranførerne skulle få vetorett når det gjaldt en eventuelt sympatistreik, men at hovedstyret gir sin støtte til NTFs kamp for tariffavtale med Yilport. Det er en støtte som ikke omfatter å ta ut kranførerne i sympatistreik.
– Et av særtrekkene til Parat er at forbundet sentralt ikke kan pålegge medlemsgrupper å gå til sympatistreik. Det er en selvråderett som sitter dypt hos oss, sier Einan.
Svært skuffet
Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, er svært skuffet over avgjørelsen til Parat.
– Vi synes det er sterkt beklagelig at vi ikke får støtte fra fagforbundet Parat når vi har bedt om sympatistreik. Vi har tidligere stilt opp for Parat, senest i forbindelse med streiken i Norwegian. Vi er derfor skuffet over at Parat ikke gjør det samme når vi ber om deres støtte, sier forbundsleder Roger Hansen.
Parat-nestlederen vil ikke uttale seg om han gjerne skulle sett at uravstemningen hadde gitt det resultatet NTF hadde håpet på.
– Jeg forstår at NTF hadde ønsket en sympatiaksjon, men deres følelser omkring det, har jeg ingen tanker rundt, sier Vegard Einan.
Møtes til uka
Hansen varsler at den videre prosessen i kampen for tariffavtale med Yilport for havnearbeiderne nå skal diskuteres både i NTF, i LO og Nordisk Transportarbeiderføderasjon.
– Nå må vi vurdere andre tiltak som kan ramme Yilport i Oslo til å gå i reelle forhandlinger. Hittil har ikke Yilport vært villig til det, sier Roger Hansen.
Fakta
• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.
• Selskapet overtar driften 1. februar i år.
• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.
• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.
• NTF startet boikott av Yilport fra 4. februar, men i praksis ble den startet med fanemarkeringen torsdag 5. februar.
• 26. mars sendte NTF brev til Fagforbundet og Parat der de ble bedt om å ta ut sine kranførere i Yilport i sympatistreik.
• Fagforbundet sa ja, under forutsetning av at Parat gjorde det samme.
• I en uravstemning sa Parat sine kranførere nei til å sympatistreike til støtte for NTFs tariffkamp med Yilport.
Tidligere saker:
• Strammer til mot Yilport (26. mars 2015)
• Boikotten ved Oslo Havn startet torsdag (5. februar 2015)
Vi har tidligere stilt opp for Parat, senest i forbindelse med streiken i Norwegian. Vi er derfor skuffet over at Parat ikke gjør det samme.
Roger Hansen, leder i NTF
Jeg forstår at NTF hadde ønsket en sympatiaksjon.
Vegard Einan, nestleder i Parat
Fakta
• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.
• Selskapet overtar driften 1. februar i år.
• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.
• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.
• NTF startet boikott av Yilport fra 4. februar, men i praksis ble den startet med fanemarkeringen torsdag 5. februar.
• 26. mars sendte NTF brev til Fagforbundet og Parat der de ble bedt om å ta ut sine kranførere i Yilport i sympatistreik.
• Fagforbundet sa ja, under forutsetning av at Parat gjorde det samme.
• I en uravstemning sa Parat sine kranførere nei til å sympatistreike til støtte for NTFs tariffkamp med Yilport.
Tidligere saker:
• Strammer til mot Yilport (26. mars 2015)
• Boikotten ved Oslo Havn startet torsdag (5. februar 2015)
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Jøran Grønstad