JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Parat-kranførerne vil ikke sympatistreike for havnearbeiderne

Havnearbeiderne i Transportarbeiderforbundet får ikke hjelp fra Parat i kampen for tariffavtale med Yilport i Oslo.
Transportarbeiderforbundet er skuffet over at kranførerne i Parat som jobber for Yilport i Oslo ikke vil sympatistreike.

Transportarbeiderforbundet er skuffet over at kranførerne i Parat som jobber for Yilport i Oslo ikke vil sympatistreike.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Siden tidlig i februar har Transportarbeiderforbundet oppfordret til boikott av den nye containeroperatøren i Oslo, Yilport, fordi det tyrkiske selskapet ikke vil inngå tariffavtale med de registrerte havnearbeiderne, organisert i Transportarbeiderforbundet. Enn så lenge har den boikotten medført en del punktmarkeringer der skip som skulle til Yilports kaier i Oslo, er blitt holdt tilbake i utenlandske havner.

Ba om sympati

I slutten av mars sendte Transportarbeiderforbundet brev til både Fagforbundet og Parat som organiserer kranførerne på Oslo havn. Der ba NTF om at de to forbundene som sitter sammen med NTF i Nordisk Transportarbeiderføderasjon, om å ta ut sine kranførere i Yilport i sympatistreik. Det ville etter NTF sin oppfatning sette så sterkt press på Yilport, at tyrkerne forhåpentligvis ville starte forhandlinger med NTF om en tariffavtale for havnearbeiderne.

Fagforbundet ga tidlig beskjed om at de ville ta ut sine kranførere, under den forutsetning at Parat gjorde det samme. Fagforbundet mente at en sympatistreik bare med deres kranførere ikke ville få den ønskede effekten dersom Parat sine kranførere fremdeles skulle jobbe.

Uravstemning

Svaret fra Parat har latt vente på seg lenge, og ledelsen i forbundet varslet at det var kranførerne selv som skulle få det siste ordet gjennom en uravstemning. Den er nå blitt avholdt, og resultatet er nedslående for NTF.

– Parats medlemmer ved Yilports Oslo-terminal har gjennom en uravstemning bestemt seg for ikke å aksjonere på nåværende tidspunkt, sier nestleder i Parat, Vegard Einan til Transportarbeideren.

Han forteller samtidig at det var Parat sitt hovedstyre som vedtok at kranførerne skulle få vetorett når det gjaldt en eventuelt sympatistreik, men at hovedstyret gir sin støtte til NTFs kamp for tariffavtale med Yilport. Det er en støtte som ikke omfatter å ta ut kranførerne i sympatistreik.

– Et av særtrekkene til Parat er at forbundet sentralt ikke kan pålegge medlemsgrupper å gå til sympatistreik. Det er en selvråderett som sitter dypt hos oss, sier Einan.

Svært skuffet

Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, er svært skuffet over avgjørelsen til Parat.

– Vi synes det er sterkt beklagelig at vi ikke får støtte fra fagforbundet Parat når vi har bedt om sympatistreik. Vi har tidligere stilt opp for Parat, senest i forbindelse med streiken i Norwegian. Vi er derfor skuffet over at Parat ikke gjør det samme når vi ber om deres støtte, sier forbundsleder Roger Hansen.

Parat-nestlederen vil ikke uttale seg om han gjerne skulle sett at uravstemningen hadde gitt det resultatet NTF hadde håpet på.

– Jeg forstår at NTF hadde ønsket en sympatiaksjon, men deres følelser omkring det, har jeg ingen tanker rundt, sier Vegard Einan.

Møtes til uka

Hansen varsler at den videre prosessen i kampen for tariffavtale med Yilport for havnearbeiderne nå skal diskuteres både i NTF, i LO og Nordisk Transportarbeiderføderasjon.

– Nå må vi vurdere andre tiltak som kan ramme Yilport i Oslo til å gå i reelle forhandlinger. Hittil har ikke Yilport vært villig til det, sier Roger Hansen.

Fakta

• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.

• Selskapet overtar driften 1. februar i år.

• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.

• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.

• NTF startet boikott av Yilport fra 4. februar, men i praksis ble den startet med fanemarkeringen torsdag 5. februar.

• 26. mars sendte NTF brev til Fagforbundet og Parat der de ble bedt om å ta ut sine kranførere i Yilport i sympatistreik.

• Fagforbundet sa ja, under forutsetning av at Parat gjorde det samme.

• I en uravstemning sa Parat sine kranførere nei til å sympatistreike til støtte for NTFs tariffkamp med Yilport.

Tidligere saker:

Strammer til mot Yilport (26. mars 2015)

Boikotten ved Oslo Havn startet torsdag (5. februar 2015)

Vi har tidligere stilt opp for Parat, senest i forbindelse med streiken i Norwegian. Vi er derfor skuffet over at Parat ikke gjør det samme.

Roger Hansen, leder i NTF

Jeg forstår at NTF hadde ønsket en sympatiaksjon.

Vegard Einan, nestleder i Parat

Annonse
Annonse

Fakta

• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.

• Selskapet overtar driften 1. februar i år.

• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.

• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.

• NTF startet boikott av Yilport fra 4. februar, men i praksis ble den startet med fanemarkeringen torsdag 5. februar.

• 26. mars sendte NTF brev til Fagforbundet og Parat der de ble bedt om å ta ut sine kranførere i Yilport i sympatistreik.

• Fagforbundet sa ja, under forutsetning av at Parat gjorde det samme.

• I en uravstemning sa Parat sine kranførere nei til å sympatistreike til støtte for NTFs tariffkamp med Yilport.

Tidligere saker:

Strammer til mot Yilport (26. mars 2015)

Boikotten ved Oslo Havn startet torsdag (5. februar 2015)