KRITISERES: Kritikken mot jernbanereformen var stor, og her blir samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.h.) og forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Jørgensen intervjuet av TV2.
Morten Hansen
Planene for private tog kan komme i starten av oktober
Konkrete forslag til endringer i jernbanereformen kommer antakelig i oktober. Da legger regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2016, og den må bevilge penger for å starte omveltningene på jernbanen.
yngvil@lomedia.no
Første anbud i togtrafikken kan komme allerede neste år. Samferdselsministeren legger opp til at persontrafikken deles inn i seks til åtte pakker.
Første konkurranse som er nevnt er Sørlandsbanen, inkludert lokaltog i Stavangerområdet, avganger på natten og strekningen Arendal-Nelaug. I 2014 ble det her registrert 4,7 millioner reisende, og NSB mottok 379 millioner kroner for kjøp av transporttjenester.
Østlandet kommer også i en tidlig fase, uten at inndelingen er bestemt.
En annen aktuell pakke, kan bestå av Bodø-Trondheim-Hamar, inkludert Rauma- og Rørosbanen, samt lokaltrafikken.
– Dette betyr mer oppsplitting i stedet for en integrert jernbane. Jeg tror ikke det blir rimeligere, verken for staten eller kundene. Konkurranse betyr mer større administrasjon og mer byråkrati, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
– Konkurranse om sporet løser ikke problemene jernbanen og publikum står overfor. Infrastrukturen er den samme, mener forbundsleder Rolf Jørgensen i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
Ut av Statens pensjonskasse
Øverst på regjeringens liste står etableringen av jernbaneforetaket og direktoratet innen 1. januar 2017, ifølge signaler fra Samferdselsdepartementet.
Det må også avklares hvordan verksteder og materiell skal organiseres.
Ansvaret for å kjøpe tjenester og utvikle ruteplaner skal legges til det nye jernbanedirektoratet. Det skal også forvalte investeringene, sørge for langsiktig planlegging og stå for bestilling av utbygging.
Et infrastrukturforetak skal stå for drift, vedlikehold, utbygging, eiendom, trafikk og marked. Det får lagt sine budsjetter for fire år av gangen.
Dette foretaket kan splittes opp i mindre produksjonsselskaper. Disse skal konkurrere om oppdrag, etter at drifts- og vedlikeholdsoppgaver er konkurranseutsatt.
– Pensjonsordningen må derfor fastsettes av selskapene selv. De som alt er ansatt, fortsetter opptjening til pensjon i Statens pensjonskasse (SPK), i en såkalt lukket ordning. For medarbeidere som ansettes etter at foretaket er opprettet, vil det bli etablert en egen ordning utenfor SPK, står det i stortingsmeldingen.
Salg av eiendom
Rom Eiendom flyttes ut av NSB og over til foretaket, som får ansvar for alle typer jernbaneeiendommer. Eiendom som ikke har betydning for driften, eller for utvikling av kollektivtrafikken, selges.
I 2014 fikk NSB et overskudd på to milliarder kroner.
– Hvorfor splitte opp et selskap som gjør det så bra?
– Store deler av NSB Konserns overskudd kom fra Rom Eiendom. Vi ønsker å samle eierskapet til infrastrukturen i en enhet – infrastrukturforetaket – slik at det blir en kraftfull aktør som kan utforme fremtidens kollektivknutepunkt. Da må eierskapet til både skinnegang og omkringliggende eiendommer samles, svarer Linda Hofstad Helleland (H), leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
– At NSB også klarer å drive sin persontogvirksomhet med overskudd mener jeg viser at selskapet er svært godt rustet til å møte konkurransen som kommer, sier hun.
Dårligere tilbud for kundene
Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) mener konsekvensen blir svekket beredskap, dårligere punktlighet og dermed et dårligere tilbud for kundene.
I dag ligger ansvaret i hovedsak i Jernbaneverket og NSB. Begge hører inn under Samferdselsdepartementet.
I tillegg kjører Flytoget passasjerer, og innen gods er det åpnet for konkurranse.
– Nå skal det lages et direktorat, et statsforetak, et verkstedselskap og persontrafikken skal legges ut på anbud i seks-åtte pakker. Det kan ende med 12-15 selskaper. Dette er oppsplitting, ikke samordning, sier Brunborg.
Anbudskonkurranser kan føre til at andre enn NSB kjører passasjerer. Her viser meldingen til arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse.
– Her kan det bli press på arbeidstider, ansettelsesforhold og kjøre- og hviletidsbestemmelsene, sier Rolf Jørgensen.
Hastverk. Forbundene og LO reagerer på tempoet i behandlingen i det regjeringen selv kaller den største jernbanereformen på 100 år.
– Hastigheten man nå legger opp til er uforsvarlig. Ingen rekker å sette seg inn i virkningene av reformen på lang sikt. Det er underlig at en stortingsmelding legges fram uten risikoanalyse. Nå framstår den som en blankofullmakt til å eksperimentere med jernbanen i framtida, sa LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen, under høringen i Stortingets Transportkomité.
Stortingsmeldingen kom 12. mai, Transportkomiteen avga sin innstilling 11. juni med behandling i plenum 15. juni.
– Meldingen tar ikke tak i etterslepet på infrastrukturen. Det må satses i årene framover, ikke minst for å få et alternativ til personbilen i de store byene. Dette er en oppskrift på privatisering, selv om ordet som brukes er konkurranse, sa Gabrielsen.
Les også:
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• Engelsk forbundsleder: – Togprivatiseringen er en katastrofe
NSB splittes
All persontrafikk anbudsutsettes fra 2016-17.
NSB mister alle sine tog, verksteder, eiendomsselskapet Rom (som får verkstedbygningene og stasjonene), og planlegging av togrutene.
NSB forblir et selskap som skal kunne håndtere tog, gods og buss.
Jernbaneverket nedlegges og erstattes av et jernbanedirektorat og et infrastrukturforetak.
Infrastrukturforetaket får ansvar
for både skinner og signalsystemer, utbygging, eiendomsselskapet Rom
og ruteplanlegging.
Selskaper innen drift og vedlikehold skilles ut.
Direktoratet har overordnet ansvar for jernbanen. Bestemmer togrutene.
Flytoget beholder sine tog og kan konkurrere om persontrafikken.
Gardermoen-ruten settes også ut på anbud.
NSB splittes
All persontrafikk anbudsutsettes fra 2016-17.
NSB mister alle sine tog, verksteder, eiendomsselskapet Rom (som får verkstedbygningene og stasjonene), og planlegging av togrutene.
NSB forblir et selskap som skal kunne håndtere tog, gods og buss.
Jernbaneverket nedlegges og erstattes av et jernbanedirektorat og et infrastrukturforetak.
Infrastrukturforetaket får ansvar
for både skinner og signalsystemer, utbygging, eiendomsselskapet Rom
og ruteplanlegging.
Selskaper innen drift og vedlikehold skilles ut.
Direktoratet har overordnet ansvar for jernbanen. Bestemmer togrutene.
Flytoget beholder sine tog og kan konkurrere om persontrafikken.
Gardermoen-ruten settes også ut på anbud.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard