JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfart

Planlegger passasjerfly med kun én pilot i cockpit: – Et sjansespill med sikkerheten

Norsk Flygerforbund advarer på det sterkeste mot flyprodusenters ønske om å fjerne en av to piloter på passasjerfly.
Co-piloten kan fjernes, mener flyprodusenter. Pilotene er ikke enig.

Co-piloten kan fjernes, mener flyprodusenter. Pilotene er ikke enig.

Sissel M. Rasmussen

helge@lomedia.no

Passasjerfly med kun en pilot er allerede på tegnebrettet. Flere produsenter, blant annet Airbus, arbeider aktivt med å fjerne en av to piloter fra cockpit under cruisefasen. Det melder nettstedet flysmart24.no.

Pilotene protesterer heftig mot planene.

Tar opp kampen

Europeiske piloter organisert i European Cockpit Association (ECA) – hvor Norsk Flygerforbund er medlem – har lansert nettsiden OneMeansNone.eu for å informere passasjerer om betydelige sikkerhetsrisikoer forbundet med å redusere mannskapet fra to piloter til en.

– En pilot i cockpit en lengre periode av en flyging er et sjansespill med sikkerheten til våre 200 til 400 passasjerer og de på bakken. Som pilot er jeg overbevist om at enpilotflyvninger er et iboende farlig konsept drevet utelukkende av kommersielle interesser fra produsenter og flyselskaper, sier lederen i ECA, Otjan de Bruijn, i en pressemelding.

Advarer sterkt

Også nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, mener en omgjøring fra to piloter til en vil gi en stor risikoøkning og vil være et sjansespill med passasjerenes sikkerhet.

– Flysikkerhet er avhengig av et team av piloter som deler oppgaver og jobber sammen. Deres roller inkluderer å fly flyet, overvåke flyet, administrere automatisering og adressere eventuelle risikoer i et komplekst og skiftende miljø, sier Skatval til FriFagbevegelse.

– Selv om det er langt fram i tid er det viktig å si fra allerede nå. Når noen legger planer vet man aldri hvor det stopper. Derfor sier vi fra nå, før planene kommer lenger enn til tegnebordet, sier Skatval.

Har sagt fra

Ifølge den europeiske cockpit-organisasjonen kan dette bli en realitet så tidlig som i 2027, dersom flyprodusentene lykkes med sine planer.

Organisasjonen mener teknologiske framskritt og automatisering har forbedret flysikkerheten og effektiviteten de siste tiårene. Men poengterer samtidig at systemene er utsatt for feil og helt avhengige av menneskelig tilsyn.

– To piloter er uunnværlige ikke bare for å avverge kriser og sikre optimale utfall i nødssituasjoner, men også under normal drift. Erstatning av piloter med automatisering kan muligens øke produsentenes fortjeneste, men vil ikke gjøre flygingene billigere eller tryggere for passasjerer, hevder European Cockpit Association.

Til syvende og sist er det opp til EU å bestemme om dette kan bli tillatt, etter råd fra det europeiske luftfartstilsynet. Det nederlandske parlamentet har allerede sagt at man ikke ønsker det skal gås videre med slike planer.

Warning
Annonse
Annonse