Rammes hardt av annonsesvikt
Svikt i annonseinntekter i papiravisene gjør at Amedia må gjennom en tung slankekur.
Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, varsler intensivert arbeid med å redusere kostnadene.
Terje Pedersen, ANB
Saken oppsummert
600-700 stillinger kan forsvinne.
Annonseinntekter på papir falt 12,1 prosent i årets første kvartal. Digitale annonseinntekter økte samtidig med 24,3 prosent. De totale annonseinntektene gikk samlet ned med 7,8 prosent.
Kvartalsresultatet som Amedia la fram onsdag, viser et underskudd før skatt på 52 millioner kroner, sammenlignet med et underskudd på 19 millioner kroner før skatt i fjorårets første kvartal. Driftsinntektene og driftsresultatet har også falt i samme periode. Konsernet rammes hardt og 600-700 stillinger kan forsvinne fra Amedias 78 aviser, skriver Dagens Næringsliv.
Konsernsjef Are Stokstad varsler intensivert arbeid med å redusere kostnadene.
– Vi kommer til å bedrive kostnadsreduksjon i hvert kvartal framover, garantert, sa han under resultatpresentasjonen onsdag.
Amedia skal bruke tiden fram mot sommeren til å finne ut hvor mye hver enkelte avishus må bidra med for å redusere kostnadene. 15. juni skal Amedias styre ta stilling til kostnadskuttene. Sammenslåing av nettdesker og omlegging av aviser fra to deler til en har tidligere blitt nevnt om mulige tiltak, i tillegg til nedbemanning og tidligere deadline. (ANB-NTB)


Nå: 0 stillingsannonser