JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU-kommisjonens forslag til tiltak mot sosial dumping

Raser mot transportforslag fra EU

Transportarbeiderforbundet mener EU-kommisjonens forslag til tiltak mot sosial dumping i transportbransjen vil gjøre vondt verre.
Transportarbeiderforbundet tror det blir mer, ikke mindre kabotasjekjøring og sosial dumping i transportbransjen med tiltakene EU-kommisjonen foreslår.

Transportarbeiderforbundet tror det blir mer, ikke mindre kabotasjekjøring og sosial dumping i transportbransjen med tiltakene EU-kommisjonen foreslår.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det er særlig forslaget om å endre reglene for innenlands transport utført av utenlandske transportører, såkalt kabotasje det reageres på. I dag kan utenlandske transportører som har fraktet gods inn til Norge, ta tre transportoppdrag i Norge i løpet av en uke, før de må ut av landet igjen.

• Følg Transportarbeideren på Facebook

Ubegrenset antall oppdrag

I forslaget fra EU-kommisjonen heter det derimot at utenlandske sjåfører skal kunne kjøre i inntil fem dager i et land etter at den internasjonale lasten er losset, men det skal ikke legges noen begrensning på antall transportoppdrag.

I forslaget heter det også at sjåførene skal regnes som utstasjonerte arbeidstakere etter å ha jobbet minst tre dager i løpet av en måned, noe som gjør at de dermed skal ha vertslandets minstelønn. I tillegg skal sjåføren ha sin ukentlige hviletid et annet sted enn i lastebilen, mens kabotasjeregelverket også vil utvides til å gjelde kjøretøy under 3,5 tonn.

LO vil sikre ordnede forhold i transportbransjen

– Øker sosial dumping

Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet, mener summen av forslagene er ille.

– Den endringen i kjøre og hviletidsbestemmelser som er foreslått, betyr at østeuropeiske sjåfører kan kjøre tre uker i strekk i Vest-Europa med forkorta ukehvil på 24 timer. Så vil de måtte komme seg hjem for egen maskin, mens en ny sjåfør overtar lastebilen. Her hjemme vil vi se at man kan drive kabotasjekjøring fra mandag til fredag i Norge, kjøre til Sverige i helga, og være tilbake i Norge igjen på mandag morgen. Dette vil reelt sett bare øke den sosiale dumpinga i bransjen, ikke redusere den, sier Johnsen.

Kan svekke allmenngjøringa

– Men forslaget innebærer jo at sjåførene skal kjøre på vertslandets lønnsnivå fra dag fire?

– Når det gjelder kombinerte transporter, har sjåførene det lønnsnivået i Norge allerede fra dag en, på grunn av allmenngjøringa av tariffavtalen. Dette forslaget skaper tvil om de skal kjøre på østeuropeiske lønninger de tre første dagene, og ikke gå over på vertslandets nivå før dag fire. Derfor er vi veldig usikre på konsekvensen av dette forslaget, påpeker han.

Slik kan du sikre deg skikkelige transporttjenester

– EU vet hva de gjør

Johnsen er imidlertid ikke i tvil om at forslaget er meislet ut for å liberalisere transportnæringa, ikke som EU-kommisjonen påstår, nemlig å være et tiltak mot sosial dumping.

– Målet til kommisjonen med kabotasjereglene har vært å skape et totalt fritt marked. I fjor forsøkte de å utvide distansen for kombinert transport fra 15 til 25 mil. Da ville man dekka hele Sør-Norge om man hadde stasjonert sjåførene i Oslo, Bergen og Trondheim. EU-kommisjonen vet veldig godt hva de gjør. De vil ha transport med lønninger fra de billigste landene, sier Johnsen.

Tror Vest-Europa nekter

Han tror imidlertid at motstanden mot forslaget vil være stort, også innen EU.

– På LO-kongressen hørte vi veldig mye om handlingsrommet vi har innefor EØS-avtalen, så det bør Norge bruke og si nei til dette forslaget. Men jeg kan ikke tenke meg at noe vesteuropeisk land vil si ja til dette, heller. Også flere av de østeuropeiske landene som Polen, Tsjekkia og Estland, begynner å bli så sterke økonomisk at de også vil si nei til sosial dumping, sier NTF-leder, Lars Morten Johnsen.

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

Warning
Annonse
Annonse