JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Opposisjonen fikk flertall for kabotasjevedtak:

Regjeringen ble overkjørt: All vegtransport i Norge må ha elektronisk fraktbrev

Elektroniske fraktbrev blir obligatorisk for all vegtransport i Norge. Regjeringspartiene mente det skulle være frivillig.
Lastebiler som kjører over grensa må i framtida ha et elektronisk fraktbrev, vedtok Stortinget tirsdag.

Lastebiler som kjører over grensa må i framtida ha et elektronisk fraktbrev, vedtok Stortinget tirsdag.

Roy Ervin Solstad

helge@lomedia.no

I en sak om regler for internasjonal godstransport fremmet SV og Arbeiderpartiet et mindretallsforslag som skulle sikre et digitalt register for all internasjonal godstrafikk i Norge, at elektroniske fraktbrev skal bli obligatoriske og at det skal bli mulig å kreve inn bøter for brudd på kabotasjereglene når de blir oppdaget.

Fremskrittspartiet og Senterpartiet støttet forslaget. Dermed fikk det flertall, og regjeringen må følge opp tiltak de egentlig mente skulle være frivillig.

p

Sosial dumping

– Kampen mot sosial dumping og ulovlig kabotasjekjøring får et stort løft når elektroniske fraktbrev blir innført i Norge, sier Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli, til FriFagbevegelse.

– Hvis dette ikke gjøres obligatorisk, vil de useriøse aktørene fortsatt ha mulighet til å endre fraktbrevene underveis og dermed lettere unngå kabotasjeregelverket, legger han til.

I dag er fraktbrevene papirbaserte. Regjeringen hadde opprinnelig foreslått at elektroniske fraktbrev skal likestilles med papirbaserte fraktbrev. Denne endringen støttet Stortinget, men flertallet ønsket altså å gå lenger ved å vedta at elektroniske fraktbrev skal bli obligatorisk.

Bransjen fornøyd

Også justispolitiker Lene Vågslid (Ap) har jobbet med denne saken.

– Det er enklere å jukse med et papirdokument. Derfor er det viktig at fraktbrevene gjøres elektroniske, sier Lene Vågslid.

Forslagene er uten tvil inspirert av innspill fra Norsk Lastebileier Forbund (NLF). Også Fellesforbundet og YS-forbundet YTF har jobbet for dette.

– Ulovlig kabotasje er et stort problem for norsk transportnæring. Økt digitalisering og opprettelse av et transportregister er viktig verktøy for å sette kontrollmyndighetene i stand til effektiv kontroll og sanksjonering av brudd på kabotasjeregelverket. Vi er svært fornøyde med at resten av opposisjonen varsler støtte til forslagene, og dermed instruerer regjeringen til å ta grep, sier Lene Vågslid.

Forbundsleder i NLF, Tore Velten, smiler fra øre til øre.

– Kampen mot ulovlig kabotasje har vært en av mine viktigste saker. Et slikt vedtak i Stortinget er et stort og viktig skritt mot å få på plass verktøyene myndighetene trenger for å håndheve regelverket effektivt, sier hun i en pressemelding.

Åtte års kamp

Første gang dette ble foreslått, var så langt tilbake som høsten 2012.

p

– Vi har argumentert for dette i hele åtte år. Nå var det derfor på tide at et flertall i Stortinget ga en tydelig marsjordre til Regjeringen i denne saken. Vi trenger politisk handling og gjennomføringsevne. Det blir nå viktig for oss å følge opp relevant statsråd for å sørge for at dette faktisk blir prioritert, ser Geir A. Mo, generalsekretær hos lastebileierne på lastebil.no.

– Danskene har allerede bestemt å innføre et slikt register, så det er ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt. En studietur til Danmark er kanskje ikke å anbefale i disse dager, men jeg er sikker på at regjeringen i likhet med mange andre har svart belte i videokonferanser for tida, legger han smilende til.

Warning
Annonse
Annonse