JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Regjeringen tar grep for å sikre bedre veigrep på utenlandske vogntog»

Utenlandske trailersjåfører kan risikere å bli utvist fra Norge dersom de kjører grovt uforsvarlig med dårlige dekk.
Denne polske sjåføren har akkurat fått vite at han ikke får kjøre videre.

Denne polske sjåføren har akkurat fått vite at han ikke får kjøre videre.

Anders Martinsen

Saken oppsummert

kjell.werner@anb.no

Regjeringen foreslår nemlig å skjerpe vegtrafikkloven på dette punktet. Samferdselsminister Jon Georg Dale har mistet tålmodigheten, og han får følge av justisminister Jøran Kallmyr (begge Frp). Nærmere tusen utenlandske vogntog kolliderte i fjor med bilister på norske veier. I åtte av ti tilfeller hadde sjåføren av vogntoget skylda.

– Vi kan ikke ha det slik at utenlandske vogntog kjører i Norge med slitte sommerdekk på vinterføre, sier Kallmyr. Dale viser til at det har vært for mange alvorlige ulykker der utenlandske vogntog er innblandet. Regjeringen vil derfor ha mulighet til å sanksjonere tydeligere enn det dagens lovverk gir hjemmel for. Nå blir det slik at den aktuelle sjåføren først får gult kort, og så blir det rødt dersom vedkommende blir tatt igjen.

Følg oss på Facebook

Nå kommer det en lovparagraf som gir hjemmel for at utledninger med midlertidig oppholdstillatelse, EØS-borgere med kortvarig botid og yrkessjåfører fra EU/EØS-land skal kunne utvises umiddelbart i en viss periode for alvorlige brudd på vegtrafikkloven. Det gjelder blant annet å kjøre med dårlige og slitte dekk, ikke å overholde kjøretidsbestemmelsene eller å kjøre i ruspåvirket tilstand. I lovforslaget understrekes det som forutsetning at det må foreligge en alvorlig framtidig fare.

– Faremomentene er så store når du kjører et vogntog på 60 tonn med sommerdekk på norsk vinterføre. Da er det risiko for at du tar norske liv, sier Kallmyr. Regjeringens innstramming vil åpenbart virke preventivt overfor både sjåfører og eiere av utenlandske vogntog. Den enkelte sjåfør risikerer å miste jobben, og selskapet som eier traileren må la last bli stående i Norge inntil en ny sjåfør er på plass.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

I en rapport fra Transportøkonomisk institutt kan vi lese at tunge utenlandske godsbiler har «tre ganger høyere risiko for å bli involvert i eneulykker som norske tunge godsbiler». Videre er det dobbelt så stor risiko for møteulykker, og nesten dobbelt så stor risiko for kollisjon med et kjøretøy som kjører i samme retning. Utenlandske sjåfører ser på denne bakgrunn ut til å ha høyere sannsynlighet for å utløse dødsulykker enn norske sjåfører.

Regjeringen skal ha ros for endelig å ha funnet et grep som trolig vil ha positiv innvirkning på både framkommelighet og ikke minst trafikksikkerhet. Bransjen og ulike politikere har lenge etterlyst slike tiltak. Det var ikke åpenbart at dette lot seg gjøre innenfor rammen av EØS-avtalen mellom Norge og EU.

Det er å håpe at loven blir vedtatt så fort at den kan gjelde i neste vintersesong. Det gjelder å være lovmessig skodd i tide.

Warning