JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skatt på frikort:

Regjeringen utsetter skatt på personalbilletter for tredje gang. Nå er det bare å skrinlegge hele saken, svarer NHO og Fellesforbundet

NHO Transport og Fellesforbundet ber regjeringen skrote planene om beskatning av frikort for bussjåfører.
Regjeringen bør skrote planene om beskatning av frikort for bussjåfører, mener både Fellesforbundet og NHO Transport.

Regjeringen bør skrote planene om beskatning av frikort for bussjåfører, mener både Fellesforbundet og NHO Transport.

Anna Granqvist

roy@lomedia.no

I utgangspunktet skulle skattleggingen trådt i kraft 1. januar 2019, men etter mye støy ble innføringen i første omgang utsatt til juli i år.

Bussjåfør Kjell Arne og familien hans har frikort – risikerer 30.000 kroner i ekstraskatt

Innen man kom så langt kom det en ny utsettelse til 1. januar 2020, og da hadde Finansdepartementet «sukret» pillen med et fribeløp på 8000 kroner. Dermed skulle ikke frikortverdi under 8000 kroner skattlegges.

Utløser ulik skatt

Men verken skattleggingen eller fribeløpet fikk bussjåfører eller arbeidsgivere til å hoppe av glede. NHO Transport har blant annet pekt på at verdien av frikortene ifølge fylkeskommunene selv varierer fra 4800 kroner til over 30.000 kroner årlig.

– Dette strider mot alle grunnleggende prinsipper i skatteretten, nemlig kravet om likebehandling. Det går ikke an at en bussjåfør i et fylke blir skattlagt for en verdi på mer enn 30.000 kroner mens kollegaer i andre fylker slipper unna med 4.800. Sistnevnte verdi utløser ikke skatt i det hele tatt siden beløpet er mindre enn fribeløpet på kroner 8.000, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

p

Nå tyder det meste på at heller ikke finansdepartementet er helt sikre på hvordan en slik skattlegging skal gjennomføres, for rett før helgen kom meldingen om at innføringen av skatt på frikort for bussjåfører er utsatt til 1. juli neste år.

– Skal frikortene skattlegges, bør Finansdepartementet fastlegge konkrete rammer for verdifastsettelse eller innføre et fast sjablongbeløp, men det er vanskelig å anslå en eksakt og rettferdig verdi av frikortene. Derfor bør regjeringen endelig skrotlegge alle planer om beskatning av frikort, sier Stordrange.

– Blir sittende som gisler

Det er forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen helt enig i. Han tror bussjåfører vil vegre seg mot å ta imot frikort før situasjonen er avklart, siden de ikke vet om det vil utløse ekstraskatt eller ikke.

p

– Det sitter noen tusen bussjåfører som gisler i denne situasjonen, og det er ingen tvil om at når departementet etter så lang tid ikke har klart å finne en løsning, så er det bare å skrinlegge hele saken og beholde det unntaket fra skattlegging som har vært fram til nå, sier Sivertsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse