JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Drosjereform utsatt:

Regjeringen vil utsette drosjereform til november. – En gledelig nyhet, sier drosjesjåfør Roald Arentz

Regjeringen utsetter drosjereformen som følge av korona-krisa. Tillitsvalgt Roald Arentz håper på at utsettelsen gir åpning for å vrake hele reformen.
TAR GJERNE OMKAMP: – Det beste ville vært å annullere hele reformen. Dett er jo fristende å tenke at man kan få stoppet den nå som vi har fått en utsettelse, sier bransjerådsleder for taxi i Fellesforbundet, Roald Arentz.

TAR GJERNE OMKAMP: – Det beste ville vært å annullere hele reformen. Dett er jo fristende å tenke at man kan få stoppet den nå som vi har fått en utsettelse, sier bransjerådsleder for taxi i Fellesforbundet, Roald Arentz.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Innføringen av de nye reglene for drosjenæringa i Norge skulle opprinnelig skje 1. juli, men grunnet koronakrisen foreslår regjeringen at den utsettes til 1. november.

Det betyr at frislippet av antall drosjeløyver i store deler av Norge blir utsatt, og at fylkeskommunene fremdeles kan avgjøre hvor mange som skal kunne drive drosjetransport i nesten et halvt år til.

For krevende

Samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti forklarer utsettelsen slik:

– Vi mener det vil være krevende for drosjenæringen å gå inn i en periode med reform og nye rammebetingelser midt i en veldig vanskelig økonomisk periode som følge av covid-19-utbruddet. Vi må sikre at drosjenæringen har mulighet til å være med i konkurransen mot nye aktører og bidra til et kontinuerlig og tilfredsstillende drosjetilbud fremover. Dersom store deler av den etablerte næringen blir borte før nye aktører har etablert seg med et stabilt tilbud, vil det gå utover tilbudet til publikum, sier han.

p

– Regjeringa har lyttet

Det gleder Roald Arentz, drosjesjåfør i Trondheim og leder for Fellesforbundets bransjeråd for taxi.

– Det beste hadde jo vært om hele reguleringa hadde blitt annullert, men det er likevel gledelig at regjeringen lytter til en samstemt næring som har bedt om utsettelse. Drosjenæringa er i krise, mange er permittert og løyvehaverne sliter. I en slik situasjon ville det vært vanskelig å forhold seg til at det skulle kommet en haug løsarbeidere inn i drosjemarkedet, for å skumme fløten, sier Arentz.

Han forteller at hans egen arbeidsgiver mistet 60 prosent av inntektene sine forrige måned, mens de faste utgiftene er akkurat like høye som før.

Håper på omkamp

Han legger ikke skjul på at han skulle ønske at utsettelsen kan gi en åpning for å stoppe hele drosjereformen.

– Det er fristende å tenke tanken om at vi kan få stoppet reformen. Nøkkelen er Kristelig Folkeparti, og her i Trøndelag har KrF vært veldig villige til å regulere bransjen. Statsråd Hareide utsatte innføringen nå, og KrF ble neppe med i regjering fordi de synes drosjereformen var så bra, sier Roald Arentz.

p

NHO fornøyd

Også NHO Transport er glad for utsettelsen.

– NHO Transport tok opp mulighetene for en utsettelse av ikrafttreden allerede i midten av mars, og vi er glade for at departementet nå gir drosjenæringen en mulighet for reetablering etter uker med dramatisk omsetningssvikt. Vi har også vært bekymret for at offentlige instanser ikke ville være godt nok forberedt. Enkelte fylkeskommuner har ikke kommet i gang med utlysninger av eneretter i distriktene, noe som kunne ha medført at deler av landet ikke ville hatt et tilstrekkelig drosjetilbud etter 1. juli, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

Forslaget om utsettelse er også sendt ut på høring med svar til 5. mai.

Warning
Annonse
Annonse