JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rogaland skal stoppe sosial dumping i veiprosjekter. Pris skal ikke være avgjørende, mener Aps fylkesvaraordfører

Useriøse aktører får ikke innpass når fylkeskommunen skal bygge nye veier fra og med neste år.
Det er de nye fylkeskommunene som fra 1. januar 2020 får ansvaret med å bygge og drifte fylkesveiene.

Det er de nye fylkeskommunene som fra 1. januar 2020 får ansvaret med å bygge og drifte fylkesveiene.

Statens vegvesen

aslak@lomedia.no

Regjeringen har konkludert med følgende: Det er de nye fylkeskommunene som fra 1. januar 2020 får ansvaret med å bygge og drifte fylkesveiene. Overføringen er en del av regionreformen og inngår i planen om at flere statlige oppgaver blir overført til de nye fylkeskommunene. Tidligere har fylkeskommunenes ansvar begrenset seg til drift og vedlikehold av fylkesveiene.

ph

Virkningsfull metode

Useriøse forhold og arbeidslivskriminalitet har vært en gjenganger i byggebransjen. Det har de tatt konsekvensen av i Rogaland. De siste årene har fylkeskommunen brukt innkjøpsmakten sin i byggeprosjekter som har vært på anbud.

Å sikre seriøse arbeidsvilkår for involverte fagarbeidere har blitt en kjepphest. Denne metoden har fylkeskommunen gitt kallenavnet «rogalandsmodellen». Nå vil fylket at seriøse arbeidsvilkår også skal omfatte framtidige veiprosjekter.

– Med kravene om blant annet faglærte arbeidere, lærlinger og begrensninger i antall underleverandører, har denne modellen vært en effektiv og virkningsfull måte å motarbeide sosial dumping. Kravene utelukker useriøse aktører fra fylkeskommunens byggeprosjekter, sier fylkesvaraordfører Marianne Chesak (Ap) til FriFagbevegelse.

Bred politisk forankring

Når all administrasjon av fylkesveiene flyttes fra Statens vegvesen, betyr det at utredning, planlegging, bygging og forvaltning, ved siden av drift og vedlikehold, er underlagt de nye fylkeskommunene fra og med neste år.

ph

– Vi ønsker å motarbeide sosiale dumping og unngå at kun pris skal være avgjørende. Å prioritere et seriøst arbeidsliv med seriøse aktører som sikrer anstendige vilkår til sine ansatte og tar samfunnsansvar, er overordnet for oss, sier hun.

Rogalandsmodellen er enstemmig vedtatt i fylkestinget og vil trolig ikke få konsekvenser for det politiske blokk-utfallet i forbindelse med årets kommune- og fylkestingsvalg. Ap og Chesak får tommel opp fra Høyre.

– Ja, vi vil selvfølgelig sikre seriøse arbeidsvilkår når vi bygger veier i framtiden også. I fylket er vi opptatt av å sikre seriøse leverandører som kan konkurrere om oppdrag på like vilkår, samtidig som vi sikrer at leverandørene må ta inn lærlinger for å vinne anbud, sier Ole Ueland, fylkesordførerkandidat for Høyre i Rogland, til FriFagbevegelse.

Saken fortsetter under bildet.

Marianne Chesak er fylkesvaraordfører for Ap i Rogaland.

Marianne Chesak er fylkesvaraordfører for Ap i Rogaland.

Pressebilde

Krav om tariffavtaler

På spørsmål om Rogaland fylkeskommune vil stille krav om bruk av tariffavtaler, svarer Chesak følgende:

– Det er krav om lønns- og arbeidsvilkår i henhold til landsomfattende tariffavtale for den aktuelle bransjen, men per i dag er det imidlertid ikke krav om tariffavtaler i ansettelsesforholdene. Dersom det er anledning til å stille et slikt krav, vil vi vurdere å innarbeide det når modellen skal revideres.

Avsløringene i byggebransjen er mange og svært nedslående. Arbeidstilsynet har blant annet avdekket manglende eller ugyldige HMS-kort blant arbeidstakere, det har vært mistanke om trygdesvindel og arbeidstakere har ikke fått den lønnen de har krav på. Sårbar arbeidskraft er blitt utnyttet uten at det har vært anstendige arbeidsforhold.

– Senest i sommer gikk vi også inn med penger til Uropatruljen, som skal være et supplement til den lokale a-krimgruppen. Det viser at vi tar dette på alvor og vil bekjempe arbeidslivskriminalitet, påpeker Ueland.

Beskjed til landets fylker

Chesak oppfordrer fylkeskommuner over hele landet til å benytte seg av rogalandsmodellen.

ph

– Fylkeskommunen er, sammen med mange andre offentlige instanser, store bestillere og kjøper varer og tjenester for milliarder av kroner. Dette vil øke ytterligere når fylkeskommunen overtar ansvaret for fylkesveiene. Fylkeskommunen har derfor ansvar for å bruke sin innkjøpsmakt til å motvirke sosial dumping og prioritere seriøse aktører, sier hun.

Rogalandsmodellen er inspirert av Skiensmodellen fra 2014, men er i hovedsak en forsterket versjon av modellen til Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). Det innebærer blant annet skjerpede krav til en prosentandel av lærlinger, (minimum 15 prosent), faglærte håndverkere (minimum 50 prosent) og antall ledd underleverandører (kun ett ledd).

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse