Seks Unibuss-ansatte dømt for korrupsjon
Tidligere toppsjef Helge Leite og fem andre er dømt til mellom ni måneder og fem og et halvt års fengsel for korrupsjon.
TILTALT: Saken kom for en dag takket være en rettssak i Tyskland. I september startet en sju uker lang rettssak mot tidligere sjefer, en ansatt og leverandører.
Ola Tømmerås
einar.fjellvik@lomedia.no
Den strengeste straffen får den tidligere tekniske direktøren i selskapet, Nils Ellingsen. Han blir av Oslo tingrett utpekt som hovedmannen i saken og dømmes til fem og et halvt års fengsel, skriver NTB. Toppsjefen, Helge Leite, dømmes til fengsel i tre og et halvt år. Han dømmes også til å betale tilbake 1,1 millioner kroner til selskapet.
– Leite har over flere år brukt Ellingsen som mellommann for å skaffe seg økonomiske fordeler – alt fra omfattende arbeider på egen bolig til smøreturer og leiebiler – også fordeler av til dels beskjeden verdi. Som toppsjef har han manglet den grunnleggende etiske standarden som en slik stilling krever, heter det i dommen fra tingretten.
Alle de seks som sto for retten i denne saken ble funnet skyldige i grov korrupsjon.
Langdryg sak
Korrupsjonssaken i Unibuss har røtter helt tilbake til 1999. Da reagerte de ansattes representant i styret for selskapet på innkjøpsavtaler han oppfattet som kameraderi og mulig korrupsjon. Både Skog og Oslo sporveisarbeideres forening varslet flere ganger de neste årene om tvilsomme, og muligens ulovlige, forhold. De talte imdilertid for døve ører.
Først etter at kommunerevisjonen i Oslo leverte en knusende rapport og 2009 og en salgssjef hos den tyske bussprodusenten MAN ble dømt for korrupsjon i 2010, ble det fart i etterforskningen mot Unibuss-toppene. I 2011 kom den første pågripelsen, og etter hvert er i alt 120 personer tiltalt og dømt i saken.
Les også:
Styreleder og byråd mistenkte aldri korrupsjon (05.12.2014)
Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)
14 år med varsling
1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og forhold kan være korrupsjon.
2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.
2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler til konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.
2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.
2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.
2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.
2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en lang rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.
2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) finner grunn til handling.
2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.
2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp.
2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.
2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.
2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene.
2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.
2014: Tidligere direktør, to tidligere sjefer, en ansatt og to fra leverandørselskaper står tiltalt for grov utroskap og korrupsjon for til sammen 12 millioner kroner. Strafferammen er opptil 16 år fengsel.
2014: Det ble nylig tatt ut ytterligere en siktelse i saken. Totalt ti personer er tiltalt eller dømt siden 2011.
Flere saker
Les også:
Styreleder og byråd mistenkte aldri korrupsjon (05.12.2014)
Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)
14 år med varsling
1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og forhold kan være korrupsjon.
2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.
2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler til konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.
2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.
2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.
2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.
2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en lang rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.
2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) finner grunn til handling.
2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.
2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp.
2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.
2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.
2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene.
2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.
2014: Tidligere direktør, to tidligere sjefer, en ansatt og to fra leverandørselskaper står tiltalt for grov utroskap og korrupsjon for til sammen 12 millioner kroner. Strafferammen er opptil 16 år fengsel.
2014: Det ble nylig tatt ut ytterligere en siktelse i saken. Totalt ti personer er tiltalt eller dømt siden 2011.