JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UT PÅ ANBUD: Oslo havn utarbeider nå anbudspapirer for krandrifta. Det settes ut denen måneden. På noe sikt kan hele havna bli overlatt til private.

UT PÅ ANBUD: Oslo havn utarbeider nå anbudspapirer for krandrifta. Det settes ut denen måneden. På noe sikt kan hele havna bli overlatt til private.

Ola Tømmerås

Setter kranførerne ut på anbud

Stormen tiltar i havna. Denne måneden setter Oslo havn kranførerne ut på anbud. De vil la private overta.



14.01.2014
12:00
15.01.2014 14:19

ola.tommeras@fagforbundet.no

Ledelsen i Oslo havn har stadig vist til mangel på effektivitet etter at kollegene til kranførerne – bryggearbeiderne - havnet i konflikt om fortrinnsretten til å losse og laste gods. I styremøtet i desember ble det vedtatt å sette driften av havnas kraner ut på anbud. Uten at Fagbladet får noen forklaring på hvordan, så skal dette kunne effektivisere driften i havna, ifølge forslaget forut for styremøtet.

– Konkurransegrunnlaget er under utarbeiding. Anbudet går ut i løpet av januar, bekrefter havnedirektør Anne Sigrid Hamran. Hun henviser til styreleder Bernt Stilluf Karlsen for kommentarer, men Stilluf Karlsen ønsker ikke å kommentere konkurranseutsettingen før anbudspapirene er ferdig utarbeidet.

I jula uttalte styremedlemmer til NRK at de ønsker noe lignende Gøteborg, der et internasjonalt selskap har overtatt driften.

– Ingenting med effektivitet å gjøre

– Dette er kun et spørsmål om å redusere kostnader på bekostning av ansattes lønn, arbeidsvilkår og pensjon. Det blir ikke mer effektivt om et privat selskap står for driften av kranene, mener hovedtillitsvalgte for kranførerne, Steinar Hopstad.

Han viser til at de ineffektive sidene ved driften, blant annet at lossing og lasting stopper i spisepausene, vil være de samme om private overtar. Fra ledelsens sin side blir havnearbeidernes lunsj omtalt som verdens dyreste.

– Kranførerne går allerede kontinuerlig vakt, men vi kan ikke føre krana uten tilstrekkelig antall bryggearbeidere på plass. Skal krana gå kontinuerlig, er det et spørsmål om bemanning, om å ansette nok bryggearbeidere til at de kan ta pauser og samtidig ha tilstrekkelig antall på jobb, sier Hopstad. Han viser til at Gøteborg havn, som er styrets forbilde, har åtte ansatte per kran. Det er dobbelt så mange som i Oslo.

– Skal den flaskehalsen løses, må bemanningen endres, og det må gjøres enten den som fører krana er offentlig eller privat ansatt, understreker Hopstad.

På sikkerheten løs

Kjernen i konflikten med bryggearbeiderne er nettopp at ledelsen ønsker å la mannskap fra skipene og terminalselskapene delta i lossing og lasting framfor å øke bemanning og oppnå mer kontinuerlig drift på den måten.

– Som kjent er dette en tariffestet fortrinnsrett som bryggearbeiderne har, men fra vår side dreier det seg også om sikkerhet. Det er ikke slik at alle og enhver kan bistå oss kranførere under lossing og lasting, sier Hopstad. Han viser også til situasjonen i november, da bryggearbeidernes fortrinnsrett ble truet.

– Gutta sa stopp etter lang tid med bemanningsproblemer. Terminalselskapet svarte med å ta ut kontorfolk til lastearbeid. Det var ikke bare i strid med fortrinnsretten. Det holdt på å gå riktig galt, sier Hopstad.

– Du skal vite hva man gjør når du jobber under ei kran.

Ønsker effektivisering

- Vi er på ingen måte imot effektivisering, og driften av Oslo havn kan absolutt drives mer effektivt. Vi har påpekt effektiviseringsbrister og kommet med konkrete forslag. Vi har laget forslag til logistikk med økt produksjon, men ledelsen har vært lite interessert. Det finnes ikke interesse for produksjonseffektivitet, kun for kostnadskutt, mener Hopstad.

– Vil bli kvitt oss

Nestleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTA) som organiserer bryggearbeiderne, tror Oslo havn er på vei til å sette ut all drift på anbud.

– De prøver å bli kvitt oss. Oslo havn ønsker ikke organisert arbeidskraft innenfor området, sier han.

Dersom et privat selskap overtar driften av hele havna, mener NTA at det likevel ikke påvirker bryggearbeidernes fortrinnsrett til lossing og lasting.

– Fortrinnsretten gjelder i offentlige havner, og etter vår definisjon så er havnene fortsatt offentlige selv om private overtar driften, sier Johnsen.

Ingen kommentar

Ledelsen i Oslo havn har blitt tilbakeholdne med kommentarer. I romjula kommenterte styremedlemmer i Oslo den forestående konkurranseutsetting og framsatte ønsket om å få inn én stor internasjonal drifter slik som i Gøteborg.

På spørsmål fra Fagbladet om hvordan anbud på drift av kranene skal kunne øke effektiviteten, sier styreleder Bernt Stilluf Karlsen:

– Jeg vil ikke kommentere dette før grunnlagsdokumentene for anbudet er ferdig utarbeidet.

– Vil det være aktuelt å sette ut hele driften av havna?

– Det har jeg ingen kommentarer til.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.01.2014
12:00
15.01.2014 14:19



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker