Jernbane
SJ Norge har tapt millioner etter brukollapsen
Først kollapset Randklev bru. Så ble Otta bru skadet. Trøbbelet ga buss for tog og tap i millionklassen for togselskapet SJ Norge.
Da Randklev bru kollapset etter ekstremværet «Hans,» måtte togpassasjerer på Dovrebanen ta buss for tog i ni måneder.
Geir Olsen / NTB
Saken oppsummert
tarjei.mo.batalden@ntb.no
– Denne situasjonen medfører store økonomiske kostnader for oss. Vi har utgifter i millionklassen med tapte inntekter og store ekstrautgifter til alternativ transport, sier kommunikasjonsdirektør Randi Ness i SJ Norge til Adresseavisen
SJ overtok trafikken på Dovrebanen og Nordlandsbanen under pandemien i 2020. I august 2023 kollapset Randklev bru og var stengt i ti måneder med buss for tog for passasjerene.
Etter åtte måneder med vanlig trafikk stengte Dovrebanen igjen 22. januar i år. Da ble Otta bru skadet som følge av isdanning og høy vannstand i Ottaelva.
Broen flyttet seg opptil 15 centimeter, og det ble en ny runde med buss for tog.
Bane Nor har anslått at broen først kan åpne i april. Tirsdag kommer de med en oppdatering om situasjonen.
– Vi vet av erfaring at mange kunder velger andre reisealternativer enn tog når det blir buss for tog på deler av strekningen. I tillegg vet vi også at det tar tid å få kundene tilbake når vi begynner å kjøre tog hele veien igjen, sier Ness.
