JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Godsoverenskomsten ikke kan brukes i avfallsselskapet Veireno:

Sjåførene går opp i lønn

Transport fikk medhold av tvistenemnda.
Veireno er innstillt på å inngå tariffavtale med sine ansatte, men det blir ikke på godsoverenskomsten, slik arbeidsgiversiden opprinnelig ønsket.

Veireno er innstillt på å inngå tariffavtale med sine ansatte, men det blir ikke på godsoverenskomsten, slik arbeidsgiversiden opprinnelig ønsket.

Kirvil Håberg Allum, Tønsberg Blad

res@lomedia.no

Veireno er et selskap som samler inn husholdsningsavfall i brorparten av kommunene i Vestfold forruten Oslo, Skedsmo og Nittedal. NTF krevde tariffavtale etter miljøoverenskomsten for sjåførene, mens arbeidsgiversiden, Norsk Lastebileier-Forbund (NLF) mente godsoverenskomsten burde gjelde.

Tarifftomt rom

Saken ble behandlet i Den faste tvistenemnd LO - NLF den 25-26. januar, og avgjørelsen kom to uker senere.

– Godsoverenskomsten mellom LO/NTF og NLF er ikke anvendelig for arbeidet hos Veireno AS, slik at det foreligger et tarifftomt rom, heter det i tvistenemdnas konklusjon.

At avgjørelsen kom med dissens fra arbeidsgiversiden kom ikke overraskende på forbundssekretær Ole Einar Adamsrød i Norsk Transportarbeiderforbund.

– Allerede i mai i fjor krevde vi tariffavtale med bedriften etter miljøoverenskomsten, men NLF motsatte seg dette i begge forhandlingsmøtene vi og LO hadde med dem, forklarer han.

Her tar Roger Hansen papirene sine og går

Seks kroner forskjell

Forbundet vil nå sende nytt krav om tariffavtale med bedriften etter miljøoverenskomsten, og Adamsrød legger ikke skjul på at en slik tariffavtale vil bety bedre lønn for de ansatte i Veireno.

– Den lønna de har nå ligger i hvert fall seks kroner timer under det de vil få med tariffavtale, sier han.

Forbundet har i dag rundt 30 medlemmer av de 90 som vil omfattes av overenskomsteni både Oslo og Vestfold.

– Før Veireno vant anbudet om innhenting av husholdsningsavfall i Vestfold, hadde de som gjorde den jobben tariffavtale etter miljøoverenskomsten. Dette ville ikke skjedd om det reglene for virksomhetsoverdragelse hadde trådd i kraft ved anbud. Da ville de tatt med seg lønna over i det nye selskapet. Slik er det ikke nå, sier Adamsrød.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Kan streike

Det er allerede avtalt møter mellom NTF og NLF i mars for å komme fram til en tariffavtale. Skulle partene fremdeles ikke bli enige, er Adamsrød klar på hva som kan komme til å skje.

Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

– Vi har streikerett på bedriften, men vår oppfatning er at det ikke er bedriften som har vært negative til tariffavtale. Det har vært NLF sitt krav om godsoverenskomst som har vært stridens kjerne, sier Ole Einar Adamsrød.

Nykommer dundrer inn i avfallsmarkedet

Vil ha tariffavtale

Olav G. Hermansen, seniorrådgiver i Norsk Lastebileier-Forbund Arbeidsgiver, bekrefter at NLF vil møte Transportarbeiderforbundet for å bli enige om en tariffavtale for Veireno-sjåførene.

– Bedriften har hele tiden vært innstilt på å inngå tariffavtale, og det er allerede foreslått møtedatoer fra NTF som vi har respondert på, sier Hermansen.

Hermansen sier NLF og bedriften mente det var mest naturlig å bruke Godsoverenskomsten for Veireno, fordi de sjåførene primært holdt på med transport, og fordi NLF også regner avfall som en type gods på linje med melk, tømmer, grus og andre underområder som er omfattet av gods-overenskomsten.

– Men tvistenemnda kom til en annen konklusjon, så da er det naturlig at vi forsøker å bli enige med Transportarbeiderforbundet om en avtale, siden sjåførene er organisert der, og vi er på arbeidsgiversiden, påpeker han.

Få nyhetsbrevet vårt

– Hvor snart kan en slik avtale være på plass?

– Både NLF og bedriften ønsker en snarlig avklaring på spørsmålet om hvilken tariffavtale som skal benyttes. Det blir høyst sannsynlig også et møte om dette i begynnelsen av mars , avslutter Olav G. Hermansen i NLF.

Du betaler ekstra for avfallsselskapenes profitt

Ikke store differansen

Daglig leder i VT Gruppen, Jonny Enger, sier til Transportarbeideren at forskjellen økonomisk på gods- og miljøoverenskomsten ikke blir store for bedriften.

– Disse er så og si like, det er de lokale avtalene vi skal komme i mål med, men kostnadene er akseptable, sier han.

Han bekrefter samtidig at selskapet vil følge kjennelsen i tvistenemnda.

– Vi blir nok enige, avslutter Jonny Enger i VT Gruppen.

Annonse
Annonse