Tromsø lufthavn har mange ansatte, og da bør arbeidsgiver ha rom for å avse to av dem i 14 dager, mener Sunniva Westerli. Hun er frustrert etter å ha blitt nektet permisjon av arbeidsgiver.
LO
Vektere
Sjefen frykter flyplassen må stenge hvis Sunniva får permisjon
Tillitsvalgt Sunniva Westerli reagerer på at arbeidsgiveren ikke stoler på de ansatte.
aslak@lomedia.no
– Jeg er helt oppgitt over hele greia, og begrunnelsen som arbeidsgiver kommer med, holder bare ikke, mener vekter ved Tromsø lufthavn, Sunniva Westerli.
Avarn Security Aviation mottok søknaden fra Sunniva og kollega Rosita Jonathans om permisjon til LOs sommerpatrulje to måneder på forhånd.
– Det tok fire uker fra vi søkte til vi fikk avslag, selv om vi etterlyste et svar minst én gang i uka, forteller Sunniva.
Vil hjelpe unge
LOs sommerpatrulje er snart i gang. Tillitsvalgte og medlemmer i LO-forbundene reiser på uanmeldte besøk til bedrifter i de første sommerukene.
Hensikten er å informere ungdommer om plikter og rettigheter i arbeidslivet. Og å tilby råd og hjelp til de som ikke har det greit på jobb.
Det skjer uten vekterne Sunniva Westerli og Rosita Jonathans ved Tromsø lufthavn. De to tillitsvalgte får nemlig ikke permisjon av arbeidsgiveren sin.
Vekterbedriften Avarn Security Aviation gir de to medlemmene i Arbeidsmandsforbundet tommelen ned til å passe på unges rettigheter i arbeidslivet.
– Det er en skikkelig kjip følelse, sier Sunniva Westerli, klubbleder ved lufthavna og regionstillitsvalgt i Troms og Finnmark, til FriFagbevegelse.
Dette sier arbeidsgiver
For Karl Thomas Husby, operativ leder ved lufthavna for Avarn Security Aviation, er bemanningssituasjonen kritisk.
Det er hovedårsaken til at verken Sunniva eller Rosita får innvilget sine permisjonssøknader om å delta i LOs sommerpatrulje i Troms og Finnmark i år.
Ifølge ham er det «en tvingende grunn» å opprettholde bemanningen på et tilfredsstillende nivå.
– Det er ikke noe alternativ å stenge deler av flyplassen, sier Husby.
– Har vi ikke nok folk til å bemanne flere løp i sikkerhetskontrollen, blir det store forsinkelser for flyselskapene. Det innebærer i verste fall økonomiske tap og bøter til Avinor, forklarer han.
Dessuten er situasjonen ved Tromsø lufthavn ekstraordinær, ifølge Husby. Vekterne drifter for tiden to sikkerhetskontroller fordi det bygges en ny terminal. Det jobber i dag cirka 80 vektere ved flyplassen.
Asfaltarbeid og overvåking av ambulanser på vei inn og ut av flyplassen krever også ekstra personell.
– I tillegg til alle ekstraoppdragene vi har for tiden, blir vi ekstra sårbare når det er mye ferieavvikling i juli. Skal flyene gå, må vi også ha en bra nok bemanning, sier Husby til FriFagbevegelse.
Arbeidslivets grunnlov ikke nok
Det hjelper ikke at Sunniva og Rosita Jonathans har søkt om permisjon for flere måneder siden.
Å referere til hovedavtalen mellom LO og NHO og hva de har krav på der, har heller ikke vært tilstrekkelig grunn for arbeidsgiveren.
Hovedavtalen blir ofte kalt arbeidslivets grunnlov. Om tjenestefri for tillitsvalgte står det følgende:
«Tillitsvalgte på bedriften skal ikke nektes tjenestefri uten tvingende grunn når de innkalles til møter og forhandlinger av sin organisasjon, skal delta i fagkurs, faglig opplysningsvirksomhet, i faglige delegasjoner, eller nyttes som foreleser/kursleder i organisasjonens faglige kurs for tillitsvalgte.»
Forespørsler om tjeneste skal også rettes til bedriften så tidlig som mulig. Det har Sunniva og Rosita gjort.
Begge tolker det å delta i sommerpatruljen som «faglig opplysningsvirksomhet».
– Å si nei til oss er skikkelig dumt og i strid med det som står i hovedavtalen om tjenestefri, mener Westerli, som er leder for rundt 50 fagorganiserte vektere ved Tromsø lufthavn.
«Driftskritisk personell»
Å forhandle med arbeidsgiver var neste steg. Sunniva og Rosita reduserte antall permisjonssøknader fra to til én uten at det hjalp. Det var også nytteløst å søke om kun to permisjonsdager mens sommerpatruljen skal oppholde seg i Tromsø – byen de både bor og jobber i.
Ved siden av ikke å legge vekt på hovedavtalen, oppga Avarn Security Aviation at Sunniva og Rosita tilhører kategorien «driftskritisk personell» som grunn til å nekte begge permisjon.
Sunniva synes ikke det siste argumentet henger på grep. Tromsø lufthavn har mange ansatte, og da bør arbeidsgiver ha rom for å avse to av dem i 14 dager, mener hun.
– Det er frustrerende ikke å bli møtt med forståelse for den viktige jobben vi gjør for unge i arbeidslivet, sier den lokale klubblederen.
Rosita og Sunniva er to de eneste fra Arbeidsmandsforbundet i LOs sommerpatrulje i Troms og Finnmark. Nå får de ikke vært med.
Skaper dårlig stemning
– Jeg brenner for å drive opplysningsvirksomhet og reise rundt for å se etter at andre arbeidsgivere har forholdene i orden, sier hun.
De to medlemmene i Arbeidsmandsforbundet synes det er blitt mer og mer vrient for tillitsvalgte å få permisjon for å delta på aktiviteter i fagbevegelsen.
Ifølge Sunniva forlanger Avarn Security Aviation skriftlig bevis fra de tillitsvalgte som dokumentasjon på at de holder ord og faktisk delta på det de har sagt. Det kan for eksempel være en signert bekreftelse fra kursleder hvis de har søkt på et kurs som tillitsvalgt.
– Det gjør noe med humøret at arbeidsgiver ikke stoler på oss. Å få permisjon til kursvirksomhet har vært et problem siden februar i år, forklarer klubblederen.
Støtter sommerpatruljen
Husby synes ikke det er urimelig å be om skriftlig dokumentasjon for å delta på aktiviteter i fagbevegelsen.
– Vi har tidligere erfart at noen søker om permisjon, men gjør andre ting som å dra på hytta i stedet. Vi ønsker å forsikre oss om at det ikke gjentar seg, forklarer han.
Husby var selv fagorganisert før han fikk sin nåværende jobb og støtter fullt ut det arbeidet sommerpatruljen gjør.
– Da forholdene var litt roligere enn de er nå, var det to av de fagorganiserte ved lufthavna som i fjor var med sommerpatruljen på jobb, sier han.
Utelukker ikke to dager
Så lenge selskapet har muligheten, og det er rom for å sette inn andre til å gjøre jobben, vil Avarn Security Aviation i tida framover gi både Sunniva og Rosita permisjon til fagforeningsarbeid.
– De to dagene det er søkt om å få permisjon mens sommerpatruljen er i Tromsø, skal vi se nærmere på. Vi må bare få laget en plan for den perioden først, forklarer Husby.
Å erstatte Sunniva og Rosita med vikarer er heller ingen enkel sak, ifølge Husby. Det går flere måneder fra det første intervjuet til en vekter kan bemanne en sikkerhetskontroll.
LOs juridiske avdeling vil ikke uttale seg om Avarn Security Aviation bryter hovedavtalen mellom LO og NHO om tjenestefri for tillitsvalgte.
Hovedregelen er at advokatene kun kommenterer saker som avdelingen mottar og behandler, ifølge leder Atle Sønsteli Johansen.
Aktuelt: Skal du ha sommerjobb? Her er tipsene fra Sindre i LOs sommerpatrulje
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB