JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjør

Sjøfolk har fått ny lønn

Solid lønnshopp for sjøfolk på NOR-registrerte skip i utenriksfart.
Sjømenn kan nå få permisjon i opptil fire uker i forbindelse med fødsel.

Sjømenn kan nå få permisjon i opptil fire uker i forbindelse med fødsel.

Martin Slørdal

tri@lomedia.no

Kapteiner vil i snitt få over 70.000 kroner mer i lønn, mens de aller fleste styrmenn vil få en lønnsøkning på mellom 45.000 og 57.000 i året.

Det forteller Hans Sande, forhandlingsleder i Sjøoffiserforbundet.

Etter to dager med forhandlinger, kom Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene.

De tre organisasjonene har tilsammen rundt 4400 medlemmer på NOR-overenskomstene.

– Vi gikk inn i dette oppgjøret med en tydelig målsetting om å styrke våre medlemmers kjøpekraft, sier Sande.

Seks prosent vekst

Det generelle tillegget for NOR utenriksavtalene, bortsett fra «Felles ferge», ble 6,3 prosent fra 1. november.

Norsk ordinært skipsregister (NOR) 

Er et skipsregister som omfatter alle registreringspliktige skip, det vil si fartøy på 15 meter eller mer, som fører norsk flagg og som ikke er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister.

Dette omfatter lasteskip, ferger, fiskefartøy, større lystfartøy og andre flytende innretninger

Eieren av et skip som er registrert i NOR må være norsk eller fra et EØS-land. Kapteinen om bord må også være norsk, fra et EØS-land eller ha arbeidstillatelse for å kunne jobbe i Norge.

Kilde: Store Norske leksikon

Inflasjon neste år er forventet å bli på 3,3 prosent. Årets inflasjon havner trolig på rundt 3,7 prosent. Det betyr en vekst i reallønn for sjøfolkene i denne perioden på nærmere 6 prosent. Det melder sjømannsorganisasjonene i en pressemelding.

For utenriksfergene utgjør det generelle tillegget fra 1. november 5,11 prosent av en ramme på 5,9 prosent.

– Vi har i dette oppgjøret fått et betydelig generelt lønnsløft, samtidig som vi har løftet enkelte grupper og stillinger særskilt, sier Sjømannsforbundets leder, Kurt Inge Angell.

Bedre omsorgspermisjon

Oppgjøret har også ført til et tydeligere regelverk for omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel.

Til nå har flere sjøfolk måttet ta deler av permisjonen i forbindelse med fødsel uten lønn.

Den nye avtalen sikrer at retten til lønn følger permisjonen og sjømenn nå sikret muligheten til å ta ut lønnet permisjon også i forkant av termin.

I tillegg sikrer avtalen at sjømannen i tillegg til slik omsorgspermisjon også kan ta ut inntil to uker med foreldrepermisjon. 

– I praksis betyr det at sjømannen i enkelte tilfeller kan få inntil fire uker med permisjon i forbindelse med fødsel, står det videre i pressemeldingen. 

Ekstra for matroser

Matroser i offshore med fagbrev løftes ett lønnstrinn.

– En matros som har åtte år med fagbrev rykker opp til lønnsgruppe ni. Dette, i tillegg til det generelle lønnstillegget på 6,3 prosent, får åtte-års matrosen en økning på 7,8 prosent, sier Angell. 

Bedre rettigheter ved turnusavvik

Sjøfolk som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og som ikke får avløsning som planlagt, har ikke hatt rett på kompensasjon før det har gått en uke.

Det har lenge vært en kilde til stor frustrasjon for sjømennene.

– Heretter vil du har rett på kompensasjon dersom du ikke får avløsning innen tre tjenestedager etter planlagt skiftedag, opplyser Maskinistforbundets leder, Hege Merethe Bengtsson. 

Partene er fornøyde

Årets oppgjør har i tillegg ført til blant annet økt verneombudsbudstillegg, ekstra lønnsløft og justeringer av stillinger i hotellet, bedre kompensasjon for ekstratjeneste og kompensasjon til hovedverneombudet.

I alle avtalene blir det innført et nytt bilag om likestilling og trakassering.

– Det har vært krevende forhandlinger som involverer én arbeidsgiver- og tre arbeidstakerorganisasjoner, og jeg er fornøyd med at vi kom i havn med et resultat som alle kan stå inne for, sier Rederiforbundets forhandlingsdirektør Pål Tangen.

Warning
Annonse
Annonse