Helsefagarbeidere ved Madserud sykehjem:
Sjukmeldte i Oslo føler seg forfulgt: – Slik river arbeidsgiver ned tillitsforholdet
Det er ikke bare et problem på ett enkelt sjukehjem: Oppfølgingen av sjukmeldte er så tett og klam at den oppleves som forfølging, sier tillitsvalgte i sykehjemsetaten i Oslo kommune.
IKKE UNIK: – Madserud er ikke verre enn andre sjukehjem i Oslo. Mange ledere følger opp sjukmeldte på en mer aggressiv enn omsorgsfull måte, sier Siri Follerås, leder i Fagforbundet pleie og omsorg i Oslo.
Stian Lysberg Solum / NTB
karin.svendsen@fagbladet.no
Åtte helsefagarbeidere ved Madserud sykehjem har varslet Oslo kommune om det de mener er dårlig arbeidsmiljø og trakassering, melder NRK.
Helsefagarbeiderne forteller blant annet at de har blitt presset til å møte opp for å arbeide eller komme på oppfølgingsmøter tross symptomer på covid-19.
Les mer: Helsefagarbeidere sier de ble presset på jobb med koronasymptomer
Fagforbundet har om lag 65 medlemmer på Madserud. Men Siri Follerås, leder i Fagforbundet Pleie og omsorg i Oslo, kan ikke opplyse om de to som har stått fram i intervjuet med NRK, er blant disse.
Anwar (24) fikk full stilling og ny opplæring. På dette sykehuset satser de på helsefagarbeiderne
Aggressiv oppfølging
– Det som egentlig er tema i denne saken, er arbeidsgivers aggressive oppfølging av sjukmeldte. Den er så påtrengende at det likner mer på forfølging enn oppfølging, sier Siri Follerås.
Hun understreker at dette ikke er spesielt for Madserud.
– Sykehjemsetaten i Oslo har vært opptatt av å få ned sjukefraværet. Det har fått ledelsen ved flere sjukehjem til å gå for langt, sier Follerås.
Hun syns også mange arbeidsgivere har brukt unødig lang tid på å skjønne at ansatte med symptomer på covid-19, bør holde seg hjemme. En av dem som har stått fram på NRK, hevder at hun måtte ta kollektivt transportmiddel for å møte til en oppfølgingssamtale på Madserud. Med symptomer på korona. Det var så seint som i juni.
Tett og klamt
Kjartan Goksøyr er hovedtillitsvalgt for de ansatte på sjukehjemmene i Oslo. Han stiller seg bak uttalelsene fra Siri Follerås.
KLAMT: – Oppfølginga av sjukemeldte i Oslo kan oppleves mer som forfølging enn oppfølging, mener hovedtillitsvalgt Kjartan Goksøyr.
Privat
– Flere av våre medlemmer forteller at de er blitt presset til å arbeide tross symptomer på korona, sier han.
Han advarer mot overdreven oppfølging.
– Under dekke av plikt om å legge til rette for den ansatte, kan oppfølging oppleves som så tett og klam at de sjukmeldte føler seg presset til å komme tilbake på jobb før de er friske.
Kan miste lønna
Hovedtillitsvalgte liker ikke og vet ikke hvorfor enkelte ansatte har engasjert private advokater for å få hjelp når de står i en konflikt med arbeidsgiver. For eksempel om lønnstrekk.
– Hvis det gjelder medlemmer i Fagforbundet, burde det være vi som tok saken for dem, sier han.
Goksøyr kjenner til flere saker der ansatte er trukket i lønna fordi de har vært borte fra jobben på grunn av sjukdom. Det kan arbeidsgiver gjøre hvis den ansatte ikke medvirker i tilstrekkelig grad. Det kan for eksempel skje dersom den sjuke blir innkalt til møte og ikke føler seg frisk nok til å delta.
– Sjukefraværsoppfølgingen i Sykehjemsetaten kan være så pass ubehagelig å bli utsatt for at det ofte blir vanskelig for de tillitsvalgte. Kanskje opplever enkelte medlemmer at den tillitsvalgte kommer til kort. Slik river arbeidsgiver ned tillitsforholdet mellom partene i arbeidslivet.
Mener kommunens system er solid
Sykehjemsetaten har ikke ønsket å svare på kritikken fra de tillitsvalgte, men har henvist Fagbladet videre til Seksjon for personalledelse i Byrådsavdeling for finans.
Fagbladet hadde tre spørsmål:
– Hva er din kommentar til at tillitsvalgte betegner sykehjemsoppfølgingen i sykehjemsetaten generelt for «aggressiv»?
– Enkelte er blitt kontaktet for oppfølging allerede tredje dag av en sykmelding. Er det noe dere anbefaler?
– Hvordan syns dere en god oppfølging av syke ansatte skal være?
På e-post bekrefter fungerende seksjonssjef Harald Nævdal at byrådsavdelingen for finans har ansvar for sentrale retningslinjer og regler for arbeidsgivervirksomheten i kommunen, men understreker samtidig at arbeidsgiveransvaret er desentralisert i kommunen.
«På generelt grunnlag kan vi si at det er viktig med en effektiv og systematisk oppfølging av sykemeldte som legger grunnlag for rask tilbakeføring til jobb», skriver Nævdal, og peker på at kommunen har datasystemer som sikrer at lovbestemte frister overholdes.
Disse systemene skal også inneholde det han beskriver som «rutiner som bidrar til felles praksis på tvers av kommunens virksomheter.»
«I kommunens rutiner er det lagt opp til at leder skal ta kontakt med den sykemeldte den fjerde fraværsdagen, men det kan også skje tidligere. Denne samtalen skal bidra til å avklare funksjonsevne, opplyse om forventet lengde på sykefraværet, om fraværet er arbeidsrelatert og om det er behov for tilrettelegging. Dette er viktig både for kommunen og den enkelte sykemeldte. Vi oppfatter at vår rutine på dette punktet også er i overensstemmelse med det som er anbefalt i forhold til IA-avtalen.», skriver Nævdal.
Han oppfordrer de tillitsvalgte til å ta opp saken lokalt.
«Dersom de tillitsvalgte oppfatter at det er problemer med oppfølgingen av sykemeldte i en av virksomhetene, bør dette i første omgang drøftes med den aktuelle virksomheten.»