JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mer enn en tredel av alle trafikkulykkene involverer personer som kjører bil i forbindelse med jobben.

Mer enn en tredel av alle trafikkulykkene involverer personer som kjører bil i forbindelse med jobben.

colourbox.com

«Skulle bare på jobb»

Over 1.400 personer døde i arbeidsrelaterte trafikkulykker i årene 2005-2011. Ofte på grunn av høy fart og manglende bruk av bilbelte.



08.04.2014
12:00
08.04.2014 14:39

nina@lomedia.no

Trygg Trafikk har samlet eksperter fra inn- og utland til en todagers konferanse denne uka for å drøfte situasjonen på veiene og gjøre forholdene bedre. «Skulle bare på jobb» er konferansens overskrift. Det er fordi ferdsel i veitrafikken ofte er den største risikoen man blir utsatt for i løpet av en vanlig arbeidsdag.

Grundig analyse

Bakgrunnstallene er alvorlige. I går presenterte forskningsleder Torkel Bjørnskau fra Transportøkonomisk institutt (TØI) data fra rapporten «Trafikkulykker ved kjøring i arbeid». Den har kartlagt og analysert alvorlige trafikkulykker som er utløst av en sjåfør som kjørte i arbeid, i årene 2005-2011.

Rapporten er basert på data fra Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG), rapporter fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) og intervjuer med ni eksperter.

36 prosent

501 av de 1.646 kjøretøyene som rapporten har tilstrekkelig informasjon om, ble kjørt av en person i arbeid. Det utgjør 36 prosent.

I 191 av tilfellene mener UAG å kunne fastslå at det var «arbeidssjåføren» som utløste ulykken. I 151 tilfeller var det snakk om yrkessjåfører i arbeid, og i 40 tilfeller sjåfører som kjørte i annet arbeid.

Kjente risikofaktorer

I analysen av UAG-dataene fant TØI at for høy fart etter forholdene, manglende bruk av bilbelte og manglende informasjonsinnhenting var de viktigste risikofaktorene i dødsulykker utløst av sjåfører i arbeid.

Det at 36 prosent av dødsulykkene involverer yrkessjåfører illustrerer hvordan innsatsen mot økt trafikksikkerhet kan styrkes. Overfor yrkessjåfører og andre som ofte må kjøre i forbindelse med jobb har arbeidsgiveren et lovpålagt ansvar for å sørge for at trafikksikkerheten for de ansatte er optimal. Dette må skje ved å fokusere på arbeidsrelaterte forhold i organisasjoner som har ansatte som kjører i jobben.

Fast lønn

Følgende arbeidsrelaterte forhold blir fremhevet i rapporten:

• Oppfølging av førers fart, kjørestil og bilbeltebruk

• Lønnssystemer

• Sikkerhetskultur.

• Risikovurderinger.

• Arbeidsbeskrivelser/ prosedyrer og opplæring.

De tre siste forholdene refererer Statens havarikommisjon for transport til som et system for sikkerhetsledelse.

I tillegg er det andre faktorer som ligger bak ulykkene: Trøtthet, stress og tidspress, utenlandske vogntog, fordeling og sikring av last, små bedrifter har små ressurser til trafikksikkerhet og dårlig kontroll av hviletid.

- Man har funnet at stabile kundeforhold er en fordel for trafikksikkerheten. Det samme er fast lønn til sjåførene. De aller beste bedriftene når det gjelder sikkerhet har økt fokus på sjåførenes bruk av bilbelte, fart og kjørestil, sa Torkel Bjørnskau.

I mange europeiske land er tallene verre enn i Norge i den forstand at de arbeidsrelaterte trafikkulykkene nå er i flertall, ifølge Bjørnskau.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.04.2014
12:00
08.04.2014 14:39



Mest lest

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Børge Sandnes/Colourbox

Flere permitterte eldre må tilbakebetale dagpenger

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

NY ARBEIDSGIVER: De siste fem årene har renholderne  Nina Karlsen (f.v.), Lise Paulsen og Cecilie Myrland jobbet i ISS, men vasket for Forsvaret. Nå har den påtroppende regjeringen vedtatt at de skal bli ansatt i staten.

NY ARBEIDSGIVER: De siste fem årene har renholderne Nina Karlsen (f.v.), Lise Paulsen og Cecilie Myrland jobbet i ISS, men vasket for Forsvaret. Nå har den påtroppende regjeringen vedtatt at de skal bli ansatt i staten.

Katharina Dale Håkonsen

400 renholdere kan få staten som arbeidsgiver: – Vill gjetting om vi får det bedre

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte


Flere saker