Mer enn en tredel av alle trafikkulykkene involverer personer som kjører bil i forbindelse med jobben.
colourbox.com
«Skulle bare på jobb»
Over 1.400 personer døde i arbeidsrelaterte trafikkulykker i årene 2005-2011. Ofte på grunn av høy fart og manglende bruk av bilbelte.
nina@lomedia.no
Trygg Trafikk har samlet eksperter fra inn- og utland til en todagers konferanse denne uka for å drøfte situasjonen på veiene og gjøre forholdene bedre. «Skulle bare på jobb» er konferansens overskrift. Det er fordi ferdsel i veitrafikken ofte er den største risikoen man blir utsatt for i løpet av en vanlig arbeidsdag.
Grundig analyse
Bakgrunnstallene er alvorlige. I går presenterte forskningsleder Torkel Bjørnskau fra Transportøkonomisk institutt (TØI) data fra rapporten «Trafikkulykker ved kjøring i arbeid». Den har kartlagt og analysert alvorlige trafikkulykker som er utløst av en sjåfør som kjørte i arbeid, i årene 2005-2011.
Rapporten er basert på data fra Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG), rapporter fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) og intervjuer med ni eksperter.
36 prosent
501 av de 1.646 kjøretøyene som rapporten har tilstrekkelig informasjon om, ble kjørt av en person i arbeid. Det utgjør 36 prosent.
I 191 av tilfellene mener UAG å kunne fastslå at det var «arbeidssjåføren» som utløste ulykken. I 151 tilfeller var det snakk om yrkessjåfører i arbeid, og i 40 tilfeller sjåfører som kjørte i annet arbeid.
Kjente risikofaktorer
I analysen av UAG-dataene fant TØI at for høy fart etter forholdene, manglende bruk av bilbelte og manglende informasjonsinnhenting var de viktigste risikofaktorene i dødsulykker utløst av sjåfører i arbeid.
Det at 36 prosent av dødsulykkene involverer yrkessjåfører illustrerer hvordan innsatsen mot økt trafikksikkerhet kan styrkes. Overfor yrkessjåfører og andre som ofte må kjøre i forbindelse med jobb har arbeidsgiveren et lovpålagt ansvar for å sørge for at trafikksikkerheten for de ansatte er optimal. Dette må skje ved å fokusere på arbeidsrelaterte forhold i organisasjoner som har ansatte som kjører i jobben.
Fast lønn
Følgende arbeidsrelaterte forhold blir fremhevet i rapporten:
• Oppfølging av førers fart, kjørestil og bilbeltebruk
• Lønnssystemer
• Sikkerhetskultur.
• Risikovurderinger.
• Arbeidsbeskrivelser/ prosedyrer og opplæring.
De tre siste forholdene refererer Statens havarikommisjon for transport til som et system for sikkerhetsledelse.
I tillegg er det andre faktorer som ligger bak ulykkene: Trøtthet, stress og tidspress, utenlandske vogntog, fordeling og sikring av last, små bedrifter har små ressurser til trafikksikkerhet og dårlig kontroll av hviletid.
- Man har funnet at stabile kundeforhold er en fordel for trafikksikkerheten. Det samme er fast lønn til sjåførene. De aller beste bedriftene når det gjelder sikkerhet har økt fokus på sjåførenes bruk av bilbelte, fart og kjørestil, sa Torkel Bjørnskau.
I mange europeiske land er tallene verre enn i Norge i den forstand at de arbeidsrelaterte trafikkulykkene nå er i flertall, ifølge Bjørnskau.
Mest lest
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?
Leif Martin Kirknes
Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge
Ylva Seiff Berge
Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått
Illustrasjonsbilde
Anna Granqvist
Skal aldersgrensa for ansatte i staten økes? Nei, sier LO Stat
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.
Katharina Dale Håkonsen
Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.
Ole Palmstrøm
450 ansatte i Riksrevisjonen fikk en egen norm for hjemmekontor
Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.
Helge Rønning Birkelund
240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle
Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.
stortinget.no
Dagens arbeidsmiljølov er overmoden for endring, mener Venstre
FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.
Helge Rønning Birkelund
Grensene åpnet for svenske dagpendlere, men månedslønna er tapt inntil norske myndigheter bestemmer noe annet
Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.
Helge Rønning Birkelund
Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen
Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.
Anita Arntzen
Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint
Trygve Slagsvold Vedum og Audun Lysbakken
Martin Guttormsen Slørdal
Stadig større SV-motstand i Senterpartiet
Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.
Jan-Erik Østlie
Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han
Debatt
Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.
Jan-Erik Østlie
«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Martin Guttormsen Slørdal
Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser
Rødt og Marie Sneve Martinussen har hatt større oppslutning enn Venstre i 33 måneder på rad og KrF i 27 måneder.
Martin Guttormsen Slørdal