JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Slik har aldri Sverre Myrli opplevd Gardermoen på en vanlig hverdag før.

Slik har aldri Sverre Myrli opplevd Gardermoen på en vanlig hverdag før.

Selfie Sverre Myrli

Koronaviruset:

Slik så det ut på Gardermoen: Sverre Myrli har aldri opplevd maken

Kanselleringer og lite folk preget Oslo Lufthavn Gardermoen onsdag formiddag.



11.03.2020
15:43
12.03.2020 07:57

helge@lomedia.no

Etter at hovedflyplassen på Gardermoen åpnet for 22 år siden, har stortingsrepresentant Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet vært en hyppig gjest.

Senest mandag var han på tur til Stavanger. Da var alt som normalt på Gardermoen. Han la ikke merke til noen forandring i det hele tatt. Det var full fart, masse folk.

Onsdag reiste han til LOs regionkonferanse i Tromsø. Da var det helt annerledes.

– Oslo Lufthavn Gardermoen framstår i dag som en kopi av «Den himmelske freds plass». Så lite folk kan jeg ikke huske å ha opplevd på Gardermoen en onsdag formiddag.

p

Ikke vanskelig å skjønne at dette medfører store utfordringer for luftfarten, skrev han på sin egen Facebook-profil.

Har skjedd noe

– Det har helt klart skjedd noe bare på de to dagene som har gått mellom mandag og onsdag. Ikke var det køer. Og det var veldig lite folk på flyet til Tromsø, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.

– Luftfarten har veldig tøffe marginer. Veldig lite å gå på i utgangspunktet. Det er veldig forståelig at Norwegian og SAS og de andre selskapene sliter. Dette er veldig tøft for bransjen, sier Sverre Myrli.

At det er lite folk på Gardermoen synes han er forståelig.

– Reisevirksomheten begrenses. Det er fornuftig. Mange avlyser møter og konferanser. Mange fly kanselleres. Blir dette varende et par uker klarer nok bransjen å bære dette. Men blir det langvarig, får dette dramatiske konsekvenser, sier samferdselspolitikeren fra Akershus og det nye fylket Viken.

– Flyselskapene kan ikke fortsette å kjøre tomme fly. Det skjønner vi alle, poengterer han.

Sverre Myrli pratet også med flere ansatte i SAS på Gardermoen onsdag. De var preget av alvoret i situasjonen.

p

– De har sikkert fått meldinger internt om at dette er en vanskelig situasjon for flyselskapet. Vi får bare krysse fingrene og håpe at dette vil vare kortest mulig tid.

– Krisetider

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, bekrefter at luftfarten er i krise.

– Ja, situasjonen er svært alvorlig. Og det går raskt. Det sier seg selv når folk slutter å reise, konserter avlyses, kinoer stenger, bedriftene utsteder reiseforbud, folk beordres til hjemmekontor. Det er altså en eskalerende situasjon som gjør det svært dramatisk for flyselskapene, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

LO i Troms og Finnmark har jele tiden vært i kontakt med LO sentralt, og føler at de hadde kommet til et «point of no return».

– Hadde konferansen blitt arrangert til uka, ville den blitt avlyst, sier han.

To representanter ar meldt forfall til konferansen. Det er fordi de ikke har fått reise av arbeidsgiveren.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.03.2020
15:43
12.03.2020 07:57



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder