Senterpartiets parlamentariske nestleder Kjersti Toppe vil ikke ha noe valgløfte fra partiet om kutt i bilavgiftene og billigere bensin. Partileder Trygve Slagsvold Vedum har en rekke ganger langet ut mot regjeringens avgiftsøkninger for vanlige folk.
Terje Pedersen / NTB
Sp-profil vil ikke ha valgløfte om billigere bensin
Senterpartiets Kjersti Toppe kaster en brannfakkel inn i partiets klimadebatt: Sp kan ikke gå til valg på et løfte om å bruke store summer på billigere bensin.
– Det er ikke akseptabelt at Senterpartiet går til valg på en bastant formulering om å skulle redusere bensinprisene. Da blir vi et «Frp light», sier Toppe til NTB.
Hun mener partiets troverdighet i klimapolitikken settes på spill dersom det blir et sentralt valgløfte å bruke en milliardsum på å reversere økningene i bilavgiftene, slik Sps programkomité åpner for.
– Å love at vi skal reversere økningene, har en for stor kostnad og gir et veldig feil signal, mener Sps parlamentariske nestleder.
Sp foreslo i sitt alternative budsjett for 2020 å bruke knappe 900 millioner kroner på å kutte diesel- og bensinavgiften.
– Rammer folk flest
Nå seiler diskusjonen opp i Sp om hvilken bilavgiftspolitikk – og dermed klimaprofil – partiet skal gå til valg på i 2021.
Klimapolitikken er samtidig blant de områdene hvor avstanden er størst mellom de fem partiene på rødgrønn side.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har gjentatte ganger kritisert regjeringen for å øke avgiftene for folk flest.
– De som får avgiftslettelser med denne regjeringen, har millioninntekt og kjører Tesla. De som rammes, har ikke råd til ny bil og kjører en gammel Toyota, har han sagt til NTB.
To forslag
I sitt forslag inviterer programkomiteen partiet til å drøfte to konkrete alternativer.
* Alternativ A: «Klimaomstilling i transportsektoren må gjennomføres slik at vi prioriterer tiltak som gir store, effektive klimakutt og hindrer økte sosiale og geografiske forskjeller. Senterpartiet avviser derfor de avgiftsøkningene på bensin og diesel som er innført av sittende regjering. Disse har gitt minimalt med klimakutt, men svekker den folkelige oppslutningen om norsk klimaomstilling.»
* Alternativ B: «Klimaomstilling i transportsektoren må bygge på prinsippet om at forurenser skal betale. Senterpartiet går derfor inn for å øke CO2-avgiften som et virkemiddel til å bidra til grønn omlegging.»
Kjersti Toppes synspunkter er forankret i innspillene fra Hordaland Sp. Lokallaget mener begge alternativene må skrotes, fordi oppstillingen er for tendensiøs.
– Forslagene slik de er satt opp, blir som å spørre et barn om det vil ha godteri og drops i alternativ A eller fisk og tran i alternativ B, mener Toppe.
– Må skrotes
Hordaland Sp vil slå fast at «klimaomstilling i transportsektoren må bygge på prinsippet om at forurenser skal betale». Klimaomstillingen må gjennomføres med tiltak som gir store effektive klimakutt og hindrer økte sosiale og geografiske forskjeller, krever lokallaget.
«Sosiale og geografiske ulemper ved økte CO2-avgifter må kompenseres med andre tiltak,» heter det.
Hordaland er ikke alene om å etterlyse en klarere klimaprofil. Senterungdommens leder Torleik Svelle bekreftet overfor Aftenposten i juni at han støtter alternativ B.
– Vi er for å øke CO2-avgiften på fossilt drivstoff, men det staten får inn på det, skal øremerkes biodrivstoff basert på norske ressurser, sa han.
– Viktig symbolsak
Toppe kan forstå at det reageres mot økte bilavgifter i områder hvor kollektivtransport ikke er et alternativ. Men det er langt derfra til å bruke en milliardsum på billigere bensin, fremholder hun.
– Dette er en viktig symbolsak. Vi kan ikke absolutt til si nei til å bruke avgift som virkemiddel i klimapolitikken – uten at vi kommer med et alternativ som treffer bedre. Vi vil miste veldig mange velgere hvis vi gjør dette, sier Toppe.
– Vi kan ikke gå til valg og inn i eventuelle regjeringsforhandlinger med en stor del av vårt handlingsrom bundet opp i å redusere CO2-avgiften. Vi trenger penger til klimasatsinger, sykehus, skoler, skrantende kommuneøkonomi og sosiale stønader.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin