JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Står foran dramatiske kostnadskutt

Allerede før sommeren kan det være klart hvem som rammes av nye kutt i Amedia.
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia må fram med sparekniven.

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia må fram med sparekniven.

Terje Pedersen, ANB

line.scheistroen@lomedia.no

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia bekrefter både overfor Dagens Næringsliv og fagbladet Journalisten at Amedia står foran store kostnadskutt. I verste fall må konsernet kutte opp mot en halv milliard kroner i løpet av de neste tre-fire årene, skriver DN. Allerede i midten av juni er det ventet at konsernet tar stilling til når og hvor de første kuttene kommer. Stokstad sier til DN at det er for tidlig å si hvor store kuttene vil bli, om det er aktuelt å legge ned aviser eller trykkerier, eller om det blir sluttpakker og nedbemanning.

– Vi snur hver stein i slike prosesser, sier Stokstad til DN.

Konserntillitsvalgt Eva Stenbro (Norsk Journalistlag) og Marianne Østlie (Fellesforbundet) ble orientert om situasjonen i forrige uke. Denne uka gjennomføres det allmøter for ansatte i mediehusene over hele landet.

– Vi forventer å bli godt informert og at vi får være med i drøftelsene. Det er helt avgjørende at tillitsvalgte og ansatte blir involvert i prosessene. Vi har sett gang på gang at beslutningstakerne bare flytter på tall uten at de tar hensyn til hvordan ting faktisk henger sammen. Vi må unngå at det kuttes funksjoner som administrasjonen først om et år innser at vi trengte likevel, sier Stenbro til LO-Aktuelt.

At kostnadskutt synes uungåelig, innser også de konserntillitsvalgte. .

– Men alle omstillinger og nedbemanninger forutsetter frivillighet. I slike prosesser mener vi sluttpakker er et viktig og riktig verktøy, sier Stenbro.

De konserntillitsvalgte etterlyser en mer konkret vekstplan.

– Vi kan ikke leve av kutt alene. Vi håper administrasjonen og eierne kommer på banen med tydelig signaler på hvordan vi skal vokse, sier Stenbro.

Ansatte i Amedia har de senere årene vært i en kontinuerlig omstillingsprosess, først i etterkant av finanskrisen i 2008-2009 og så etter oppkjøpet av Edda Media i 2011.

– Det er beundringsverdig hvordan folk har stått på. De har møtt på jobb, bidratt og levert. Men vi er en sliten organisasjon. Vi trenger en seier eller flere også, sier Stenbro.

Amedia

Norsk mediekonsern med 79 aviser og nettstedene Nettavisen og 1881

Eier trykkerier i Norge og Russland

Resultat av at A-pressen kjøpte opp Edda Media i 2011

Har 3.300 ansatte

Eies av Telenor Media Invest, LO, Fagforbundet, Fritt Ord og Amedia selv

Vi er en sliten organisasjon

Konserntillitsvalgt Eva Stenbro

Annonse
Annonse

Amedia

Norsk mediekonsern med 79 aviser og nettstedene Nettavisen og 1881

Eier trykkerier i Norge og Russland

Resultat av at A-pressen kjøpte opp Edda Media i 2011

Har 3.300 ansatte

Eies av Telenor Media Invest, LO, Fagforbundet, Fritt Ord og Amedia selv