JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sterkt preget etter at en lokomotivfører mistet livet: – Hardt og brutalt

Norsk Lokomotivførerforbund fikk torsdag den tøffe beskjeden om at en tidligere tillitsvalgt hadde mistet livet.
Rolf Henry Ankersen mistet livet i ulykken. Togavsporingen skjedde ved Finneidfjord i Nordland onsdag ettermiddag.

Rolf Henry Ankersen mistet livet i ulykken. Togavsporingen skjedde ved Finneidfjord i Nordland onsdag ettermiddag.

T.v. Privat/t.h. Paul-Egil Henriksen / NTB

helge@lomedia.no

Klokka 14.15 torsdag ettermiddag fikk politiet melding om at et persontog på vei fra Trondheim til Bodø hadde sporet av. En lokomotivfører ansatt i togselskapet SJ Norge døde i ulykken.

Det var 46 passasjerer og tre ansatte om bord i toget som var på vei fra Trondheim til Oslo. Trolig skyldtes avsporingen et steinras over skinnegangen. En stor steinblokk skal ha blitt liggende på skinnegangen.

Politiet vet ikke når raset skjedde, men fikk melding om avsporingen klokka 14.15 torsdag.

Erfaren lokfører

Det var Rolf Henry Ankersen som mistet livet i ulykken. Han fylte nylig 60 år, og etterlater seg fem barn og barnebarn.

Han startet som lokomotivfører i NSB i 1987.

– Han var en svært erfaren lokomotivfører, som også har vært tillitsvalgt i NLF. Det var veldig hardt og tøft å få et slikt budskap. Rolf Henry var stasjonert i Mosjøen, i et lokalmiljø hvor alle kjenner alle. Men det har selvsagt gått inn på oss alle, sier forbundsleder Rolf Ringdal til FriFagbevegelse.

Han kjente også avdøde personlig.

LO-forbundet som organiserer landets lokomotivførere, er et forbund hvor alle på mange måter blir rammet når slike ulykker skjer.

Forbundet sendte raskt representanter fra hovedkontoret til Mosjøen for å bistå i etterkant av ulykken.

Har skjedd før

Det er imidlertid ikke første gang det har skjedd en ulykke på strekningen. I 2016 var det en tilsvarende i nærheten av ulykkesstedet, som ble etterfulgt av en oppfordring om «rutiner som fanger opp økt og endret rasfare som følge av endringer i klima og værsituasjonen».

Rolf Ringdal vil ikke spekulere i hvordan ulykken i 2016 er blitt fulgt opp og hvilke tiltak som eventuelt er iverksatt.

Nå vil en havarikommisjon starte arbeidet med å etterforske hvordan denne ulykken skjedde, hva som kunne vært gjort for å unngå den, og hvilke tiltak som må settes i verk for å siktre jernbanen fra slike tragiske ulykker.

– Er en risiko

Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Brekkhus Sæthre, mener denne ulykken minner oss om at det finnes en risiko knyttet til det vi driver med. Det skal ikke skje, men dessverre skjer det en gang iblant.

– Det som er skjedd er ufattelig trist. Og egentlig helt umulig å forutse eller forhindre. Her er det ingen som har gjort noe som helst galt, sier hun til FriFagbevegelse.

Samtidig mener hun dette er en påminnelse om at klimaendringene, spesielt med mye nedbør, påvirker infrastrukturen.

– Så må vi spørre oss om vi bruker nok ressurser og penger på å sikre oss mot at det som er av skinnegang er sikkert nok, sier hun.

– Vi er alle en stor familie. Dessverre var de ombord på toget vitne til at en av våre lokomotivførere ikke kom hjem fra jobb. Vi er alle i sorg over det. Alle som jobber ombord eller i et togselskap er dypt rystet over påminnelsen om hvor sårbart det kan bli, sier hun.

– Alle er preget

Hovedtillitsvalgt i SJ Nord, Erle Arnesen, sier til FriFagbevegeldse at alle er preget av det som skjedde

– Vi er en eneste stor jernbanefamilie, og alle er veldig preget. Samholdet er stort, og alle er her for hverandre. Vi har stor åpenhet for alle reaksjoner som kan komme, sier hun til FriFagbevegelse.

I tillegg til lokomotivføreren som omkom, var det en konduktør og en kafévertinne ombord på toget. Konduktøren ble ikke fysisk skadet, men er selvsagt sterkt preget av hendelsen. Vedkommende blir ivaretatt.

– Vi har et veldig bra arbeidsmiljø i SJ, alle er veldig støttende til hverandre. Men vi er et firma i stor sorg, sier Erle Arnesen.

Warning
Annonse
Annonse