JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO på TikTok:

Susannas budskap på TikTok er sett over 800.000 ganger: Forteller deg hva arbeidsgiver ikke har lov til

TikTok-suksessen til ungdomssekretær Susanna Wolfgramm i LO Agder kan tyde på at hun har knekt «ungdomskoden» for LO.
EN HIT PÅ TIKTOK: Har Susanna Wolfgramm i LO Agder knekt ungdomskoden for LO? Hennes Tiktok-videoer om rettigheter i arbeidslivet når ut til de som bruker Tiktok mest, folk mellom 18 og 29 år.

EN HIT PÅ TIKTOK: Har Susanna Wolfgramm i LO Agder knekt ungdomskoden for LO? Hennes Tiktok-videoer om rettigheter i arbeidslivet når ut til de som bruker Tiktok mest, folk mellom 18 og 29 år.

Skjermdump fra Instagram

yngvil@lomedia.no

– Kom dere på TikTok! Oppfordringen kommer fra Susanna Wolfgramm i LO Agder og går til kolleger i LO-regionkontorer og fagforbund. Nesten halvparten av nordmenn mellom 18 og 29 år er på TikTok.

– Jeg blir veldig glad når jeg hører at andre i LO-systemet vurderer det etter de har sett vår kanal. Vi må huske at samfunnet er i kontinuerlig teknologisk utvikling, og der må også LO henge med. Dette funker! sier Wolfgramm.

Susanna Wolfgramm er faglig ungdomssekretær i LO i Agder, og gjør stor suksess med å fortelle ungdom om rettigheter og plikter i arbeidslivet med ungdomloagder på det sosiale mediet TikTok.

Lønn: Sju av ti unge vet ikke hvor mye de skal ha i overtidsbetaling

Ting arbeidsgivere ikke har lov til

Selv er hun overrasket over det går så bra. Videoene del 1 og 2 om «ting arbeidsgivere ikke har lov til» er sett over 800.000 ganger.

– Vi er på skolebesøk, og har undervisning. Det er gøy, men vi ville ta det et steg videre, og møte de unge på deres egne plattformer, forteller hun.

Hundrevis har skrevet kommentarer og spørsmål til Susannas kortkorte videoer. Videoene skaper debatt der unge deler sine egne opplevelser fra det virkelige arbeidslivet med andre, og stiller spørsmål til både hverandre og til LOs ungdomssekretærer.

@ungdomloagder

Lik for del 2, og en nærmere forklaring av de enkelte reglene!

♬ The Magic Bomb (Questions I Get Asked) [Extended Mix] - Hoàng Read

tiktikdel1

13.000 følger LO Agder på TikTok

Siden i sommer har ungdomloagder på TikTok fått nesten 13.000 følgere. De er for eksempel interessert i å vite hvilke «ting arbeidsgivere ikke har lov til»:

• Si deg opp uten grunn

• Overvåke de ansatte på arbeidsplassen

• Spørre deg om personlig helse på jobbintervju

• Betale deg mindre enn 40 prosent overtidstillegg

• Ansette deg uten skriftlig kontrakt

• Prøve deg ut» eller gi opplæring uten lønn

– Man trenger ikke å følge oss for å få opp videoene. Jo flere som kommenterer videoene, jo flere dukker den opp hos, forklarer Susanna Wolfmann om hvordan algoritmene til TikTok hjelper dem å spre budskapet.

Øker i flere forbund: LO fikk ti prosent flere studentmedlemmer i fjor

Her er oppskriften

Oppskriften for en video er noe som dette:

– Noen lager en koreografi til en låt og legger den på TikTok. Den trender og blir populær. Jeg bruker den samme musikken og dansen og skriver noe seriøst over om arbeidslivet, forklarer Wolfmann.

Da jeg fikk min første jobb

«Rettferdighet», svarer hun når vi spør hvorfor hun jobber i LO.

– Jeg er særlig opptatt av helse, miljø og sikkerhet, at folk skal ha det greit på arbeidsplassen, og spesielt de unge. Jeg visste ingenting om mine rettigheter da jeg fikk min første jobb, i en butikk. Jeg hadde satt pris på det den gangen, at noen hadde lagd en TikTok-video om det da.

@ungdomloagder

Nesten 8000 av oss!!?? Wow, dere er rå👊🏼💥

♬ The Magic Bomb (Questions I Get Asked) [Extended Mix] - Hoàng Read

TikTokvideo

Warning
Annonse
Annonse