Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Moss lufthavn Rygge:
Tre år siden nedleggelsen av Rygge: – Det føltes som at jeg hadde mislyktes som tillitsvalgt
Tapet. Savnet. Fortvilelsen. Nedleggelsen av Moss lufthavn Rygge har satt dype spor hos mange av dem som jobbet der. Her er noen av deres tanker – tre år etter.
Klokken er 21.20.
Et Ryanair-fly på vei til Polen har akkurat lettet fra Moss lufthavn Rygge (MLR).
Nede på bakken står hundrevis av flyplassansatte og følger med. Noen gråter.
Samtlige har mistet jobben sin.
29. oktober 2019 var det tre år siden det siste flyet tok av fra flyplassen.
Føler et ansvar for dem som mistet jobben
Tre dager senere, 1. november 2016, ble den sivile flyplassen formelt avviklet.
– Jeg forventet at den dagen ville komme. Jeg var forberedt på det. Så kjente jeg i ettertid at jeg ikke var det likevel, forteller Iselin Blakkestad.
Hun var én av rundt 500 ansatte ved flyplassen som mistet jobben som følge av nedleggelsen. Hun var også tillitsvalgt i Aviator, en av de største arbeidsgiverne på MLR.
– Jeg hadde en forestilling i hodet mitt om at rollen som tillitsvalgt handlet om å få de ansatte til å beholde jobben sin. Slik gikk det jo ikke. I ettertid har det føltes som et stort tap. Som at jeg hadde mislykket, sier hun.
(Saken fortsetter under bildet)
Iselin Blakkestad var Aviators tillitsvalgt på MLR. Når hun kjører på E6 forbi flyplassen, tenker hun ofte på sin gamle arbeidsplass.
Martin Næss Kristiansen
Blir stadig påminnet
Det er en tanke hun ikke kommer bort fra, den dag i dag.
– Skuffelsen forblir der, fordi man til stadighet blir påminnet om det som skjedde. Jeg kjører ofte forbi flyplassen på E6. Da kommer tankene tilbake. Jeg synes det er trist å se at det store terminalbygget står der helt tomt, sier hun.
– Jeg mener det var en dårlig håndtering av regjeringen. Det står jeg fortsatt for, legger hun til.
Årsaken til nedleggelsen var at Ryanair sa opp sin baseflyavtale. Det gjorde at flyplassen fikk for liten trafikk til å drive lønnsomt.
Oppsigelsen kom ifølge Ryanair som en direkte konsekvens av den nylig innførte flypassasjeravgiften.
– Noen gikk to år uten jobb
I dag er Blakkestad fylkessekretær for Pensjonistforbundet i Østfold. Det tok henne noen måneder å få ny jobb. Ikke alle var like heldige.
– Mange fikk seg ny jobb ganske raskt, men jeg vet at det var flere som gikk ett og kanskje to år før de fikk seg noe nytt, forteller Bjørn Petter Jenssen.
Han var Fellesforbundets plasstillitsvalgt på MLR. I dag er han ansatt av samme forbund, og jobber som organisasjonsarbeider i Flyarbeidernes forening.
Fortsatt skuffet
Tre år etter nedleggelsen tenker han fortsatt tilbake på sin gamle arbeidsplass på Rygge.
– Selvsagt gjør jeg det. Det var et utrolig dårlig politisk håndverk, sier han.
– Er du fortsatt bitter?
– Jeg vet ikke om jeg ville brukt ordet bitter, men jeg er i hvert fall fortsatt skuffet over det som skjedde. Jeg følte meg maktesløs overfor beslutningstakerne og det spillet som ble ført. De kom med en budsjetteknisk finesse, og forsvarte det senere som et miljøtiltak, svarer han.
(Saken fortsetter under bildet)
Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Mange venter på en gladnyhet
Facebook-siden «Venner av Rygge» ble opprettet som en konsekvens av den innførte flypassasjeravgiften og påfølgende nedleggelsen. De har i skrivende stund nesten 43.000 medlemmer.
Noen av dem som ønsker flyplassen tilbake tar fortsatt kontakt med Blakkestad.
– For mange er jeg fortsatt «hun dama fra flyplassen». Så sent som i forrige uke var det noen som husket meg, på grunn av medieoppslag fra den tiden. Det kommer stadig vekk spørsmål fra folk som lurer på om jeg tror det blir en gjenåpning eller ei. Det virker som at mange fortsatt har et lite håp om jeg har noen gladnyhet å komme med. Det kan bli litt slitsomt. Jeg vet jo ingenting, sier hun.
(Saken fortsetter under bildet)
Bjørn Petter Jenssen, Fellesforbundets plasstillitsvalgt på MLR, mener det er større sjanser for en gjenåpning av flyplassen dersom Avinor kommer på banen.
Kenneth Stensrud
Tviler på dagens eiere
Den tidligere MLR-tillitsvalgte har mistet mesteparten av håpet om en gjenåpning.
– Jeg vet det er mange som gjerne vil at flyplassen skal åpne igjen, inkludert meg selv, men jeg har dessverre liten tro på at det skal skje, sier hun.
Heller ikke Bjørn Petter Jenssen tror på videre sivil flyplassdrift fra Rygge, i hvert fall fra dagens eiere. Som kjent overtok investeringsselskapet Jotunfjell Partners MLR et halvt års tid etter nedleggelsen. De har fortsatt ikke kommet i mål med en gjenåpning.
– Jeg mener den største muligheten for å gjenåpne flyplassen er ved at den blir en tredje rullebane til Gardermoen. Jeg har større tro på at Avinor skal lykkes enn dagens eiere, sier han.
Kjærlighetssorg
Flyplassen ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), selskapet som Jotunfjell Partners overtok. Pål Tandberg var adm.dir. i RSL under de forrige eierne. I dag er han leder for Fredrikstad Innovasjonspark. Han ønsker ikke å uttale seg om MLR, så lenge de nye eierne fortsatt jobber med å få til en gjenåpning.
Hans tidligere kollega, Silje Thoresen Tandberg, var markedssjef og flyplassens ansikt utad i media. Hun var med helt fra oppstarten av flyplassen i 2007 til nedleggelsen i 2016, og har mange gode minner fra tiden på MLR.
– Det var en fantastisk reise. Samholdet og tilhørigheten som vi ansatte hadde var veldig sterk. Det kjentes som en stor porsjon kjærlighetssorg da jeg forlot flyplassen, sier hun.
(Saken fortsetter under bildet)
Silje Thoresen Tandberg (til v.), markedssjef på Moss lufthavn Rygge, og Elina Hakkarainen, Ryanairs salgs- og markedsføringsdirektør i Norden, kunne sommeren 2015 feire at Ryanair hadde brakt åtte millioner passasjerer til og fra Rygge. Året etter ble flyplassen nedlagt.
Kenneth Stensrud
Hendene var bundet
Det var en tung beskjed å få at arbeidsplassen skulle bli borte.
– Det var forferdelig trist å innse at slaget var tapt. Vi visste at så lenge flypassasjeravgiften ble stående uten endring, så måtte vi legge ned. Måten det skjedde på er veldig trist og fortsatt litt uforståelig. Det ville vært noe annet om vi gikk konkurs, sier hun.
I dag jobber den tidligere markedssjefen som prosjektleder i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Hun har lagt flyplasseventyret bak seg. Derfor er hun ikke fullt opplyst om arbeidet til de nye eierne, men hun ønsker dem alt vel.
– Jeg synes det er beundringsverdig at de gjør et forsøk og jeg håper de lykkes. Det er behov for ny flyplassvirksomhet på Østlandsområdet, sier hun.
– Et slag i ansiktet
Østfold fylkeskommune eide fem prosent av aksjene i RSL. I tillegg eide de halvparten av aksjene i Østfold Energi, som hadde en eierdel på 15 prosent i flyplassen.
Fylkesordfører Ole Haabeth (Ap) mener det er et stort tap for regionen at flyplassen ble nedlagt, ikke bare for dem som jobbet der.
– Det er ingen tvil om at flyplassen var veldig viktig for østfoldinger. I et fylke som sliter med å skape nye arbeidsplasser, så var det et slag i ansiktet at den ble nedlagt, sier han.
Tapsprosjekt
Kort tid etter nedleggelsen av MLR bestemte fylkestinget seg for å selge flyplassaksjene sine til Østfold Energi for én krone. I forkant av salget til Jotunfjell Partners besto eierskapet dermed av Thon Holding (40 prosent), Orkla Eiendom (40 prosent) og Østfold Energi (20 prosent).
– Det er ingen tvil om at flyplassen ble et økonomisk tapsprosjekt. Samtidig skapte den aktivitet og en bygningsmasse som fortsatt står igjen. Derfor er det vanskelig å si hvor stort det reelle tapet var, sier Haabeth, som går av som fylkesordfører på nyåret.
– Flyplass eller ingenting
11. september 2019 kom en ny nedtur for dem som håper på flyruter fra Østfold. De nye eierne, Jotunfjell Partners, ga opp å gjenåpne MLR neste år.
Nå sikter de seg inn mot en gjenåpning i 2021 i stedet.
– Jeg håper det blir sivil flyplassaktivitet fra Rygge igjen. Noe annet alternativ er uaktuelt, sier Haabeth.
Moss lufthavn Rygge
▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
▪ De satte seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2019, men lyktes ikke.
▪ Heller ikke en gjenåpning i 2020 lyktes de med.
▪ Nå tar RSL sikte på å få til en gjenåpning våren 2021 i stedet.
▪ Målet har hele tiden vært å få til nok avtaler med flyselskaper, som gir dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning.