–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, sier lederen for interimstyret til Ryanairs pilotforening, Evert van Zwol (i midten). Her sammen med lederen for den tyske pilotforening, Ilja Schultz, og styremedlem i RPG, John Goss, under dagens pressekonferanse i Berlin.
Terje I Olson
Tre av fire piloter i Ryanair vil slutte
BERLIN: Hvis ikke Ryanair skrur opp lønna og får skikk på personalpolitikken, kan selskapet oppleve masseflukt blant pilotene.
frifagbevegelse@lomedia.no
Tre av fire piloter i Ryanair planlegger å slutte i selskapet innen to år viser en omfattende spørreundersøkelse foretatt på oppdrag for den relativt nystiftede Ryanairpilotgroup (RPG), en interessegruppe for pilotene i Ryanair som kanskje kan utvikle seg til å bli en egen pilotfagforening. Spørreskjema er sendt ut til over 1.600 piloter i Ryanair og 1.100 har svart.
Flykaptein Evert van Zwol, som har ledet for interimstyret i RPG siden juni ifjor, sa ved presentasjonen av undersøkelsen på den internasjonale luftfartsutstillingen på Berlin-Schönefeld torsdag at de var klar over at det er en veldig høy turnover i selskapet, men at så mange som 72,6 prosent planlegger å slutte innen to år var overraskende.
Over 30 prosent oppga at de planlegger å slutte innen ett år, mens over 50 prosent planlegger å slutte innen to år. Betydningen av de høye tallene understrekes av at Ryanair har en forholdsvis ung pilotstab, så det er ikke mange alderspensjoneringer som løfter tallene.
Blir hvis ting blir bedre
Samtidig oppga 87,5 prosent av de som planlegger å slutte at dersom lønnsforholdene blir bedre og selskapet behandler sine ansatte på en ordentlig måte og med respekt, så vil de vurdere å bli Ryanair.
–Tallene viser at Ryanair absolutt har en plass i europeisk luftfart hvis de forbedrer seg. Vi er ikke imot Ryanair, men vi er imot den forretningsmodellen som benyttes, sa van Zwol.
Han viste til at bare rundt 25 prosent av pilotene er ansatt i Ryanair. Systemet de bruker er at nyansatte piloter er nødt til å slå seg sammen med to-tre kolleger og danne et limited-firma eller NUF som det heter i Norge.
Ryanair kjøper så inn pilottjenester fra de ulike selskapene som selv må sørge for å betale skatter og trygdeavgifter. For piloter som er registrert med firma i for eksempel Tyskland vil nær 40 prosent av betalingen allerede forsvinne i form av skatter, trygdepremier og forsikringer.
Vil skifte base
Undersøkelsen viser at 29 prosent er misfornøyd med å være stasjonert på den basen de er tildelt og mer enn 36 prosent har søkt om overflytting til en annen base.
–Over 60 prosent av pilotene oppgir i undersøkelsen at de er bekymret for om alt er i orden med deres skatte- og trygdepremieinnbetalinger i de landene, der de er basert. Mange spør seg hvor de skal betale skatt, til hvem og hvor mye, sier RPG-lederen.
Lederen for den tyske pilotforeningen Cockpit, flykaptein Ilja Schulz, sier at det etter hvert er en rekke ulike ansettelses- og driftsformer i luftfarten. Enten det dreier seg om Norwegian eller Germania eller Ryanair, så handler det hele om at selskapene skal ha minst mulig kostnader og tjene mest mulig penger. Når Ryanair ikke vil ha noen fagforening og nekter å snakke med de ansatte representanter, så er dette klare brudd på den europeiske menneskerettskonvensjonen, mente Cockpit-lederen.
Passert 1.600 medlemmer
Evert van Zwol opplyste at RPG nå har passert 1.600 medlemmer og viste til at Ryanair-sjefen O’Leary på en pressekonferanse i Stockholm i august ifjor sa at han skulle snakke med de ansattes representanter når de hadde halvparten av de ansatte som medlemmer.
–Nå er vi kommet dit og vi er spent på fortsettelsen, sier van Zwol.
På spørsmål ville han ikke opplyse noe om hvorvidt det er planlagt aksjoner utover sommeren, men tilla at de har også spurt om pilotene er villig til å aksjonere og i hvilken form, men han ville ikke gå nærmere inn på dette.
–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, men det faktum at så mange slutter forteller jo sitt, sier van Zwol.
«Falske påstander»
Fra Ryanair har FriFagbevegelse fått en uttalelse til denne saken:
«Ryanair kommenterer ikke falske påstander og feilaktige undersøkelser, slik som denne, utført av det nederlandske selskapet, Stitching. Undersøkelsen er et dekke for piloter fra konkurrerende flyselskaper som Air France, KLM og Aer Lingus. Deres fremste talsperson, Evert van Zwol er en av KLMs piloter og har aldri selv jobbet for Ryanair. Fordi dette nederlandske selskapet ikke har noen tilknytning til Ryanair (se vedlagte bekreftelse fra selskapets advokater), og deres uttalelser er usanne, er denne saken for tiden gjenstand for søksmål i Irland.»
Mest lest
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret er i gang: Her er LOs krav
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.
Forsvaret
Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer
Brian Cliff Olguin
Alle butikkene i denne kjeden bryter loven hver uke
Herman Bjørnson Hagen
Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert
Leif Martin Kirknes
May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund
Skjærtorsdag, langfredag og 1. og 2. påskedag er eksempler på røde dager. (Illustrsjonsfoto)
Colourbox
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.
Eivind Senneset
Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp
Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.
ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company
Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden
– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.
Roy Ervin Solstad
Lagerarbeiderne streiker for et lønnshopp på 100.000 kroner
Anita Arntzen
Regjeringen vil avvikle au pair-ordningen
Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.
Tormod Ytrehus
Kan arbeidsgivar forsyne seg av tipsen? No skal saka opp i Høgsterett
Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.
Ole Hagen
Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
VANLIG: Thomas Tvedt hadde en normal oppvekst i det han kaller en uvanlig familie.
Jan-Erik Østlie
Ingen vil gi Thomas jobb: – Jeg kan ikke se. Da er du ikke verdt noe
LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-sjef Ole Erik Almlid meldte at det var brudd i forhandlingene torsdag før påske.
Herman Bjørnson Hagen
Det ble brudd i årets lønnsforhandlinger. Streikefaren øker
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.
Hanna Skotheim
Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger
Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.
Jan-Erik Østlie