–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, sier lederen for interimstyret til Ryanairs pilotforening, Evert van Zwol (i midten). Her sammen med lederen for den tyske pilotforening, Ilja Schultz, og styremedlem i RPG, John Goss, under dagens pressekonferanse i Berlin.
Terje I Olson
Tre av fire piloter i Ryanair vil slutte
BERLIN: Hvis ikke Ryanair skrur opp lønna og får skikk på personalpolitikken, kan selskapet oppleve masseflukt blant pilotene.
frifagbevegelse@lomedia.no
Tre av fire piloter i Ryanair planlegger å slutte i selskapet innen to år viser en omfattende spørreundersøkelse foretatt på oppdrag for den relativt nystiftede Ryanairpilotgroup (RPG), en interessegruppe for pilotene i Ryanair som kanskje kan utvikle seg til å bli en egen pilotfagforening. Spørreskjema er sendt ut til over 1.600 piloter i Ryanair og 1.100 har svart.
Flykaptein Evert van Zwol, som har ledet for interimstyret i RPG siden juni ifjor, sa ved presentasjonen av undersøkelsen på den internasjonale luftfartsutstillingen på Berlin-Schönefeld torsdag at de var klar over at det er en veldig høy turnover i selskapet, men at så mange som 72,6 prosent planlegger å slutte innen to år var overraskende.
Over 30 prosent oppga at de planlegger å slutte innen ett år, mens over 50 prosent planlegger å slutte innen to år. Betydningen av de høye tallene understrekes av at Ryanair har en forholdsvis ung pilotstab, så det er ikke mange alderspensjoneringer som løfter tallene.
Blir hvis ting blir bedre
Samtidig oppga 87,5 prosent av de som planlegger å slutte at dersom lønnsforholdene blir bedre og selskapet behandler sine ansatte på en ordentlig måte og med respekt, så vil de vurdere å bli Ryanair.
–Tallene viser at Ryanair absolutt har en plass i europeisk luftfart hvis de forbedrer seg. Vi er ikke imot Ryanair, men vi er imot den forretningsmodellen som benyttes, sa van Zwol.
Han viste til at bare rundt 25 prosent av pilotene er ansatt i Ryanair. Systemet de bruker er at nyansatte piloter er nødt til å slå seg sammen med to-tre kolleger og danne et limited-firma eller NUF som det heter i Norge.
Ryanair kjøper så inn pilottjenester fra de ulike selskapene som selv må sørge for å betale skatter og trygdeavgifter. For piloter som er registrert med firma i for eksempel Tyskland vil nær 40 prosent av betalingen allerede forsvinne i form av skatter, trygdepremier og forsikringer.
Vil skifte base
Undersøkelsen viser at 29 prosent er misfornøyd med å være stasjonert på den basen de er tildelt og mer enn 36 prosent har søkt om overflytting til en annen base.
–Over 60 prosent av pilotene oppgir i undersøkelsen at de er bekymret for om alt er i orden med deres skatte- og trygdepremieinnbetalinger i de landene, der de er basert. Mange spør seg hvor de skal betale skatt, til hvem og hvor mye, sier RPG-lederen.
Lederen for den tyske pilotforeningen Cockpit, flykaptein Ilja Schulz, sier at det etter hvert er en rekke ulike ansettelses- og driftsformer i luftfarten. Enten det dreier seg om Norwegian eller Germania eller Ryanair, så handler det hele om at selskapene skal ha minst mulig kostnader og tjene mest mulig penger. Når Ryanair ikke vil ha noen fagforening og nekter å snakke med de ansatte representanter, så er dette klare brudd på den europeiske menneskerettskonvensjonen, mente Cockpit-lederen.
Passert 1.600 medlemmer
Evert van Zwol opplyste at RPG nå har passert 1.600 medlemmer og viste til at Ryanair-sjefen O’Leary på en pressekonferanse i Stockholm i august ifjor sa at han skulle snakke med de ansattes representanter når de hadde halvparten av de ansatte som medlemmer.
–Nå er vi kommet dit og vi er spent på fortsettelsen, sier van Zwol.
På spørsmål ville han ikke opplyse noe om hvorvidt det er planlagt aksjoner utover sommeren, men tilla at de har også spurt om pilotene er villig til å aksjonere og i hvilken form, men han ville ikke gå nærmere inn på dette.
–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, men det faktum at så mange slutter forteller jo sitt, sier van Zwol.
«Falske påstander»
Fra Ryanair har FriFagbevegelse fått en uttalelse til denne saken:
«Ryanair kommenterer ikke falske påstander og feilaktige undersøkelser, slik som denne, utført av det nederlandske selskapet, Stitching. Undersøkelsen er et dekke for piloter fra konkurrerende flyselskaper som Air France, KLM og Aer Lingus. Deres fremste talsperson, Evert van Zwol er en av KLMs piloter og har aldri selv jobbet for Ryanair. Fordi dette nederlandske selskapet ikke har noen tilknytning til Ryanair (se vedlagte bekreftelse fra selskapets advokater), og deres uttalelser er usanne, er denne saken for tiden gjenstand for søksmål i Irland.»
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Asbjørn Jansen (18) har en god tone med lærer og barnevernspedagog Christian Dragøy mens de pakker vedsekker.
Hanna Skotheim
Denne skolen lager arbeidsfolk: – Vi har elever som hater ferie
Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.
Arkivfoto: Håvard Sæbø
Mulig millionsum i vente for oljepionerene
Det er meir sannsynleg med eigenmeldt sjukefråvær på opne kontor. Det viser ei ny studie.
Vidar Ruud / NTB