–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, sier lederen for interimstyret til Ryanairs pilotforening, Evert van Zwol (i midten). Her sammen med lederen for den tyske pilotforening, Ilja Schultz, og styremedlem i RPG, John Goss, under dagens pressekonferanse i Berlin.
Terje I Olson
Tre av fire piloter i Ryanair vil slutte
BERLIN: Hvis ikke Ryanair skrur opp lønna og får skikk på personalpolitikken, kan selskapet oppleve masseflukt blant pilotene.
frifagbevegelse@lomedia.no
Tre av fire piloter i Ryanair planlegger å slutte i selskapet innen to år viser en omfattende spørreundersøkelse foretatt på oppdrag for den relativt nystiftede Ryanairpilotgroup (RPG), en interessegruppe for pilotene i Ryanair som kanskje kan utvikle seg til å bli en egen pilotfagforening. Spørreskjema er sendt ut til over 1.600 piloter i Ryanair og 1.100 har svart.
Flykaptein Evert van Zwol, som har ledet for interimstyret i RPG siden juni ifjor, sa ved presentasjonen av undersøkelsen på den internasjonale luftfartsutstillingen på Berlin-Schönefeld torsdag at de var klar over at det er en veldig høy turnover i selskapet, men at så mange som 72,6 prosent planlegger å slutte innen to år var overraskende.
Over 30 prosent oppga at de planlegger å slutte innen ett år, mens over 50 prosent planlegger å slutte innen to år. Betydningen av de høye tallene understrekes av at Ryanair har en forholdsvis ung pilotstab, så det er ikke mange alderspensjoneringer som løfter tallene.
Blir hvis ting blir bedre
Samtidig oppga 87,5 prosent av de som planlegger å slutte at dersom lønnsforholdene blir bedre og selskapet behandler sine ansatte på en ordentlig måte og med respekt, så vil de vurdere å bli Ryanair.
–Tallene viser at Ryanair absolutt har en plass i europeisk luftfart hvis de forbedrer seg. Vi er ikke imot Ryanair, men vi er imot den forretningsmodellen som benyttes, sa van Zwol.
Han viste til at bare rundt 25 prosent av pilotene er ansatt i Ryanair. Systemet de bruker er at nyansatte piloter er nødt til å slå seg sammen med to-tre kolleger og danne et limited-firma eller NUF som det heter i Norge.
Ryanair kjøper så inn pilottjenester fra de ulike selskapene som selv må sørge for å betale skatter og trygdeavgifter. For piloter som er registrert med firma i for eksempel Tyskland vil nær 40 prosent av betalingen allerede forsvinne i form av skatter, trygdepremier og forsikringer.
Vil skifte base
Undersøkelsen viser at 29 prosent er misfornøyd med å være stasjonert på den basen de er tildelt og mer enn 36 prosent har søkt om overflytting til en annen base.
–Over 60 prosent av pilotene oppgir i undersøkelsen at de er bekymret for om alt er i orden med deres skatte- og trygdepremieinnbetalinger i de landene, der de er basert. Mange spør seg hvor de skal betale skatt, til hvem og hvor mye, sier RPG-lederen.
Lederen for den tyske pilotforeningen Cockpit, flykaptein Ilja Schulz, sier at det etter hvert er en rekke ulike ansettelses- og driftsformer i luftfarten. Enten det dreier seg om Norwegian eller Germania eller Ryanair, så handler det hele om at selskapene skal ha minst mulig kostnader og tjene mest mulig penger. Når Ryanair ikke vil ha noen fagforening og nekter å snakke med de ansatte representanter, så er dette klare brudd på den europeiske menneskerettskonvensjonen, mente Cockpit-lederen.
Passert 1.600 medlemmer
Evert van Zwol opplyste at RPG nå har passert 1.600 medlemmer og viste til at Ryanair-sjefen O’Leary på en pressekonferanse i Stockholm i august ifjor sa at han skulle snakke med de ansattes representanter når de hadde halvparten av de ansatte som medlemmer.
–Nå er vi kommet dit og vi er spent på fortsettelsen, sier van Zwol.
På spørsmål ville han ikke opplyse noe om hvorvidt det er planlagt aksjoner utover sommeren, men tilla at de har også spurt om pilotene er villig til å aksjonere og i hvilken form, men han ville ikke gå nærmere inn på dette.
–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, men det faktum at så mange slutter forteller jo sitt, sier van Zwol.
«Falske påstander»
Fra Ryanair har FriFagbevegelse fått en uttalelse til denne saken:
«Ryanair kommenterer ikke falske påstander og feilaktige undersøkelser, slik som denne, utført av det nederlandske selskapet, Stitching. Undersøkelsen er et dekke for piloter fra konkurrerende flyselskaper som Air France, KLM og Aer Lingus. Deres fremste talsperson, Evert van Zwol er en av KLMs piloter og har aldri selv jobbet for Ryanair. Fordi dette nederlandske selskapet ikke har noen tilknytning til Ryanair (se vedlagte bekreftelse fra selskapets advokater), og deres uttalelser er usanne, er denne saken for tiden gjenstand for søksmål i Irland.»
Mest lest
SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.
Privat
Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
«Trine» har posttraumatisk stresslidelse og går ikke ut av huset uten følge. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Colourbox
«Trine» ble drapstruet på jobb. Nå har hun ikke vært ute av huset uten følge på to år
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
– Det verste var lønna og alle timene jeg måtte jobbe. Jeg hadde hele tida et håp om at lønnsnivået ville øke, sier Olatz Trojaola. Innfelt er skjermdump av brevet som beviser misbruket.
Irati Ayerza
Olatz (51) jobbet 700 timer uten å få ekstra betaling: – Jeg har det svart på hvitt
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
Malin Stavsøien kan juble over vedtaket i Stortinget som gjør at hun igjen kan få dagpenger.
Privat
Nå kan Malin (28) få dagpenger igjen: – Dette er en seier for fornuften
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
Av hensyn til «Anne» og hennes familie er hun anonymisert i denne saken. Belastningen ved å stå fram er stor.
Ida Bing
«Anne» var innleid og mangla rettigheter på jobben: – Et mareritt å få positiv graviditetstest
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
Debatt
Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.
Anna Granqvist
«Vil du jobbe så lenge sinnet og kroppen holder? Da får vi håpe du ikke er ansatt i stat eller kommune»
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat
Foto: Privat