Tromsøpolitiet hindret streikende
Andre dag av havnearbeidernes blokade av nordgående hurtigrute i Tromsø nektet politiet de sympatistreikende adgangen til havna. Da blokkerte de inngangen og utgangen til kaia isteden for.
Politioverbetjent Yngve Solli i samtale med fagforeningsleder for havnearbeiderne i Tromsø Geir Ingebrigtsen.
Jan-Erik Østlie
Saken oppsummert
jan.erik@lomedia.no
Da havnearbeiderne for andre dag på rad ville blokkere Hurtigruta i Tromsø – denne gangen skipet Kong Harald – var politiet på plass og nektet de streikende adgang til havna. Området var sperret.
– Sperringene vil bli opprettholdt. De som bryter dem kan risikere å bli innkalt av politiet, sa politioverbetjent Yngve Solli. At han mente alvor var det få som tvilte på.
Politimesteren bestemmer
Vegard Holm og Geir Ingebrigtsen, de to lederne av havnearbeideraksjonen i Tromsø mandag og tirsdag lurte på hvilken hjemmel Solli hadde til å nekte de streikende adgang til havna sånn at de fikk blokkert lastingen og lossing av skipet, en jobb de mener streikebrytere nå utfører.
– Vi har fått beskjed fra politimesteren i Tromsø om å nekte dere adgang til området. Vi har full forståelse for at dere aksjonerer, men vi ønsker å være så nøytrale som mulig i denne konflikten, sier Solli. Årsaken skulle være at politimesteren vurderte at det farlig for passasjerene og de havnearbeiderne sjøl om de aksjonerte inne på kaia.
– Ser du ikke at konsekvensene av det dere gjør blir at dere likevel tar stilling for den ene parten?
– Jo, jeg gjør jo for så vidt det, sier Solli til frifagbevegelse.
God stemning
Etter hvert tødde den noe ampre stemningen opp. Politiet gjorde ingenting. Mens de streikende blokkerte både inngang og utgang til havna. Trailerne, som sto på rekke og rad utenfor bommen, kom ikke inn med lasta til skipet, det ble ikke kjørt noe gods ut av kaia. Men skipet ble tilsynelatende tømt. Innsatsleder Solli var stadig i telefonsamtaler med politisjefen, men i firetida var det vaktskifte hos politiet. En kvinnelig innsatsleder tok over etter Solli som høflig og smilende tok aksjonsleder Vegard Holm i hånda og ønsket ham en fortsatt god dag.
– Vi har gjennomført to vellykkede aksjonsdager i Tromsø der vi fikk utrettet akkurat det vi ønsket, sier Vegard Holm.
Ulovlig aksjoner?
Med ny innsatsleder og nye mobilsamtaler med politisjefen, ble det også bevegelse i saken. Toralf Ekrheim. Viseadministrerende direktør i Nor Lines AS ble også observert i samtale med politikorpset. Politiet tok navnene på samtlige av aksjonistene som var igjen til slutt og truet med bøter.
Etter mandagens aksjoner var den samme Ekrheim svært misfornøyd med politiets oppførsel og at frifagbevegelse ikke nevnte at Bjørn Steffensen, lederen av havnearbeiderforeningen i Transportarbeiderforbundet forsøkte å få aksjonen avblåst fordi LO og Transportarbeiderforbundet har en avtale med NHO om ikke å betrakte aksjonen som lovlig så lenge NHO mener den er ulovlig, men isteden søke så raskt som mulig om en rettslig avgjørelse av saken.
Streikebryteriet i Tromsø må opphøre
Steffensen bekrefter situasjonen, men forteller samtidig at han har hatt bedre dager på jobben enn da han måtte gå til dette skrittet. Det var ledelsen i Transportarbeiderforbundet som ba ham om dette. Aksjonistene gjorde ikke som han ba om. Noe Steffensen ikke beklager.
– Gjennom leder av Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen, oppfordret vi aksjonistene til å avblåse blokaden, men det ville være fysisk umulig for oss å fjerne aktørene, sa 2. nestleder Terje Samuelsen i NTF til frifagbevegelse i går.
Han er helt klar på at streikebryteriet i Tromsø må opphøre, og nå har Transportarbeiderforbundet sendt brev til NHO Logistikk og Transport for å få slutt på at havna i Tromsø lar andre ta jobbene fra de som streiker.
– I dag har vi tilskrevet NHO Logistikk og Transport med krav om at de ber sine medlemmer i Tromsø avslutte streikebryteriet. Hvis ikke dette skjer, har vi bedt om forhandlingsmøte innen åtte dager, siden vi anser at dette er et brudd på både hovedavtalen, Sør- og Nord-Norge-avtalen og allminnelige normer om streikebryteri, understreker Samuelsen.
Nor LInes ringte ikke politiet
Ekrheim påpeker også i en mail at det ikke var han som ringte til politiet på mandag. Og fortalte samme dag etter blokaden at dette ville få konsekvenser for aksjonistene. Frifagbevegelse lurte da på hvilke konkrete konsekvenser han siktet til.
– Jeg ønsker ikke å utdype det. Dette er noe vi vurderer, svarer Ekrheim seint tirsdag kveld i en mail.
Les også:
Transport ber NHO stoppe streikebryteriet (29.04.2014)
NorLines truer med etterspill (29.04.2014)
Streikebryteri er svineri! (28.04.2014)
Full blokade av Tromsø havn (31.03.2014)
«Don’t fuck with my job!» (24.03.2014)


Nå: 0 stillingsannonser
Flere saker
Les også:
Transport ber NHO stoppe streikebryteriet (29.04.2014)
NorLines truer med etterspill (29.04.2014)
Streikebryteri er svineri! (28.04.2014)
Full blokade av Tromsø havn (31.03.2014)
«Don’t fuck with my job!» (24.03.2014)