JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Holships advokat, Nicoaly Skarning, tror selskapet blir nødt til å undertegne tariffavtale hvis Transportarbeiderforbundet vinner rettstvisten om retten til å bruke boikott som pressmiddel.

Holships advokat, Nicoaly Skarning, tror selskapet blir nødt til å undertegne tariffavtale hvis Transportarbeiderforbundet vinner rettstvisten om retten til å bruke boikott som pressmiddel.

Torgny Hasås

Tror ikke Holship tåler langvarig boikott

I går satte lagmannsretten en foreløpig stopper for boikottaksjonene mot selskapet. Vinner havnearbeiderne ankesaken frykter selskapets advokat det kan bli tvunget til å undertegne tariffavtale med Transportarbeiderforbundet.



15.05.2014
12:00
16.05.2014 12:44

frifagbevegelse@lomedia.no

I går morges blokkerte havnearbeidere fra Norsk Transportarbeiderforbund lastingen av en båt i Drammen havn der Holship var befrakter. En ny blokadeaksjon var planlagt i går ettermiddag, men midt på dagen bestemte Borgarting lagmannsrett at videre boikottaksjoner må settes på vent inntil det foreligger en rettskraftig dom i tvisten mellom Holship og Transportarbeiderforbundet på om boikott er et lovlig aksjonsmiddel for å presse bedriften til å undertegne tariffavtale.

Vanskelig situasjon

Det betød at blokaden av "Kristian With" som skulle levere takstein for Holship nå klokka 16 ikke ble gjennomført. Havnearbeiderne i Drammen måtte derfor se på at Holships egne ansatte losset skipet, til tross for at de ikke er registrerte havnearbeidere.

I henhold til en ILO-konvensjon Norge har ratifisert har registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til slikt arbeid, men Holship vil heller bruke egne ansatte.

Holships advokat, Nicolay Skarning er glad for at boikotten nå er over for denne gang.

– Vi håpet på å få en slik kjennelse, for boikotten viste seg å være effektiv. Det får være en kompliment til transportarbeiderne, men det gjorde situasjonen vanskelig for Holship, bekrefter advokaten.

Måtte prøve

Han er ikke overrasket over at Transportarbeiderforbundet allerede varsler at det vil komme en anke.

– Dette vil bli behandlet raskt, kanskje allerede før sommeren, spår Skarning.

Kommer den avgjørelsen i Holships disfavør, kan det bety at selskapet må revurdere sitt standpunkt om ikke å underskrive en tariffavtale med Transportarbeiderforbundet.

– Holship hadde ikke som store Risavika råd til å la være å prøve å få til en midlertidig forføyning på boikotten. Boikotten var veldig effektiv, og jeg tror ikke Holship kan tåle en boikott over lang tid. Derfor må nok Holship vurdere tariffavtale på nytt om Transportarbeiderforbundet får lov til å starte boikotten igjen, sier Nicolay Skarning til Transportarbeideren.

Dette er saken:

5. og 8. 2013 april gjennomfører den lokale losse- og lastearbeiderforeningen i Drammen en blokade av Holship for å hindre lossing av to skip.

Årsaken var at Holship ikke lenger ville bruke registrerte havnearbeidere til lossing og lasting av skip, men i stede benytte egen arbeidskraft.

I begge tilfellene ender blokadene med at Holship likevel bestiller losse- og lastetjenester fra de registrerte havnearbeiderne.

I et brev til Holship datert 10. april 2013 krever NTF tariffavtale for losse og lastearbeid ved Drammen havn. Brevet ble ikke besvart, og to nye brev ble sendt 26. april og 15. mai.

I det siste brevet ble det varslet boikott/blokade og at Riksmekleren ville bli varslet.

Meklingen ble avholdt 3. juni, men førte ikke frem.

Åtte dager senere sender NTF et nytt brev der forbundet opprettholder krav om tariffavtale, varsler boikott, og skriver samtidig at forbundet vil reise sak for å få avgjort om den varslede boikotten er lovlig.

Den 12. juni tar NTF ut stevning mot Holship Norge AS ved Drammen tingrett.

Den 19. mars falt dommen. Den ga full seier til Transportarbeiderforbundet i at en boikott er lovlig. Last ned tingrettens dom i sin helhet

http://www.frifagbevegelse.no/mapper/Holship_tingrettsdom.pdf

Holship har anket dommen. Behandling i lagmannsretten er ennå ikke berammet.

14. mai kom Borgarting lagmannsrett med en midlertidig forføyning som sa at videre boikottaksjoner må vente til det foreligger en rettskraftig dom i tvisten om boikott er et lovlig virkemiddel i konflikten. Transportarbeiderforbundet har varslet at denne kjennelsen vil bli anket.

Tidligere artikler:

Lagmannsretten stopper nye havneblokader i Drammen (14.05.2014)

Ny blokade på Drammen havn i morges (14.05.2014)

Bare tariffavtalen manglet (26.04.2014)

Varsler boikott mot Holship (04.04.2014)

Holship-boikott er lovlig (20.03.2014)

Kampen om retten til arbeid (kronikk27.01.2014)

Holship-dom om te-tre uker (21.01.2014)

Raser mot Holship (15.01.2014)

Nok en rettsrunde i Drammen havn(13.01.2014)

Vant fram etter blokade (05.04.2013)

Boikotten var veldig effektiv, og jeg tror ikke Holship kan tåle en boikott over lang tid.

Advokat Nicolay Skarning

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.05.2014
12:00
16.05.2014 12:44



Mest lest

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Privat

Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring

Kommentar

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Jan-Erik Østlie

«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»

Hans-Christian Gabrielsen på fanemarkeringen mandag: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-lederen.

Hans-Christian Gabrielsen på fanemarkeringen mandag: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-lederen.

Helge Rønning Birkelund

Grensene åpnet for svenske dagpendlere, men månedslønna er tapt inntil norske myndigheter bestemmer noe annet

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Anita Arntzen

Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jan-Erik Østlie

Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han

Håvard Sæbø

Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne

Debatt

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Jan-Erik Østlie

«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Erlend Angelo

Bilkonsern gir koronabonus til 4.000 ansatte

PÅ JOBB: Grensependler Karin Stacke er bioingeniør, med høyst viktig kompetanse i koronatider.

PÅ JOBB: Grensependler Karin Stacke er bioingeniør, med høyst viktig kompetanse i koronatider.

Privat

Svenske Karin er lei av kø og kontroll: – Vi behandles som om vi ikke er noe verdt


Flere saker