Truer med å heise sjørøverflagg i Oslo havn
Havnearbeiderne gir myndighetene og politikerne en måned til å rydde opp.
- Dette er det lille flagget. Vi har et enda større som vi vil heise på Oslo Havn 1. september om ikke de registrerte havnearbeiderne er tilbake i arbeid fra den datoen, sier fungerende leder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Konflikten står om hvem som skal losse skip i Oslo havn. Havnearbeiderne mener de har rett på arbeidet, men i sommer har de dokumentert at stadig flere skip blir losset av skipenes eget mannskap.
Det er stikk i strid med lovnadene som har kommet fra politikere og myndigheter:
Den 15. juni vedtok havnestyret i Oslo at ILO-konvensjon 137 som skal sikre registrerte havnearbeidere retten til losse- og lastearbeid, men havnearbedierne har bare i juli registrert sju skipsanløp i hovedstaden der sjøfolkene om bord har gjort den jobben. Nå er tålmodigheten til havnearbeiderne snart slutt.
– Når man ser hva som har skjedd i Oslo havn de siste årene, er jeg er ikke overraska over at dette har fortsatt, selv om jeg hadde et lite håp om at det skulle skje forandringer, sier fungerende leder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard til Transportarbeideren.
• Disse 27 yrkene gikk ned i lønn i fjor
Første i Europa
Ifølge OBF-lederen har havnearbeiderne dokumentert at fraktefartøyene Karmsund, Tinto, Klevstrand og Scanfjord har blitt losset av skipets mannskap. De tre førstnevnte har anløpt Oslo to ganger hver i juli, Scanfjord bare en gang.
– Det er mulig det har vært flere enn sju anløp. De kommer på så mange rare tider på døgnet, at dersom de bare har vært innom en kort tid på natta, kan vi ha gått glipp av dem. Det er begrensa hvor mye vi klarer å følge med, påpeker Langaard.
Innen 1. september må imidlertid Oslo havn ha ordnet opp.
– Vi firer ikke på den datoen. Det tok Oslo havn en dag å fjerne oss fra havna, og det burde ikke ta noe lenger tid å få oss tilbake igjen. Er ikke det på plass innen 1. september blir Oslo havn erklært som bekvemmelighetshavn. Da blir havna den første "sjørøverhavna" i Europa, sier han.
– Aksept av sosial dumping
Langaard understreker at havnearbeiderne selv ikke vil bli påvirket av et slikt vedtak.
– Det er fremdeles bare Mesta, Toten Transport og Norsteve som benytter oss, og det blir det ingen endring på. Vi har de jobbene vi har. De eneste som taper på dette er Oslo Havn og næringslivet som er avhengig av turister, sier han.
OBF-lederen synes det er underlig at operatører på Oslo Havn bare fortsetter som før, til tross for vedtaket havnestyret gjorde i juni.
– Som leietaker på havna må man jo forholde seg til de vedtak som gjøres. Hvis ikke operatørene gjør det selv, må Oslo Havn KF påse at det blir gjort. Det forventer jeg at blir gjort. Hvis ikke sitter jo Oslo Havn med åpne øyne og lar operatørene bedrive sosial dumping, poengterer han.
• Følg oss på Facebook
– Kan ikke pålegge operatørene
Trafikkdirektør og fungerende havnedirektør Einar Marthinussen skriver derimot i en epost til Transportarbeideren at Oslo Havn KF ikke har noen mulighet til å pålegge eller på vegne av aktørene i Oslo beslutte at de skal benytte bestemte leverandører eller arbeidstakere til losse- og lastearbeidet.
– Havnestyret har i sitt vedtak støttet NHO Logistikk og Transport sin oppfordring til egne medlemmer og andre aktører i Oslo havn, om å benytte OBF Losse- og Lastekontor. Denne oppfordringen er også sendt direkte til aktuelle aktører i Oslo havn. Videre er det tatt initiativ til et møte med ITF mandag 7. august, hvor vi har fått melding om at også NTF vil delta. Dette med tanke på å etablere dialog omkring hvilke forventninger de har til Oslo Havn KF i forbindelse med eventuelle avvik på lønn- og arbeidsvilkår for sjøfolk om bord i utenlandske skip der mannskaper benyttes til laste- og lossearbeid, skriver Marthinussen.
Ber partene gå i dialog
Han gjentar samtidig oppfordringen til NHO LT og Transportarbeiderforbundet om å bli enigeom hvordan ILO 137 skal forstås og implementeres i Oslo havn.
– Vi vil i denne sammenheng gjenta vår oppfordring, og be LO/NTF gå i dialog med NHO LT, fremfor å arbeide for å erklære Oslo havn som bekvemmelighetshavn, fortsetter den fungerende havnedirektøren.
Hva en slik erklæring vil få av konsekvenser er han usikker på.
– Oslo havn er porten til Norge for store mengder gods og passasjerer, og det er vanskelig å ha noe formening om hvilke konsekvenser en slik erklæring vil kunne få for trafikken til Oslo Havn, avslutter Einar Marthinussen.
– Må endre kurs
Roar Langaard mener svarene til Marthinussen ikke demper faren for en erklæring av Oslo havn som en bekvemmelighetshavn.
– Dette viser bare at Oslo Havn KF ikke har tenkt å foreta seg noenting overfor operatørene som ulovlig benytter sjøfolk til lossing og lasting på havna. Jeg tror verken byråd Geir Lippestad eller styreleder Roger Schjerva ønsker at Oslo blir bekvemmelighetshavn, men da må politikerne kreve at Oslo Havn KF endrer kurs. Hvis dette fortsetter heiser vi sjørøverflagget 1. september. Flagget er kjøpt inn og klokka går, sier en oppgitt Roar Langaard.