JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TYRKISK FRAMTID: Tyrkiske Yilport Holding har vunnet anbudet om å drifte containerhavna i Oslo i 20 år. Oslo Havn KF kvitter seg med drift og kranførere. Hovedtillitsvalgt Steinar Hopstad forteller om en lang og vond prosess.

TYRKISK FRAMTID: Tyrkiske Yilport Holding har vunnet anbudet om å drifte containerhavna i Oslo i 20 år. Oslo Havn KF kvitter seg med drift og kranførere. Hovedtillitsvalgt Steinar Hopstad forteller om en lang og vond prosess.

Ola Tømmerås

Tyrkisk selskap overtar Oslo havn

Oslo kommune satt driften av Oslo containerhavn ut på anbud tidligere i år. Nå overtar det tyrkiske selskapet Yilport Holding både havna og de kommunale kranførerne.



18.08.2014
12:00
27.08.2014 12:40

ola.tommeras@fagforbundet.no

I januar satt det kommunale foretaket Oslo havn KF ut drift av containerhavna på anbud. I sommerferien ble anbudsrunden avgjort. Det internasjonale selskapet Yilport Holding, som eies av det Istanbul-baserte Yildirim Group, har vunnet kontrakten. De skal stå for lasting og lossing i hovedstadens containerhavn i 20 år framover, med opsjon på å forlenge kontrakten i ytterligere ti år. Overtakelse vil skje i vinter.

– Vi ser framover

Kranførerne har hittil vært ansatt i det kommunale foretaket, men overdras nå til det tyrkiske operatørselskapet. Steinar Hopstad er tillitsvalgt for kranførerne. Han forteller om et veldig anstrengt forhold mellom ansatte og ledelse i det kommunale selskapet de siste åra.

– Nå ser vi framover, sier Hopstad til Fagbladet. Han opplyser at de tross alt er nokså optimistiske til Yilport som operatør, selv om overdragelse til private medfører svekkede pensjonsrettigeter og mer usikkerhet.

– Yilport er et selskap som har vist vilje til å satse i andre havner, forteller han. Yilport driver fra før Gävle containerhavn i Sverige.

– Tenkte kun penger

De ansatte i Oslo havn har de senere år påpekt brister i produksjonen som reduserer effektiviteten, men uten å bli hørt i det kommunale foretaket. Isteden har ledelsen framholdt at privatisering er eneste måte å drifte havna mer effektivt.

Styret har offentlig anklaget ansatte for å ha verdens dyreste lunsj, da lasting og lossing stopper mens bryggearbeidere og kranførere går til felles matpause, men uten å nevne at bemanningen er på et minimum, noe som gjør det umulig å ta pauser på skift.

– Det er fire på hver kran, en fører og tre sjauere. Går en, stopper krana. Ledelsen har vært lite interessert i å effektivisere driften. Det har dreid seg kun om penger, om å drive billigst mulig, mener Hopstad.

Utfordrer fortrinnsretten

I saksframlegget foran styremøtet om konkurranseutsetting, skisserte Oslo Havn KF hvordan de helst ønsket at mannskapet på båtene skulle fylle opp laste og lossekapasiteten i havna - noe som ville brutt med havnearbeidernes fortrinnsrett til lossing og lasting.

– Fortrinnsretten gjelder selv om en privat aktør overtar, så lenge havna er offentlig eid, mener Hopstad.

Fortrinnsretten er sikret gjennom ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte i 1974. Den er ment å forhindre sosial dumping ved at langt lavere lønnet mannskap på båtene skal gjøre de lokale havnearbeidernes jobb.

Yilport Holding

•Yilport Holding drifter to containerterminaler i Tyrkia og har 50 prosent eierandel i Malta Freeport Terminal. Tidligere i år overtok Yilport Holding driften av Gävle Container Terminal i Sverige.

•Yilport eies av Yildirim Group, som har base i Istanbul i Tyrkia. Yildrim Group har 8.000 ansatte og driver innen industri- og gruvedrift, handel, shipping, skipsbygging og havnedrift.

Havnekonfliktene

•Havneeieres forsøk på å fjerne fortrinnsretten til lasting og lossing har medført konflikter i Risavika, Drammen, Mosjøen og Tromsø i tillegg til at Oslo har satt ut driften av havna på anbud.

•Forsvinner fortrinnsretten kan norske bryggesjauere erstattes med billig arbeidskraft fra båtenes mannskap.

•Norsk Transportarbeiderforbund organiserer havnearbeiderne (sjauerne) i norske havner. Fagforbundet organiserer kranførerne.

Les mer fra Tromsø: Politimot streikende

Driftsform for framtida

Oslo havn mener at drift på anbud er framtida for containerhavner.

I en pressemelding fra Oslo havn KF forklarer havnedirektør Anne Sigrid Hamran hvordan anbud skal øke effektiviteten.

– Å samle de terminalansatte og kranførerne hos én arbeidsgiver vil gi bedre kommunikasjon, samarbeid og bruk av arbeidstokken på terminalen. Dette er en driftsform for fremtiden, skriver hun.

Hun opplyser også at de har vært tydelige på at operatøren må rette seg etter norsk lovgivning og arbeidsrett når de overtar ansvaret for de ansatte.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.08.2014
12:00
27.08.2014 12:40



Mest lest

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at det ikke er umulig å utelate eiendomsbransjen fra kompensasjonsordningen, men at det har noen utfordringer ved seg. (Illustrasjonsfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at det ikke er umulig å utelate eiendomsbransjen fra kompensasjonsordningen, men at det har noen utfordringer ved seg. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Boligspekulanter tjener på tomme leiligheter: – Folk forstår ikke at dette er mulig

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Kommentar

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Jan-Erik Østlie

«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»

Marianne Borgen (SV)

Marianne Borgen (SV)

Jan-Erik Østlie

Oslos ordfører vil kutte i egen lønn

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse


Flere saker