TYRKISK FRAMTID: Tyrkiske Yilport Holding har vunnet anbudet om å drifte containerhavna i Oslo i 20 år. Oslo Havn KF kvitter seg med drift og kranførere. Hovedtillitsvalgt Steinar Hopstad forteller om en lang og vond prosess.
Ola Tømmerås
Tyrkisk selskap overtar Oslo havn
Oslo kommune satt driften av Oslo containerhavn ut på anbud tidligere i år. Nå overtar det tyrkiske selskapet Yilport Holding både havna og de kommunale kranførerne.
ola.tommeras@fagforbundet.no
I januar satt det kommunale foretaket Oslo havn KF ut drift av containerhavna på anbud. I sommerferien ble anbudsrunden avgjort. Det internasjonale selskapet Yilport Holding, som eies av det Istanbul-baserte Yildirim Group, har vunnet kontrakten. De skal stå for lasting og lossing i hovedstadens containerhavn i 20 år framover, med opsjon på å forlenge kontrakten i ytterligere ti år. Overtakelse vil skje i vinter.
– Vi ser framover
Kranførerne har hittil vært ansatt i det kommunale foretaket, men overdras nå til det tyrkiske operatørselskapet. Steinar Hopstad er tillitsvalgt for kranførerne. Han forteller om et veldig anstrengt forhold mellom ansatte og ledelse i det kommunale selskapet de siste åra.
– Nå ser vi framover, sier Hopstad til Fagbladet. Han opplyser at de tross alt er nokså optimistiske til Yilport som operatør, selv om overdragelse til private medfører svekkede pensjonsrettigeter og mer usikkerhet.
– Yilport er et selskap som har vist vilje til å satse i andre havner, forteller han. Yilport driver fra før Gävle containerhavn i Sverige.
– Tenkte kun penger
De ansatte i Oslo havn har de senere år påpekt brister i produksjonen som reduserer effektiviteten, men uten å bli hørt i det kommunale foretaket. Isteden har ledelsen framholdt at privatisering er eneste måte å drifte havna mer effektivt.
Styret har offentlig anklaget ansatte for å ha verdens dyreste lunsj, da lasting og lossing stopper mens bryggearbeidere og kranførere går til felles matpause, men uten å nevne at bemanningen er på et minimum, noe som gjør det umulig å ta pauser på skift.
– Det er fire på hver kran, en fører og tre sjauere. Går en, stopper krana. Ledelsen har vært lite interessert i å effektivisere driften. Det har dreid seg kun om penger, om å drive billigst mulig, mener Hopstad.
Utfordrer fortrinnsretten
I saksframlegget foran styremøtet om konkurranseutsetting, skisserte Oslo Havn KF hvordan de helst ønsket at mannskapet på båtene skulle fylle opp laste og lossekapasiteten i havna - noe som ville brutt med havnearbeidernes fortrinnsrett til lossing og lasting.
– Fortrinnsretten gjelder selv om en privat aktør overtar, så lenge havna er offentlig eid, mener Hopstad.
Fortrinnsretten er sikret gjennom ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte i 1974. Den er ment å forhindre sosial dumping ved at langt lavere lønnet mannskap på båtene skal gjøre de lokale havnearbeidernes jobb.
Yilport Holding
•Yilport Holding drifter to containerterminaler i Tyrkia og har 50 prosent eierandel i Malta Freeport Terminal. Tidligere i år overtok Yilport Holding driften av Gävle Container Terminal i Sverige.
•Yilport eies av Yildirim Group, som har base i Istanbul i Tyrkia. Yildrim Group har 8.000 ansatte og driver innen industri- og gruvedrift, handel, shipping, skipsbygging og havnedrift.
Havnekonfliktene
•Havneeieres forsøk på å fjerne fortrinnsretten til lasting og lossing har medført konflikter i Risavika, Drammen, Mosjøen og Tromsø i tillegg til at Oslo har satt ut driften av havna på anbud.
•Forsvinner fortrinnsretten kan norske bryggesjauere erstattes med billig arbeidskraft fra båtenes mannskap.
•Norsk Transportarbeiderforbund organiserer havnearbeiderne (sjauerne) i norske havner. Fagforbundet organiserer kranførerne.
Les mer fra Tromsø: Politimot streikende
Driftsform for framtida
Oslo havn mener at drift på anbud er framtida for containerhavner.
I en pressemelding fra Oslo havn KF forklarer havnedirektør Anne Sigrid Hamran hvordan anbud skal øke effektiviteten.
– Å samle de terminalansatte og kranførerne hos én arbeidsgiver vil gi bedre kommunikasjon, samarbeid og bruk av arbeidstokken på terminalen. Dette er en driftsform for fremtiden, skriver hun.
Hun opplyser også at de har vært tydelige på at operatøren må rette seg etter norsk lovgivning og arbeidsrett når de overtar ansvaret for de ansatte.
Yilport Holding
•Yilport Holding drifter to containerterminaler i Tyrkia og har 50 prosent eierandel i Malta Freeport Terminal. Tidligere i år overtok Yilport Holding driften av Gävle Container Terminal i Sverige.
•Yilport eies av Yildirim Group, som har base i Istanbul i Tyrkia. Yildrim Group har 8.000 ansatte og driver innen industri- og gruvedrift, handel, shipping, skipsbygging og havnedrift.
Havnekonfliktene
•Havneeieres forsøk på å fjerne fortrinnsretten til lasting og lossing har medført konflikter i Risavika, Drammen, Mosjøen og Tromsø i tillegg til at Oslo har satt ut driften av havna på anbud.
•Forsvinner fortrinnsretten kan norske bryggesjauere erstattes med billig arbeidskraft fra båtenes mannskap.
•Norsk Transportarbeiderforbund organiserer havnearbeiderne (sjauerne) i norske havner. Fagforbundet organiserer kranførerne.
Les mer fra Tromsø: Politimot streikende
Mest lest
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Lønnstyveri er nå ifølge den mest brukte metoden for arbeidslivskriminalitet, ifølge Lars Mamen i Fair Play Bygg.
Torgny Hasås
Etterlyser straff ved lønnstyveri: – Det er ikke likhet for loven
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Morten Holm / NTB