TYRKISK FRAMTID: Tyrkiske Yilport Holding har vunnet anbudet om å drifte containerhavna i Oslo i 20 år. Oslo Havn KF kvitter seg med drift og kranførere. Hovedtillitsvalgt Steinar Hopstad forteller om en lang og vond prosess.
Ola Tømmerås
Tyrkisk selskap overtar Oslo havn
Oslo kommune satt driften av Oslo containerhavn ut på anbud tidligere i år. Nå overtar det tyrkiske selskapet Yilport Holding både havna og de kommunale kranførerne.
ola.tommeras@fagforbundet.no
I januar satt det kommunale foretaket Oslo havn KF ut drift av containerhavna på anbud. I sommerferien ble anbudsrunden avgjort. Det internasjonale selskapet Yilport Holding, som eies av det Istanbul-baserte Yildirim Group, har vunnet kontrakten. De skal stå for lasting og lossing i hovedstadens containerhavn i 20 år framover, med opsjon på å forlenge kontrakten i ytterligere ti år. Overtakelse vil skje i vinter.
– Vi ser framover
Kranførerne har hittil vært ansatt i det kommunale foretaket, men overdras nå til det tyrkiske operatørselskapet. Steinar Hopstad er tillitsvalgt for kranførerne. Han forteller om et veldig anstrengt forhold mellom ansatte og ledelse i det kommunale selskapet de siste åra.
– Nå ser vi framover, sier Hopstad til Fagbladet. Han opplyser at de tross alt er nokså optimistiske til Yilport som operatør, selv om overdragelse til private medfører svekkede pensjonsrettigeter og mer usikkerhet.
– Yilport er et selskap som har vist vilje til å satse i andre havner, forteller han. Yilport driver fra før Gävle containerhavn i Sverige.
– Tenkte kun penger
De ansatte i Oslo havn har de senere år påpekt brister i produksjonen som reduserer effektiviteten, men uten å bli hørt i det kommunale foretaket. Isteden har ledelsen framholdt at privatisering er eneste måte å drifte havna mer effektivt.
Styret har offentlig anklaget ansatte for å ha verdens dyreste lunsj, da lasting og lossing stopper mens bryggearbeidere og kranførere går til felles matpause, men uten å nevne at bemanningen er på et minimum, noe som gjør det umulig å ta pauser på skift.
– Det er fire på hver kran, en fører og tre sjauere. Går en, stopper krana. Ledelsen har vært lite interessert i å effektivisere driften. Det har dreid seg kun om penger, om å drive billigst mulig, mener Hopstad.
Utfordrer fortrinnsretten
I saksframlegget foran styremøtet om konkurranseutsetting, skisserte Oslo Havn KF hvordan de helst ønsket at mannskapet på båtene skulle fylle opp laste og lossekapasiteten i havna - noe som ville brutt med havnearbeidernes fortrinnsrett til lossing og lasting.
– Fortrinnsretten gjelder selv om en privat aktør overtar, så lenge havna er offentlig eid, mener Hopstad.
Fortrinnsretten er sikret gjennom ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte i 1974. Den er ment å forhindre sosial dumping ved at langt lavere lønnet mannskap på båtene skal gjøre de lokale havnearbeidernes jobb.
Yilport Holding
•Yilport Holding drifter to containerterminaler i Tyrkia og har 50 prosent eierandel i Malta Freeport Terminal. Tidligere i år overtok Yilport Holding driften av Gävle Container Terminal i Sverige.
•Yilport eies av Yildirim Group, som har base i Istanbul i Tyrkia. Yildrim Group har 8.000 ansatte og driver innen industri- og gruvedrift, handel, shipping, skipsbygging og havnedrift.
Havnekonfliktene
•Havneeieres forsøk på å fjerne fortrinnsretten til lasting og lossing har medført konflikter i Risavika, Drammen, Mosjøen og Tromsø i tillegg til at Oslo har satt ut driften av havna på anbud.
•Forsvinner fortrinnsretten kan norske bryggesjauere erstattes med billig arbeidskraft fra båtenes mannskap.
•Norsk Transportarbeiderforbund organiserer havnearbeiderne (sjauerne) i norske havner. Fagforbundet organiserer kranførerne.
Les mer fra Tromsø: Politimot streikende
Driftsform for framtida
Oslo havn mener at drift på anbud er framtida for containerhavner.
I en pressemelding fra Oslo havn KF forklarer havnedirektør Anne Sigrid Hamran hvordan anbud skal øke effektiviteten.
– Å samle de terminalansatte og kranførerne hos én arbeidsgiver vil gi bedre kommunikasjon, samarbeid og bruk av arbeidstokken på terminalen. Dette er en driftsform for fremtiden, skriver hun.
Hun opplyser også at de har vært tydelige på at operatøren må rette seg etter norsk lovgivning og arbeidsrett når de overtar ansvaret for de ansatte.
Yilport Holding
•Yilport Holding drifter to containerterminaler i Tyrkia og har 50 prosent eierandel i Malta Freeport Terminal. Tidligere i år overtok Yilport Holding driften av Gävle Container Terminal i Sverige.
•Yilport eies av Yildirim Group, som har base i Istanbul i Tyrkia. Yildrim Group har 8.000 ansatte og driver innen industri- og gruvedrift, handel, shipping, skipsbygging og havnedrift.
Havnekonfliktene
•Havneeieres forsøk på å fjerne fortrinnsretten til lasting og lossing har medført konflikter i Risavika, Drammen, Mosjøen og Tromsø i tillegg til at Oslo har satt ut driften av havna på anbud.
•Forsvinner fortrinnsretten kan norske bryggesjauere erstattes med billig arbeidskraft fra båtenes mannskap.
•Norsk Transportarbeiderforbund organiserer havnearbeiderne (sjauerne) i norske havner. Fagforbundet organiserer kranførerne.
Les mer fra Tromsø: Politimot streikende
Mest lest
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Herman Bjørnson Hagen
Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.
Jan-Erik Østlie
Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke
– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.
Eivind Senneset
Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.
Forsvaret
Forsvaret må etterbetale 424 ansatte: Noen får opp mot 250.000 kroner
Leif Martin Kirknes
May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.
Hanna Skotheim
Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger
Brian Cliff Olguin