Vedlikeholdsetterslep på mer enn 170 milliarder. FLT vil ha vegsatsing
Vedlikeholdsetterslepet på norske veger er på mer enn 170 milliarder kroner. FLT vil ha et krafttak for å skape sikre veger og god logistikk for næringslivet.
Roy Ervin Solstad
kai.hovden@lomedia.no
Ifølge FLTs samferdselspolitiske uttalelse beløper vedlikeholdsetterslepet på norske veger seg til mer enn 170 milliarder kroner. Dette er fordelt mellom 70 milliarder på fylkesveger, 30 milliarder på riksveger, og 71 milliarder til å sikre kjente skredpunkter på både riks- og fylkesveger.
FLT vil ha en opptrappingsplan for å fjerne dette etterslepet.
Lønnsomt for samfunnet
– Gode og effektive veger er lønnsomt for samfunnet, og i en oppgradering av vegnettet bør næringsvegene prioriteres spesielt, sier Alf Edvard Masternes i FLT.
Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen.
Kai Hovden
Han er leder av FLT i Statens vegvesen.
– Mye av industrien, hvor FLT har medlemmer, holder til på steder hvor de er helt avhengige av transport på fylkesvegnettet før de kan komme frem til andre transportårer, påpeker Masternes.
At det norske vegnettet er dårligere enn i land vi konkurrerer med fører til at norsk næringsliv mister konkurransekraft.
– Vi må ta inn over oss at Norge er rangert som 46. beste land i verden på vegkvalitet. Det er et godt stykke bak de beste, for å si det forsiktig, sier Masternes.
Han, og FLT, mener derfor det er behov for særskilte midler til opprusting av næringsvegene, uavhengig av vegeier.
– Det kan bety en omklassifisering av vegnettet. Det må vurderes om endring av vegeierskap som ble gjort under Forvaltningsreformen i 2010, der flere av statens veger ble overført til fylkene, er riktig også i fremtiden.
For mange eiere
Det er et uttalt mål for FLT at vi skal ha effektiv utbygging, drift og vedlikehold av veger. Det er også et trafikksikkerhetstiltak.
– Vegeierskapet i Norge har blitt fragmentert i de seneste årene via ulike reformer. Det er ikke dokumentert at det fører til bedre tjenester for innbyggerne, og mye tyder på at det motsatte er tilfellet. Oppdelingen har også ført til at kompetente fagmiljøer har blitt splittet opp, sier Masternes.
Nå venter FLT og Masternes spent på evalueringsarbeidet Støre-regjeringen har både varslet og lovet i vegsektoren.
Her er to forhold svært viktige for Masternes og forbundet.
– Vi ønsker spesielt at statsaksjeselskapet Nye Veier AS skal evalueres, og målet må være at gode erfaringer derfra må tas inn i Statens vegvesen og fylkeskommunene. Ble det billigere og raskere vegbygging av å etablere Nye Veier AS, og bør vi samle vegkompetansen under en felles styringsenhet uavhengig av vegeierskapet? spør Masternes.
I tillegg er finansieringen av Vegvesenet en hjertesak for Masternes, og noe som er tatt inn i FLTs samferdselspolitiske uttalelse.
– Det er behov for å gjennomgå hvordan Vegvesenet finansieres, og da må det utredes hvordan forutsigbarheten i etaten kan bli bedre. Per i dag må vi forholde oss til statsbudsjettet fra år til år, noe som gjør langsiktig planlegging vanskelig. I tillegg kommer finansieringen til fylkeskommunene på et annet tidspunkt enn vegvesenets, og det gjør god samhandling vanskelig, sier Masternes.
Han er veldig fornøyd med at et enstemmig landsmøte støttet opp om uttalelsen.
– Det gir ekstra energi i jobben fremover, avslutter Masternes.
Hele dokumentet finner du på FLTs landsmøtesider.