Vegard fikk feil lønn i mange år. Nå har han fått 104.000 kroner etterbetalt
Meny betalte Vegard Mostue Johannessen og 13 av kollegene hans for lite i lønn. Til sammen har de fått etterbetalt 200.000 kroner. Det kan de takke de tillitsvalgte for.
GLAD GUTT: Vegard Mostue Johannessen smiler fra øre til øre etter at lønna hans er gått opp og han har fått etterbetalt manglende lønn. Det kan han takke tillitsvalgte Håvard Lundkvist (t.v) og Anders Oak for.
Martin Guttormsen Slørdal
lene.svenning@lomedia.no
Vegard Mostue Johannessen er en glad ung mann. Etter at butikkmedarbeideren på Meny Lambertseter i Oslo meldte seg inn i Handel og Kontor (HK) og fikk hjelp av klubblederen på jobben, Anders Oak, har han fått etterbetalt 104.000 kroner. I mange år var Johannessen plassert på feil lønnstrinn; han rykket opp til et nytt trinn bare annethvert år, og ikke hvert år slik butikkansatte som jobber mer enn 15 timer i uka skal. Når han nå er plassert på riktig lønnstrinn, tjener han 5.000 kroner mer i måneden enn han gjorde før.
– Jeg kan ikke få sagt hvor takknemlig jeg er for den jobben Anders har gjort for meg. Jeg visste knapt hva HK var før jeg meldte meg inn, sier Johannessen til HK-Nytt.
Glisende forteller HK-medlemmet at han har betalt kredittkortgjelda si, kasta kredittkortet, og begynt å spare penger til bolig.
– Og nå har jeg penger på konto hvis noe uforutsett skjer, og slipper å låne penger av foreldrene mine. Det er så deilig, sier 24-åringen.
p
– Arbeidsgivers ansvar
I fjor høst skrev HK-Nytt om Eirik Trydal, en av Vegards kolleger. Trydal fikk etterbetalt 29.000 kroner. Årsaken var den samme, han hadde ikke gått opp ett lønnstrinn per år selv om han jobbet mer enn 15 timer i uka. Også den gangen var det de tillitsvalgte på jobben som hadde hjulpet ham med å få riktig lønn og etterbetalt det som manglet. Nå har klubbleder Oak gjort det samme regnestykket for Johannessen og tolv andre kolleger. Alle har nå fått riktig lønn, og elleve av dem har fått etterbetalt manglende lønn på til sammen 200.000 kroner.
– Det er gjort tre ulike feil. De fleste har ikke gått opp et lønnstrinn hvert år, slik de skal. To har ikke levert vitnemålet sitt fra videregående skole og dermed blitt satt på laveste lønnstrinn. Tre er over 25 år, men det er ikke registrert hos Meny, og dermed er de satt på et lavere lønnstrinn enn de skulle vært på, forklarer nestleder i klubben, Håvard Lundkvist.
– Det er arbeidsgiverens ansvar å sette ansatte på riktig lønnstrinn. Å forvente at alle ansatte skal vite hvilket lønnstrinn de skal ligge på, er helt absurd, sier han.
«Stol på systemet»
Vegard Mostue Johannessen har bare fått etterbetalt det Meny skyldte ham for de siste tre årene, mens han trolig har hatt feil lønn i omlag to og et halvt år før det også. Meny viser til en foreldelsesfrist på tre år for slike krav. I et brev til Johannessen skriver butikksjefen at Johannessen og alle ansatte i Meny selv har mulighet til å skaffe seg nødvendig kunnskap om lønna si ved å lese på intranettet og ved å se på sin egen lønnsslipp. Det synes ikke Johannessen er helt rettferdig. Han har nemlig flere ganger spurt både denne butikksjefen og de foregående sjefene sine om han har riktig lønn.
– De har alltid sagt at lønna er riktig, og at jeg må stole på systemet. Hva mer kunne jeg ha gjort, spør han.
Johannessen har likevel bestemt seg for å la det fare.
– Jeg gir meg her, jeg vil ikke krangle mer. Vi har holdt på med dette i et år nå, så jeg er klar for å bli ferdig med saken, sier han.
Meld deg på nyhetsbrev fra HK-Nytt
Stor jobb
Det er først og fremst Anders Oak som har regnet på lønna til medlemmene i klubben og hjulpet dem med å stille krav om etterbetaling og riktig lønn. Det har ikke bare vært enkelt.
– Jeg har ikke fått innsyn i den enkeltes lønn og antall timer de har jobbet, så jeg har vært nødt til å gå igjennom hver eneste lønnslipp og regne ut fra dem. Jeg har ikke kunnet gå direkte til lønningskontoret med kravene heller, alt må gå igjennom butikksjefen. Dette har tatt mange hundre timer, forteller han til HK-Nytt.
– Gjelder flere
Oak tror det er flere enn de ansatte på Meny på Lambertseter som ikke har fått den lønna de har krav på.
– Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette gjelder enormt mange deltidsansatte, ikke bare i Meny, men i hele Norgesgruppen. Det betyr at arbeidsgiverne sparer mange lønnskroner. Det kan ikke bare være vår butikksjef som ikke har vært kjent med tariffavtalens regler for lønnsopprykk, sier han.
De tillitsvalgte håper dette blir ryddet opp i.
– Vi vil at det skal gå riktig for seg i alle butikker. Det er veldig tungvint at de lokale tillitsvalgte skal sitte og regne ut dette, sier Håvard Lundkvist.
Andres Oak tror ikke alle tillitsvalgte har kapasitet til å gjøre den jobben heller.
Meny beklager
– Jeg beklager på det sterkeste at vi har gjort feil. Nå har vi rettet opp i det, sier butikksjef Kri Sanmuganathan ved Meny Lambertseter til HK-Nytt.
Han ønsker ikke å svare på spørsmål fra HK-Nytt og viser til personalsjef Mette Martinsen i kjeden.
Martinsen opplyser om at det er den enkelte butikksjef som har ansvaret for at de ansatte er plassert på riktig lønnstrinn.
– Det er bare å beklage at ansatte på Meny Lambertseter har fått feil lønn og at det ikke har vært fulgt opp godt nok, sier hun.
– I et stort system kan det skje feil, og det skjer, dessverre. Derfor er det viktig for oss at de ansatte sjekker lønnslippen sin, den har alle tilgang til.
– Men den gir ikke svar på om de ansatte ligger på riktig lønnstrinn?
– Nei, men reglene for det ligger på intranettet. Eller så kan de ansatte spørre sin tillitsvalgte, det oppfordrer vi dem til å gjøre. Vi følger minstelønnssatsene i tariffavtalen, sier Martinsen.
Butikksjefene må passe på
Personalsjefen forteller at mange ansatte i kjeden har stilt spørsmål om de har riktig lønn etter at HK-Nytt skrev om saken i høst.
– For det meste er alt i orden. Vi har funnet noen feil. De fleste gjelder ansatte som ligger på feil lønnstrinn fordi de ikke har levert vitnemål fra videregående skole. Vi har også oppdaget at noen butikksjefer betaler de ansatte for mye, men vi krever ikke at de må betale tilbake, opplyser hun.
Martinsen synes det er positivt at HK-Nytt har skrevet om dette.
– I tråd med artikkelen har vi gått ut med generell informasjon og minnet butikksjefene om at de må passe på at de ansatte ligger på riktig lønnstrinn, sier hun.
– Vi kan aldri garantere at det ikke vil skje feil, men vi følger opp så godt vi kan. Vi ønsker jo ikke at feil skjer, sier hun.
p
Burde skje automatisk
Konserntillitsvalgt Trine Dahlstrøm er kjent med denne saken, men var ikke klar over at det dreide seg om så mange ansatte.
– Dette er ikke greit. Butikksjefene har et ansvar for å legge inn de ansatte på riktig lønnstrinn. De må følge med, sier hun til HK-Nytt.
– Det er dumt at dette ikke skjer automatisk og er avhengig av butikksjefene. Det burde endres, sier hun.
Dahlstrøm bekrefter at mange ansatte har stilt spørsmål om de har riktig lønn etter at HK-Nytt skrev om saken i høst. Hun kjenner til noen som har ligget på feil lønnstrinn og som har fått etterbetalt. Dahlstrøm mener at de ansatte også selv må følge med på om de har riktig lønn.
Dette sier tariffavtalen
• Landsoverenskomsten mellom HK og Virke gjelder i store deler av varehandelen. Avtalen har lønnstrinn 1, 2, 3, 4, 5 og 6.
• Ansatte som jobber mer enn 15 timer i uka skal rykke opp ett lønnstrinn hvert år. De som jobber mindre skal rykke opp annethvert år. Det er faktisk arbeidede timer og ikke kontraktfestede timer som gjelder.
Flere saker
Dette sier tariffavtalen
• Landsoverenskomsten mellom HK og Virke gjelder i store deler av varehandelen. Avtalen har lønnstrinn 1, 2, 3, 4, 5 og 6.
• Ansatte som jobber mer enn 15 timer i uka skal rykke opp ett lønnstrinn hvert år. De som jobber mindre skal rykke opp annethvert år. Det er faktisk arbeidede timer og ikke kontraktfestede timer som gjelder.