Abdullah Aslabeehg og Libe Rieber-Mohn fra Arbeiderpartiet vil at en omorganisering av Oslo Havn skal skje i samarbeid med havnearbeiderne. Derfor har de sendt spørsmål om prosessen til byrådet i Oslo.
Roy Ervin Solstad
Venter på svar om Oslo Havn
Arbeiderpartiets varaordfører i Oslo, Libe Rieber-Mohn og fraksjonsleder i samferdselskomiteen, Abdullah Alsabeehg fra samme parti sendte 12. februar flere spørsmål til byrådet rundt konflikten i Oslo Havn. De venter fremdeles på svar.
res@lomedia.no
– Årsaken til at vi ikke har sendt spørsmålene til havnestyret, er at byrådet er generalforsamling. Formelt sett kan vi derfor ikke forholde oss til havnestyret, sier Libe Rieber-Mohn til Transportarbeideren.
Fortrinnsretten
Et av spørsmålene hun og Alsabeehg vil ha svar på, er om Oslo Havns forslag til organiseringen i havnen vil ivareta fortrinnsretten havnearbeiderne har til losse- og lastearbeid, og som er hjemlet i internasjonale avtaler Norge har signert. Eller om fortrinnsretten vil falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført.
– Det er klart at svaret på dette spørsmålet vil avgjøre hva vi gjør videre i denne saken. Oslo Havn må følge grunnleggende spilleregler, slik som ILO-konvensjonen om fortrinnsretten og ikke minst at man må forholde seg til inngåtte tariffavtaler, påpeker Rieber-Mohn.
Konfliktskapende
Verken hun eller Alsabeehg har inntrykk av at havnas styreleder har gjort hva han kan for å respektere disse spillereglene.
– Stilluf Karlsen burde opptrådd mer diplomatisk og ikke provosere fram konflikt, slik vi opplever han har gjort, sier de to.
Samarbeid
Rieber-Mohn og Alsabeehg peker på at nøkkelen til en løsning ligger på politisk nivå, hos byråden.
– Vi har fått beskjed om at grunnen til at det drøyer med svar, er at byrådet må innhente informasjon. Men vi håper ikke det tar for lang tid, for dette haster for Oslo Havn. Vi opplever jo at alle parter er interessert i å styrke Oslo Havn for å få mer gods over fra vei til sjø, men den omorganiseringen må skje i samarbeid med havnearbeiderne. Slik det er nå, er det byen som er taperen, sier Alsabeehg.
– Er det vanlig at det tar så lang tid å få svar?
– I utgangspunktet skal man få svar innen tre uker, men det hender det går både fire og fem måneder, sier Libe Rieber-Mohn.
Her er spørsmålene
Har byrådet utredet betydningen og konsekvensen for sjøtransportens konkurranseevne, av tiltakene knyttet til losse- og lastearbeidernes effektivitet som Oslo Havn nå ønsker å arbeide for?
Vil Oslo Havns forslag til organiseringen av havnen ivareta fortrinnsretten vi i dag har plikt til å følge gjennom avtaler Norge har signert, eller vil denne fortningsretten falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført?
Under debatten om organiseringen av arbeidet i Oslo Havn har det blitt trukket inn flere modeller fra andre havner. Noen snakker om Belfast-modellen, mens andre snakker om Göteborg-modellen. Hvilke modell ønsker Oslo Havn å innføre, hva er begrunnelsen, og hva karakteriserer den modellen som Oslo Havn vil innføre? Hvordan skiller den seg fra andre modeller eller modellen vi har i dag?
Hva mener byrådet er de viktigste tiltakene som må gjøres for å bedre sjøtransportens konkurranseevne? Hva vil byrådet konkret gjøre for å bedre sjøtransportens konkurranseevne?
I notat 23/2014 til Samferdsels- og miljøkomiteen, skriver byrådet under svar nr. 4 at det vil være hensiktsmessig om landets sentrale myndigheter vil komme på banen i tilknytning til konflikten i Oslo havn og andre havner. Har byrådet vært i kontakt med sentrale myndigheter om denne saken? Hvilke signaler ble i så fall sendt?
Stilluf Karlsen burde opptrådd mer diplomatisk og ikke provosere fram konflikt.
Libe Rieber-Mohn og Abdullah Alsabeehg
Her er spørsmålene
Har byrådet utredet betydningen og konsekvensen for sjøtransportens konkurranseevne, av tiltakene knyttet til losse- og lastearbeidernes effektivitet som Oslo Havn nå ønsker å arbeide for?
Vil Oslo Havns forslag til organiseringen av havnen ivareta fortrinnsretten vi i dag har plikt til å følge gjennom avtaler Norge har signert, eller vil denne fortningsretten falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført?
Under debatten om organiseringen av arbeidet i Oslo Havn har det blitt trukket inn flere modeller fra andre havner. Noen snakker om Belfast-modellen, mens andre snakker om Göteborg-modellen. Hvilke modell ønsker Oslo Havn å innføre, hva er begrunnelsen, og hva karakteriserer den modellen som Oslo Havn vil innføre? Hvordan skiller den seg fra andre modeller eller modellen vi har i dag?
Hva mener byrådet er de viktigste tiltakene som må gjøres for å bedre sjøtransportens konkurranseevne? Hva vil byrådet konkret gjøre for å bedre sjøtransportens konkurranseevne?
I notat 23/2014 til Samferdsels- og miljøkomiteen, skriver byrådet under svar nr. 4 at det vil være hensiktsmessig om landets sentrale myndigheter vil komme på banen i tilknytning til konflikten i Oslo havn og andre havner. Har byrådet vært i kontakt med sentrale myndigheter om denne saken? Hvilke signaler ble i så fall sendt?
Mest lest
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-lederen
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Lønnstyveri er nå ifølge den mest brukte metoden for arbeidslivskriminalitet, ifølge Lars Mamen i Fair Play Bygg.
Torgny Hasås
Etterlyser straff ved lønnstyveri: – Det er ikke likhet for loven
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Håvard Sæbø