Abdullah Aslabeehg og Libe Rieber-Mohn fra Arbeiderpartiet vil at en omorganisering av Oslo Havn skal skje i samarbeid med havnearbeiderne. Derfor har de sendt spørsmål om prosessen til byrådet i Oslo.
Roy Ervin Solstad
Venter på svar om Oslo Havn
Arbeiderpartiets varaordfører i Oslo, Libe Rieber-Mohn og fraksjonsleder i samferdselskomiteen, Abdullah Alsabeehg fra samme parti sendte 12. februar flere spørsmål til byrådet rundt konflikten i Oslo Havn. De venter fremdeles på svar.
res@lomedia.no
– Årsaken til at vi ikke har sendt spørsmålene til havnestyret, er at byrådet er generalforsamling. Formelt sett kan vi derfor ikke forholde oss til havnestyret, sier Libe Rieber-Mohn til Transportarbeideren.
Fortrinnsretten
Et av spørsmålene hun og Alsabeehg vil ha svar på, er om Oslo Havns forslag til organiseringen i havnen vil ivareta fortrinnsretten havnearbeiderne har til losse- og lastearbeid, og som er hjemlet i internasjonale avtaler Norge har signert. Eller om fortrinnsretten vil falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført.
– Det er klart at svaret på dette spørsmålet vil avgjøre hva vi gjør videre i denne saken. Oslo Havn må følge grunnleggende spilleregler, slik som ILO-konvensjonen om fortrinnsretten og ikke minst at man må forholde seg til inngåtte tariffavtaler, påpeker Rieber-Mohn.
Konfliktskapende
Verken hun eller Alsabeehg har inntrykk av at havnas styreleder har gjort hva han kan for å respektere disse spillereglene.
– Stilluf Karlsen burde opptrådd mer diplomatisk og ikke provosere fram konflikt, slik vi opplever han har gjort, sier de to.
Samarbeid
Rieber-Mohn og Alsabeehg peker på at nøkkelen til en løsning ligger på politisk nivå, hos byråden.
– Vi har fått beskjed om at grunnen til at det drøyer med svar, er at byrådet må innhente informasjon. Men vi håper ikke det tar for lang tid, for dette haster for Oslo Havn. Vi opplever jo at alle parter er interessert i å styrke Oslo Havn for å få mer gods over fra vei til sjø, men den omorganiseringen må skje i samarbeid med havnearbeiderne. Slik det er nå, er det byen som er taperen, sier Alsabeehg.
– Er det vanlig at det tar så lang tid å få svar?
– I utgangspunktet skal man få svar innen tre uker, men det hender det går både fire og fem måneder, sier Libe Rieber-Mohn.
Her er spørsmålene
Har byrådet utredet betydningen og konsekvensen for sjøtransportens konkurranseevne, av tiltakene knyttet til losse- og lastearbeidernes effektivitet som Oslo Havn nå ønsker å arbeide for?
Vil Oslo Havns forslag til organiseringen av havnen ivareta fortrinnsretten vi i dag har plikt til å følge gjennom avtaler Norge har signert, eller vil denne fortningsretten falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført?
Under debatten om organiseringen av arbeidet i Oslo Havn har det blitt trukket inn flere modeller fra andre havner. Noen snakker om Belfast-modellen, mens andre snakker om Göteborg-modellen. Hvilke modell ønsker Oslo Havn å innføre, hva er begrunnelsen, og hva karakteriserer den modellen som Oslo Havn vil innføre? Hvordan skiller den seg fra andre modeller eller modellen vi har i dag?
Hva mener byrådet er de viktigste tiltakene som må gjøres for å bedre sjøtransportens konkurranseevne? Hva vil byrådet konkret gjøre for å bedre sjøtransportens konkurranseevne?
I notat 23/2014 til Samferdsels- og miljøkomiteen, skriver byrådet under svar nr. 4 at det vil være hensiktsmessig om landets sentrale myndigheter vil komme på banen i tilknytning til konflikten i Oslo havn og andre havner. Har byrådet vært i kontakt med sentrale myndigheter om denne saken? Hvilke signaler ble i så fall sendt?
Stilluf Karlsen burde opptrådd mer diplomatisk og ikke provosere fram konflikt.
Libe Rieber-Mohn og Abdullah Alsabeehg
Her er spørsmålene
Har byrådet utredet betydningen og konsekvensen for sjøtransportens konkurranseevne, av tiltakene knyttet til losse- og lastearbeidernes effektivitet som Oslo Havn nå ønsker å arbeide for?
Vil Oslo Havns forslag til organiseringen av havnen ivareta fortrinnsretten vi i dag har plikt til å følge gjennom avtaler Norge har signert, eller vil denne fortningsretten falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført?
Under debatten om organiseringen av arbeidet i Oslo Havn har det blitt trukket inn flere modeller fra andre havner. Noen snakker om Belfast-modellen, mens andre snakker om Göteborg-modellen. Hvilke modell ønsker Oslo Havn å innføre, hva er begrunnelsen, og hva karakteriserer den modellen som Oslo Havn vil innføre? Hvordan skiller den seg fra andre modeller eller modellen vi har i dag?
Hva mener byrådet er de viktigste tiltakene som må gjøres for å bedre sjøtransportens konkurranseevne? Hva vil byrådet konkret gjøre for å bedre sjøtransportens konkurranseevne?
I notat 23/2014 til Samferdsels- og miljøkomiteen, skriver byrådet under svar nr. 4 at det vil være hensiktsmessig om landets sentrale myndigheter vil komme på banen i tilknytning til konflikten i Oslo havn og andre havner. Har byrådet vært i kontakt med sentrale myndigheter om denne saken? Hvilke signaler ble i så fall sendt?
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nordmenn dropper måltider på grunn av pengemangel
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Så langt har det ikke gått Aps vei
Jonas Gahr Støre innrømmer at Arbeiderpartiets oppslutning blant LOs medlemmer er for lav.
Jan-Erik Østlie