JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
STORT: Leverandørindustrien må vinne nybyggskontrakter for å holde på kompetansen. Her fra Aibel i Haugesund.

STORT: Leverandørindustrien må vinne nybyggskontrakter for å holde på kompetansen. Her fra Aibel i Haugesund.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Verftene må snu Asia-trenden

Norske verft står ved et vendepunkt. Enten må de vinne store kontrakter for nybygg til offshore, eller det kan gå mot permitteringer og oppsigelser. I dag kommer bransjens egen rapport om hvordan de vil lykkes.



26.11.2013
12:00
26.11.2013 15:48

eline.lonna@lomedia.no

Olje og gass er alfa og omega for norsk økonomi. Men også verkstedene på land, de som bygger og utvikler offshoreinstallasjonene er avgjørende for verdiskapningen – leverandørindustrien er den største fastlandsindustrien i dag. Derfor er norsk verftsnæring viktig for hele det norske samfunnet.

Denne uka kommer en rapport som foreslår tiltak for hvordan næringa skal manøvrere seg videre i et vanskelig farvann med internasjonal konkurranse.

– Rapporten viser at verdien av vår petroleumsvirksomhet er mer enn det vi greier å pumpe opp av bakken, og dreier seg like mye om vår kompetanse og evne til faktisk å utvinne den, sier forbundssekretær Jørn Eggum i Fellesforbundet. Han har deltatt i arbeidsgruppa som har utarbeidet rapporten.

Taper til Asia

Den siste tiden har norske verft tapt i konkurransen med utlandet om store nybyggkontrakter, noe som bekymrer både næringen og LO. Den ene kontrakten etter den andre for store nybygg har gått til utlandet, særlig til asiatiske verft, kontrakter verdt rundt 25 milliarder kroner. "Asia-syken" preger altså leverandørindustrien. Til sammen åtte store prosjekter er sendt ut av landet av de store oljeselskapene, med Statoil i spissen.

Tendensen kan altså gå i retning av at norske veft blir vedlikeholds- og sammenstillingsverft som ikke produserer komponentene selv. For bransjen er det nok et tegn på at det må tas tiltak, før kompetansen for nybygg forsvinner ut av landet.

Mindre nybygging gir negative ringvirkninger nedover i leverandørkjeden, selv om også norske underleverandører har mulighet til å vinne konkurransen om å levere komponenter også til utlandet. Uten større nybygg-prosjekter rammes hele næringskjeden, slår rapporten fast.

For de ansatte er utsiktene usikre. Dersom ikke norske verft langs kysten vinner kampen om de store kontraktene, er ikke veien lang til permitteringer og på sikt oppsigelser. Dermed vil verftene miste kompetanse som er bygget opp over lang tid, og igjen stå svakere neste gang de skal konkurrerere.

Produktiviteten

I KonKraft-rapporten slår partene fast at det er og blir kompetansen som er Norges sterkeste fortrinn i en rå, internasjonal konkurranse om byggekontraktene. Den største utfordringen er kostnadene, ifølge rapporten.

Derfor må produktiviteten til norske verft være i stand til å forsvare kostnadene.

– Oljeselskapene gir klare meldinger om at de har en utfordring med høye kostnader. Norske verft må ta dette på alvor om de skal vinne kontrakter på nybygging i Norge. Vi i arbeidsgruppen mener at norske verft kan være konkurransedyktige i tiden som kommer. Det er ikke for sent å gjøre noe, men bransjen må ta tak i utfordringene nå og styrke sin konkurranseevne. Konsekvensene om de ikke gjør det vil kunne bli store, og det er ganske alvorlig for hele norsk industri, sier lederen for utvalget bak rapporten, Liv Monica Stubholt fra Kværner til Stavanger Aftenblad.

KonKraft-rapporten peker på at den geografiske nærheten til sokkelen og det gode samarbeidet mellom de ulike leddene i produksjonen er viktige bidrag i å gjøre norske verft konkurransedyktige.

Et annet viktig punkt der norske verft må bli bedre er på standardisering. I dag skjer mye av produksjonen som skreddersøm for det enkelte prosjektet, og det er mye dyrere enn standardisert.

Skjebnetid

Neste år skal det avgjøres hvem som får byggingen av store deler til blant annet Johan Sverdrup-feltet 140 kilometer vest for Stavanger. Jørn Eggum i Fellesforbundet mener det er svært viktig hvordan det går med konkurransen om disse prosjektene.

– Oljedirektoratet presenterte for en tid tilbake en rapport som tilsynelatende konkluderte med at det ikke spiller noen rolle hvor plattformene bygges. Konkraft-rapporten konkluderer motsatt. Nå må vi sørge for at både næringen selv og myndighetene følger opp anbefalingene. Syretesten blir den forestående utbyggingen av Johan Sverdrup-feltet, påpeker Eggum.

Norsk modell

Leverandørindustrien framhever den norske modellen som en av de viktigste suksessfaktoren for næringen. Det er kort vei mellom beslutninstakerne, samspillet er tett og alle kan komme med ideer og forslag. "Av og til kommer det en krise. Da bretter alle gode krefter opp ermene i en dugnadsinnsats", står det i rapporten.

Arbeidsgruppa slår fast at denne positive evnen til samarbeid er et konkurransefortrinn som er aller sterkest i bedrifter med høy grad av fast ansatte. Det samme er leverandørinsdustriens viktige rolle som lærebedrifter, med store lærlingkull som kvalifiserer seg hvert år.

For LO og Fellesforbundet er det positivt at hele gruppa stiller seg bak denne konklusjonen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.11.2013
12:00
26.11.2013 15:48



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker