Vedlikehold av tog
Vestfoldbanen kan bli satt på vent og ansatte rammes etter brudd med togleverandør
Vedlikeholdsselskapet har ikke fått betalt for arbeidet med togsettene på Gjøvikbanen. Nå bryter Mantena med franske Alstom.
Mantena sier opp kontrakten med franske Alstom og stopper arbeidet med montering av ERTMS-komponenter. Hovedtillitsvalgt Dag-Arne Johansen støtter bedriftens valg.
Morten Hansen. Foto innfelt: privat
morten@lomedia.no
De ansatte har på et informasjonsmøte fått beskjed om at arbeidet med montering av komponenter til signalsystemet ERTMS blir avsluttet.
Dag-Arne Johansen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Mantena, bekrefter at de ansatte har fått beskjed om at manglende betaling er årsaken til at arbeidet er stanset.
– Vi støtter ledelsen i avgjørelsen som er tatt. Å ha en leverandør som ikke betaler for det arbeidet Mantena utfører, kan vi ikke ha. Det sier seg selv, sier Johansen.
Han påpeker at virksomheten taper store summer på å ikke få betalt.
– Vi har levert kvalitet og våre medlemmer har stått på og utført jobben som de skal. Det er sterkt beklagelig at Alstom ikke betaler. Da er dette eneste utvei.
Ryddig prosess
Mange av de som har jobbet på ERTMS-prosjektet har vært innleide, men det er 25 fast ansatte som også rammes.
Johansen sier de tillitsvalgte har tett dialog med ledelsen i Mantena, som har sagt de skal gjøre det de kan for å beholde de ansatte som nå blir tatt av prosjektet.
– Dette er dyktige medarbeidere med mye kompetanse. Jeg håper bedriften har andre arbeidsoppgaver til dem. Jeg oppfatter at ledelsen har en ryddig prosess i tett dialog med oss, sier Johansen.
– Strukket oss langt
Fungerende kommunikasjonssjef i Mantena, Camilla Ryste, bekrefter at kontrakten med Alstom ble sagt opp 29. april. Hun skriver i en e-post at det er en beklagelig situasjon, som Mantena i det lengste har forsøkt å unngå.
– Vi har oppfylt de kontraktsmessige forpliktelsene, og oppfatter at Alstom er fornøyde med leveransene. Vi har strukket oss langt i forsøket på å finne løsninger, men valgte å heve kontrakten med Alstom Transport Norway på grunn av manglende betaling, skriver Ryste.
– Hvilke konsekvenser har dette for Mantena?
– Mantenas ansatte som jobber på prosjektet vil få andre arbeidsoppgaver, og vi vil strekke oss langt for å unngå permitteringer. Innleides organisasjoner er varslet og vi har god dialog med disse.
– Overrasket og skuffet
Administrerende direktør i Alstom Norge, Carl Åge Bjørgan, skriver i en e-post at selskapet har mottatt varsel fra Mantena om at de sier opp sin kontrakt med Alstom.
– Vi er uenig i Mantena påståtte rett til å terminere kontrakten, samt Mantenas påstand om manglende betaling. Alstom har gjort alt for å finne en løsning mellom partene, og vi er overrasket og skuffet over Mantenas valg av handling, sier Bjørgan.
Han skriver Alstom er i dialog med ulike interessenter i et forsøk på å minimere virkningen av oppsigelsen.
– Men situasjonen har nettopp funnet sted og det vil ta litt tid å vurdere situasjonen, skriver Bjørgan.
Vestfoldbanen på vent
Mantena ferdigstilte nylig togsettene som skal gå på Gjøvikbanen. Ifølge framdriftsplanen til Bane Nor er det nå togene på Vestfoldbanen som står for tur.
Johansen sier han ikke vet hva som skjer framover.
– Jobben må utføres av noen. Det kan hende at vi kommer inn i bildet, men mer enn det vet vi ikke, sier Johansen.