JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha LO-lederen på banen

Transportarbeiderforbundet er lei av tåkelegging av hva havnekonflikten i Risavika dreier seg om.
Leder i NTF holdt appell under fanemarkeringen ved Risavika 27. november. Nå etterlyser han LO-lederens klare støtte i kampen om tariffavtale ved havneterminalen.

Leder i NTF holdt appell under fanemarkeringen ved Risavika 27. november. Nå etterlyser han LO-lederens klare støtte i kampen om tariffavtale ved havneterminalen.

Ylva Seiff Berge

res@lomedia.no

Fem uker etter at Transportarbeiderforbundet (NTF) iverksatte boikott av Risavika Terminal AS utenfor Stavanger, er ikke partene kommet noe nærmere hverandre. Fra og med i morgen (lørdag 7. desember) har NTF varslet sympatistreiker ved havnene i Tromsø og Mosjøen.

Nå etterlyser Transport-lederen en klar støtteerklæring fra LO-leder Gerd Kristiansen:

– Jeg vil at hun skal si rett ut at Risavika Terminal AS er Transportarbeiderforbundets tariffområde og at det drives sosial dumping når laste- og lossearbeidet om bord i skipene ikke foretas av havnearbeiderne. Den ene setningen ville gjort at LOs standpunkt i saken kom klart fram, sier Roger Hansen.

Krever tariffavtale

Forbundets krav er en tariffavtale der de registrerte havnearbeiderne sikres sin fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet ved Risavika-terminalen, slik det er nedfelt i ILO-konvensjon 137. Arbeidsgiverne mener en slik avtale med fortrinnsrett blir for dyr.

Sosial dumping

Det har blitt hevdet både av arbeidsgiverne i Risavika og av andre, at striden omkring Risavika-terminalen ikke handler om sosial dumping. Det synet deles ikke av Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet.

– Vi har en rekke ganger reist spørsmål til ledelsen ved Risavika Terminal om hva de betaler for å bruke skipets mannskaper til losse- og lastearbeid. Siden vi ikke har fått noe svar, kan ikke det tolkes annerledes enn at de ikke betaler. Da kaller vi det sosial dumping, sier Hansen.

Les også: LO-advokat: Risavika er NTFs område

Debatt: Leif Sande, Industri Energi: Hvilken tariffavtale skal gjelde i Risavika?

Følger LO-vedtak

Han er også oppgitt over at det stilles spørsmålstegn til hvem som har rett til å tegne tariffavtale for losse- og lastearbeidet ved terminalen.

– Først vedtok nemnda at ingen tariffavtaler var dekkende for losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal, og LO vedtok mot en stemme at Transportarbeiderforbundet skulle få tildelt området. Det er de vedtakene vi har fulgt opp når vi ønsker å opprette en tariffavtale for Risavika Terminal AS, sier Hansen.

Havnearbeidere

Hansen er derimot litt mer forståelsesfull når det gjelder at betegnelsen havnearbeidere også blir brukt om de som foretar laste- og lossearbeid på havna i Risavika i dag.

– Enkelte av våre medlemmer regner nok ikke dem som havnearbeidere, men formelt sett foretar de losse- og lastearbeid på oljebasene i Norge. Derfor er det nærliggende å kalle dem havnearbeidere, selv om de ikke er registrerte havnearbeidere i henhold til ILO-konvensjonen. Når vi i NTF snakker om registrerte havnearbeidere, er det de som er meldt til ILO som havnearbeidere og har havnearbeid som sin hovedgeskjeft, understreker NTF-lederen.

LO-støtte

I sin appell under den store fanemarkeringen utenfor Risavika Terminal 27. november sa LO-sekretær og tidligere spesialrådgiver for Industri Energi, Are Tomasgard at LO har støttet Transportarbeiderforbundet hele veien i Risavika-saken.

– Arbeidsgiverne går selvsagt ikke til krig mot havnearbeidere sted etter sted fordi de synes havnearbeiderne har for dårlige vilkår. Vi frykter at de ønsker å kunne benytte seg av skipenes egne mannskaper, på lave lønninger, for å laste og losse. At de vil gjøre det her - i Oslo og andre havner langs kysten. Vi frykter at det er dette arbeidsgivere vil gjøre over hele Europa, og rundt omkring i verden. Det er jo alltid mulig å finne noen som kan gjøre jobben enda litt billigere. Vi har bare ett ord for dette: Sosial dumping, sa Tomasgard.

Vil ha hjelp av Gerd

Det er en støtte NTF-lederen setter stor pris på, men han skulle ønske at også LO-lederen selv, Gerd Kristiansen kom på banen og klargjorde hva striden om Risavika egentlig dreier seg om.

Arbeidsgiverne går selvsagt ikke til krig mot havnearbeidere sted etter sted fordi de synes havnearbeiderne har for dårlige vilkår.

Are Tomasgard, LO-sekretær

Annonse
Annonse