JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet kunne på kaia i Krisitansand med egne øyne se at trailere kjørte i land.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet kunne på kaia i Krisitansand med egne øyne se at trailere kjørte i land.

Marcel Tiedje

Vil ikke forby kabotasje

Alle er enige om at kabotasje er et alvorlig problem, men statssekretær Bård Hoksrud ville ikke love landsmøte til Transportarbeiderforbundet å forby det.



26.01.2014
12:00

torgny@lomedia.no

Første dag av Transportarbeiderforbundets landsmøte i Kristiansand var viet samferdselspolitikk. Forbundet har bestilt en Fafo-rapport som gir et overblikk over utviklingen i bransjen og peker på noen veier framover.

Her kan du laste ned rapporten «Norsk transport – veien videre».

Etter presentasjonen var det politiker debatt med store deler av Stortingets samferdselskomité samt statssekretær Bård Hoksrud (Frp) og Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Hoksrud og LO-leder Gerd Kristiansen innledet om temaet.

Setter seg på Solvik-Olsen og Hoksrud

Og Kristiansen gikk rett løs på kabotasjeproblemet.

– Hvis ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og du Bård Hoksrud løser dette med kabotasjekjøring og solidaransvar, kommer vi til å sette oss på dere til problemet er løst, lovte LO-lederen.

Debatten hadde en svært aktuell ramme. Mens debatten foregikk inne i Fønix kino, la Color Lines ferge til kai og utenlandske vogntog rullet i land. Denne vinteren har Sørlandet vært rammet av trafikkaos på grunn av utenlandske vogntog som ikke er skodd for norsk vinter og ukyndige utenlandske sjåfører som ikke klarer å manøvrere trailerne sine i fem centimeter snø.

Døgnåpent på Svinesund

De utenlandske sjåførene illustrerer også et annet problem, kabotasjekjøring. Altså at utenlandske vogntog kjører innenlands, og på den måten presser ned prisen på veitransport.

Selv om Fafos rapport omhandlet hele transportbransjen ble kabotasje det viktig temaet.

Statssekretæren hadde med seg noen tiltak mot kabotasjekjøring. Det er satt ned et utvalg som skal vurdere tiltak. Hoksrud lovte å se på om det var mulig å gi politiet større anledning til å holde igjen vogntog. Det skal opprettes en gruppe med folk fra politiet og Statens vegvesen som skal jobbe spesielt med å avsløre ulovlig kabotasje. Det skal innføres obligatorisk bombrikke på alle utenlandske vogntog, slik at bøter kan trekkes rett fra bombrikka og i tillegg skal det åpnes for døgndrift på kontrollstasjonen på Svinesund.

Kabotasje er lovlig i begrenset grad, tre oppdrag i løpet av sju dager. Men det er anledning å forby det.

Vil ikke forby

– Vil regjeringa sette full stopp for all kabotasjekjøring til vi har fått på plass virkemidler, spurte rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Nei, full stans er ikke diskutert i regjeringa, svarte statssekretæren.

Finland har innført svært strenge regler mot kabotasje, blant annet en svært streng begrensning på antall oppdrag det er lov til å gjennomføre på en tur inn i Finland og at også transportkjøperen er ansvarlig for lovene blir overholdt.

Hoksrud sa at det var en tendens i EU at flere land stilte strengere krav til transportene.

– Det er ikke lenger bare fritt fram for fri konkurranse, hevdet han.

EU må rydde opp

Størst applaus høstet generalsekretær Geir Moe i Norsk Lastebileeierforbund. Han var tidligere generalsekretær i Fremskrittspartiet. Han trakk fram spesielt trafikksikkerheten. Han pekte på at dette kunne løses nasjonalt, men at det egentlig er et EU-problem.

– Dette problemet må EU rydde opp i, ellers så får vi stenge grensene for vogntog fra de landene.

Da politikerdebatten kom i gang kom Fafos rapport i bakgrunnen. Men Fafo-rapporten ga et faglig bakteppe, en virkelighetsbeskrivelse som landsmøtedeltakerne hadde nytte av.

I den første delen av rapporten gjennomgikk Fafo-forskerne hva som hadde skjedd i verdens transportsystemer siden murens fall. Det ble spesielt interessant å ta utgangspunkt i dette fordi verdens to største logistikk-konsern er tyske. Deutsche Bahn og Deutsche Post har begge utviklet seg fra å være statseide selskap til å bli børsnoterte selskaper som er de to fremste logistikkleverandørene i verden. Det er interessant å merke seg at dette gjelder flere av de største logistikkleverandørene i verden i dag har sitt opphav i statseide jernbane eller postselskaper.

Hva gjør Kina?

Det er også spesielt at sju av verdens ti største logistikkselskaper er europeiske. Fafo-forsker Bård Jordfall stilte da også spørsmålet om hva kineserne vil gjøre med det. Han spådde at kinserne i årene framover vil satse mer på transport helt fram til forbruker.

Les mer fra landsmøtet i Norsk Transportarbeiderforbund

I rapporten er det også gjengitt en spørreundersøkelse blant forbundets medlemmer. De åtte områdene har forskjellige problemer. I drosjenæringa er det lav organisasjonsgrad, mens det i bussbransjen er høy. Flere bransjer sliter med følgene av anbud.

– Anbudssystem er en effektiv måte å redusere organisering på, sa Jan Lange fra salen. Han presenterte seg som søppelmann fra Oslo.

Fafo-rapporten konkluderte da også riktig nok med at noe av det viktigste Transportarbeiderforbundet har å gjøre nå, er å bygge opp og vedlikeholde en høy organisasjonsgra innenfor de yrkesgruppene forbundet organiserer.

Landsmøtet varer til og med onsdag. I morgen skal handlingsprogrammet diskuteres. Tirsdag blir det valg og den fagligpolitiske diskusjonen og onsdag avsluttes det hele med vedtak.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.01.2014
12:00



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Lønnstillegg og sykepenger i hotell og restaurant: Nå skal medlemmene bestemme om oppgjøret er godt nok

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?


Flere saker