JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Et utvalg med representanter fra både arbeidsgiver og arbeidstakersiden jobber nå med å bedre sikkerheten for passasjerer og sjåfører om bord på bussene.

Et utvalg med representanter fra både arbeidsgiver og arbeidstakersiden jobber nå med å bedre sikkerheten for passasjerer og sjåfører om bord på bussene.

Øystein Bråthen

Vurderer varsling ved asylsøkertransport

Utlendingsdirektoratet vil se på muligheten for å varsle sjåførene når asylsøkere transporteres med buss. Politiets Utlendingsenhet lover derimot å varsle.



15.01.2014
12:00
15.01.2014 14:23

res@lomedia.no

Det forteller Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund til Transportarbeideren. Han deltok rett før jul på to separate møter med Utlendingsdirektoratet og Politiets Utlendingsenhet sammen med NHO Transport, Yrkestrafikkforbundet, Transportarbeiderforbundet, Nor-Way Bussekspress og Nettbuss.

Tragedien i Årdal

Møtene kom i stand etter trippeldrapet om bord på Valdresekspressen 4. november i fjor, der to passasjerer og bussjåføren ble drept. Den tragedien satte sjåførenes sikkerhet på dagsorden, også i forhold til transport av asylsøkere. Det viste seg nemlig at drapsmannen var en asylsøker som hadde fått avslag på søknaden sin, og skulle sendes ut av landet dagen etter den fatale turen som tok livet av tre mennesker.

– Vi prøver ikke bare å se dette som en enkelthendelse etter tragedien i Årdal i november. Det er viktig å ta opp hele spekteret med sikkerhet for sjåfører og passasjerer på bussene, understreker Sivertsen.

I det partssammensatte utvalget sitter både NHO Transport og arbeidstakerorganisasjonene. Fra vår side vil også tillitsvalgte i uteapparatet delta. Dette er viktig fordi det er de som føler situasjonen på kroppen, sier Sivertsen.

– Jeg opplever at bransjen har vært samlet hele tiden i arbeidet med å øke sikkerheten på bussene. Det vi trenger å gjøre nå er å bli enige om hvilke tiltak og i hvilken rekkefølge de bør innføres, fortsetter han.

Trepartssamarbeid

I mandatet står det at utvalget skal være ferdig 1. april.

– I denne sammenhengen er det viktig å være raske med tiltak, så er vi ferdig før 1. april, er det bare fint. Samtidig må vi være sikre på at det er de riktige tiltakene som settes inn, poengterer han.

Likevel er det ikke bare partene i næringa som må bidra, skal man tro NTF-nestlederen.

– Jeg vil påstå at myndighetene har et like stort ansvar som bransjen, i forhold til lover og forskrifter for å gjøre det tryggere å kjøre buss, sier han.

Varsling

De siste anslagene for 2013 gikk på at mellom 13.000 og 14.000 asylsøkere ville komme til Norge innen utgangen av året. Nesten halvparten får søknaden avslått. Utlendingsdirektoratet (UDI) varslet på møtet med det partssammensatte utvalget, at de ville vurdere å innføre som rutine at bussjåførene varsles ved transport av asylsøkere på buss. Det er UDI som har ansvaret for asylsøkerne fra de kommer til Norge og til de eventuelt får avslag. Da er det Politiets Utlendingsenhet som overtar.

– Det er dermed på det rene at Utlendingsdirektoratet hadde ansvaret for gjerningsmannen i Årdal da tragedien fant sted. Politiets Utlendingsenhet skulle hentet gjerningsmannen for utsendelse dagen etter og ville da ha overtatt ansvaret, sier Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport til egne nettsider.

I motsetning til UDI, lovet derimot Politiets Utlendingsenhet at sjåførene skulle få beskjed hvis en asylsøker ble sendt uten ledsager med buss. Da skal det også på forhånd være gjort en risikovurdering av asylsøkeren, med konklusjon om at vedkommende ikke var en fare for hverken seg selv eller andre. Politiets Utlendingsenhet lovte også å ta signalene om varsling til sjåførene videre til andre politienheter, slik at en om mulig kan få på plass rutiner for varsling eller informasjon til sjåføren uansett når og om politiet leverer en person på bussen.

Kriminalomsorgen

Utvalget planlegger også et møte med Kriminalomsorgen, i og med at offentlig kommunikasjon også benyttes til transport av soningsdømte til og fra soningsanstalt eller permisjoner.

– Vi vil gjerne kartlegge hvilke retningslinjer og rutiner som legges til grunn ved slik transport. Det er viktig å understreke at de fleste problemer på buss er knyttet til etniske nordmenn og ikke asylsøkere eller innvandrere, sier Stordrange, mens NTF-nestlederen mener dette også handler om å se bredt på sikkerheten om bord på bussene.

– En undersøkelse vi har gjort viser at mange av bussjåførene er engstelige, og da må vi sørge for at sikkerheten blir ivaretatt på en fullt forsvarlig måte, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.01.2014
12:00
15.01.2014 14:23



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

skjermdump, NRK TV - Sånn er Norge

Rørt Harald Eia i beste sendetid: Ber folk fagorganisere seg

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

Jan-Erik Østlie

Fra nyttår får permitterte og arbeidsledige flere tusen kroner mindre å leve av i måneden: – En hån

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Jan-Erik Østlie

NHO hevder at nytt tilbud til vekterne oppfyller alle krav. Helt feil, svarer forbundsleder

Kværner Stord er et av stedene der vektere blir tatt ut i streik fra 2. november.

Kværner Stord er et av stedene der vektere blir tatt ut i streik fra 2. november.

Håvard Sæbø

Her trappes vekterstreiken opp

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker