JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Et utvalg med representanter fra både arbeidsgiver og arbeidstakersiden jobber nå med å bedre sikkerheten for passasjerer og sjåfører om bord på bussene.

Et utvalg med representanter fra både arbeidsgiver og arbeidstakersiden jobber nå med å bedre sikkerheten for passasjerer og sjåfører om bord på bussene.

Øystein Bråthen

Vurderer varsling ved asylsøkertransport

Utlendingsdirektoratet vil se på muligheten for å varsle sjåførene når asylsøkere transporteres med buss. Politiets Utlendingsenhet lover derimot å varsle.



15.01.2014
12:00
15.01.2014 14:23

res@lomedia.no

Det forteller Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund til Transportarbeideren. Han deltok rett før jul på to separate møter med Utlendingsdirektoratet og Politiets Utlendingsenhet sammen med NHO Transport, Yrkestrafikkforbundet, Transportarbeiderforbundet, Nor-Way Bussekspress og Nettbuss.

Tragedien i Årdal

Møtene kom i stand etter trippeldrapet om bord på Valdresekspressen 4. november i fjor, der to passasjerer og bussjåføren ble drept. Den tragedien satte sjåførenes sikkerhet på dagsorden, også i forhold til transport av asylsøkere. Det viste seg nemlig at drapsmannen var en asylsøker som hadde fått avslag på søknaden sin, og skulle sendes ut av landet dagen etter den fatale turen som tok livet av tre mennesker.

– Vi prøver ikke bare å se dette som en enkelthendelse etter tragedien i Årdal i november. Det er viktig å ta opp hele spekteret med sikkerhet for sjåfører og passasjerer på bussene, understreker Sivertsen.

I det partssammensatte utvalget sitter både NHO Transport og arbeidstakerorganisasjonene. Fra vår side vil også tillitsvalgte i uteapparatet delta. Dette er viktig fordi det er de som føler situasjonen på kroppen, sier Sivertsen.

– Jeg opplever at bransjen har vært samlet hele tiden i arbeidet med å øke sikkerheten på bussene. Det vi trenger å gjøre nå er å bli enige om hvilke tiltak og i hvilken rekkefølge de bør innføres, fortsetter han.

Trepartssamarbeid

I mandatet står det at utvalget skal være ferdig 1. april.

– I denne sammenhengen er det viktig å være raske med tiltak, så er vi ferdig før 1. april, er det bare fint. Samtidig må vi være sikre på at det er de riktige tiltakene som settes inn, poengterer han.

Likevel er det ikke bare partene i næringa som må bidra, skal man tro NTF-nestlederen.

– Jeg vil påstå at myndighetene har et like stort ansvar som bransjen, i forhold til lover og forskrifter for å gjøre det tryggere å kjøre buss, sier han.

Varsling

De siste anslagene for 2013 gikk på at mellom 13.000 og 14.000 asylsøkere ville komme til Norge innen utgangen av året. Nesten halvparten får søknaden avslått. Utlendingsdirektoratet (UDI) varslet på møtet med det partssammensatte utvalget, at de ville vurdere å innføre som rutine at bussjåførene varsles ved transport av asylsøkere på buss. Det er UDI som har ansvaret for asylsøkerne fra de kommer til Norge og til de eventuelt får avslag. Da er det Politiets Utlendingsenhet som overtar.

– Det er dermed på det rene at Utlendingsdirektoratet hadde ansvaret for gjerningsmannen i Årdal da tragedien fant sted. Politiets Utlendingsenhet skulle hentet gjerningsmannen for utsendelse dagen etter og ville da ha overtatt ansvaret, sier Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport til egne nettsider.

I motsetning til UDI, lovet derimot Politiets Utlendingsenhet at sjåførene skulle få beskjed hvis en asylsøker ble sendt uten ledsager med buss. Da skal det også på forhånd være gjort en risikovurdering av asylsøkeren, med konklusjon om at vedkommende ikke var en fare for hverken seg selv eller andre. Politiets Utlendingsenhet lovte også å ta signalene om varsling til sjåførene videre til andre politienheter, slik at en om mulig kan få på plass rutiner for varsling eller informasjon til sjåføren uansett når og om politiet leverer en person på bussen.

Kriminalomsorgen

Utvalget planlegger også et møte med Kriminalomsorgen, i og med at offentlig kommunikasjon også benyttes til transport av soningsdømte til og fra soningsanstalt eller permisjoner.

– Vi vil gjerne kartlegge hvilke retningslinjer og rutiner som legges til grunn ved slik transport. Det er viktig å understreke at de fleste problemer på buss er knyttet til etniske nordmenn og ikke asylsøkere eller innvandrere, sier Stordrange, mens NTF-nestlederen mener dette også handler om å se bredt på sikkerheten om bord på bussene.

– En undersøkelse vi har gjort viser at mange av bussjåførene er engstelige, og da må vi sørge for at sikkerheten blir ivaretatt på en fullt forsvarlig måte, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

15.01.2014
12:00
15.01.2014 14:23



Mest lest

Arne Birkemo

Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

Leif Martin Kirknes

LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Tone Tveit

Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning

Frøydis Falch Urbye

Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine

Herman Bjørnson Hagen

Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert

Brian Cliff Olguin

LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Forsvaret

Forsvaret må etterbetale 424 ansatte: Noen får opp mot 250.000 kroner

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Tormod Ytrehus

Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

Eivind Senneset

Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Jan-Erik Østlie

Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke

Leif Martin Kirknes

May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen

Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Hanna Skotheim

Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company

Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Tormod Ytrehus

Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift

Brian Cliff Olguin

Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Ole Hagen

Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen

Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).

Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).

Ole Berg-Rusten / POOL / NTB

Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet

LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.

LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.

Petter Pettersen

Vil ha seniorer som Ole Martin (64) lenger i jobb: – De har en unik kompetanse