Opplever du et press mot å omgjøre heltid til deltid? Hva må til for å beholde heltidsarbeidsplasser?
6 Postkom-tillitsvalgte om heltid/deltid.
– Jeg opplever ikke et press. Det er heller en utfordring å klare og fylle hele arbeidsdagen, spesielt innenfor brev- og pakkeproduksjon. De ansatte opplever situasjonen som dramatisk når hele femti prosent av stillingene innenfor brevproduksjon på Trondheim postterminal er deltidsstillinger. De stillingene som utgår når ansatte går av med pensjon, blir ikke erstattet med heltidsstillinger, men deltidsstillinger. Utfordringen er å skape attraktive arbeidsplasser inn i framtida. Løsningen må være å organisere arbeidsplassen på tvers av arbeidsområder for å skape heltidsstillinger.
– Det er et press på å omgjøre heltidsstillinger til deltidsstillinger. Vi opplever et volumfall, og problemstillingen oppstår når arbeidsmengden går ned. For å opprettholde heltidsstillinger er vi avhengige av at man tar til seg arbeidsoppgaver på tvers av avdelingene. Vi må utføre oppgaver man ikke har gjort før. Mange medlemmer er ikke innstilt på å gjøre forandringer. Vi har et enormt ansvar for at medlemmene våre skal tro på en slik løsning.
– Vi opplever et økende press på postkontor, men dette gjelder nok i hele Posten. Posten ser det som bedriftsøkonomisk lønnsomt å innføre flere deltidsstillinger. På postkontor er det jo slik at man at man alltid skal være to på vakt. Et argument fra arbeidsgiver kan være at deltidsstillinger vil gi flere hoder, og at man kan utnytte arbeidsstokken bedre. Samtidig sier landsoverenskomsten at det ikke skal lages unødvendig deltid. De ansatte opplever nå både usikkerhet og frustrasjon. De er redde for at man skal angripe stillingene man har i bunn, og kutte de opp i deltidsstillinger. Det er viktig at folk har en jobb med gode arbeidsvilkår.
– Jeg opplever et stort press på heltidsstillingene. Det skyldes at vi har fått et volumfall, tidsrommet vi sorterer posten på blir kortere. Samtidig oppleves det som en del ledere ser det som en fordel å opprette deltidsstillinger på bekostning av heltidsstillinger. Men dette er ikke et entydig bilde. Noen av de ansatte ser nødvendigheten av at man gjør endringer i stillingene, mens andre er motstandere av endring av arbeidsoppgaver for å opprettholde heltid. Jeg ser det som viktig at vi får våre ansatte til å forstå at det er behov for å gjøre endringer i arbeidsoppgavene for å bevare heltidsstillinger.
– Jeg merker ikke noe press, men det er forskjell på de to fylkene. Det er en større utvikling på Opplandsiden. Utfordringene i begge fylkene er at det er store avstander, og vi har derfor større utfordringer enn i byer og tettsteder. Dette medfører at det ofte er lange vakter, og mye tunge løft. De ansatte ser med bekymring på framtida. Det er ikke motstand mot varierte arbeidsoppgaver som et middel for å sikre heltidsstilllinger.
– Vi opplever ikke et press på vår arbeidsplass. Transport er nok et av områdene i Posten der man merker problematikken rundt deltid og heltid minst. Transport har fått en tilførsel av volum de siste årene. Vi kan derfor uten problemer fylle arbeidsdagen med gjøremål. Samtidig er det slik at dette er annerledes enn annen type postkjøring- det er andre type gods og tunge løft. Vi konkurrerer med alle andre transportaktører i markedet. Utfordringen i fremtiden vil bli å få nok volum. Medlemmene må derfor skjønne at de må gjøre en god jobb- de må forstå at man opererer i en bransje med fri konkurranse.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad