Transport
Bring-sjåfører kan bli mål for fienden, om Norge rammes av krig
Avtalen mellom Posten Bring og Forsvaret vekker stor bekymring i LO.
LEVERANDØR: Bring har en avtale med Forsvaret om å frakte alt fra doruller til beltevogner.
Posten Norge
alf@lomedia.no
Bring-sjåfører på forsvarsleveranser kan bli lovlige angrepsmål i krig, uten å vite det, skriver Klassekampen.
I 2018 inngikk Forsvaret avtale med Posten Bring om kjøp av logistikktjenester. Bring kjører alt fra doruller og medisiner til beltevogner og tanks.
Flere forhold bekymrer jurist i Røde Kors, Tobias Köhler.
– Et sentralt prinsipp i krigens folkerett er at man skal skille mellom det sivile og det militære, sier han til avisen.
Viktigst mener Köhler, er at sjåførene får riktig opplæring og at de vet hva de går til. Men det kan ikke Forsvaret garantere. Det er nemlig Postens ansvar.
Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten sier avtalen er konfidensiell, og at de ikke vil kommentere saken.
Anders Jernberg i Forsvarets logistikkoperasjon (FLO) medgir at det vil være en viss fare knyttet til arbeidet, og at alle Bring-sjåførene skal tilbys en tilleggsavtale som omhandler forsvarsoppdragene, samt kurs i krigens folkerett.
Men som sivile, kan Bring-sjåfører nekte å utføre oppdrag i krig, og har kun én måneds oppsigelse. Det gjør Stina Hassel i NTL Forsvar bekymret. Hun frykter forsvarsevnen svekkes.
– Transportbransjen er spesielt utsatt for kriminell virksomhet. Når Forsvaret ikke engang vet hvem som faktisk kjører transportene med viktig materiell – inn i sensitive leirområder, så er det veldig alvorlig, sier hun til avisen.
Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post sier at forsvarsoppdragene skal være frivillige.
– Sjåførene som takker ja skal få grundig informasjon og kursing. Øiahals sier forbundet ikke har fått henvendelser fra bekymrede sjåfører om saken.