JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten Norge

Det blir hett mellom nissen og Moder Jord i årets julereklame fra Posten

Fjorårets julereklame fra Posten Norge fikk ros og priser for å sette skeives rettigheter på dagsorden. I år møter vi en julenisse som elsker Moder Jord.
Så spørs det da – hvordan det går med kjærlighetshistorien mellom nissen og Moder Jord.

Så spørs det da – hvordan det går med kjærlighetshistorien mellom nissen og Moder Jord.

Posten/Skjermdump fra filmen

nina.hanssen@lomedia.no

Under klimatoppmøtet i Sharm El Sheikh i Egypt slapp Posten årets julereklamefilm. Den handler om miljø og klima – vist gjennom en kjærlighetshistorie mellom julenissen og Moder Jord.

Leder for Fagforbundet Post og finans synes det er positivt at årets julereklamefilm fra Posten handler om klima.

– På klima er jo Posten i tetsjiktet. Det er mange medarbeidere stolte av, men ellers har jeg ikke så mye kommentarer til selve filmen som vises på ulike mediekanaler i disse dager, sier Øiahals.

Julenissen elsker Moder Jord

Det finnes en kort og en lang versjon av filmen, som også i år har kvalitet over seg og tar opp et høyaktuelt tema. Den vises på ulike mediekanaler i disse førjulstider. Kampanjen er utviklet av POL og produsert av Arts & Sciences.

Posten ser at klima og miljø er viktig og engasjerer. Bevisene er klare.

– Vi kan fortsatt gjøre noe for å nå 1,5 graders-målet, sa markedsdirektør Monica Solberg i Posten og Bring da filmen ble lansert.

Nå håper hun at reklamefilmen skal gi håp og også kanskje bidra til at flere tar gode klimavalg.

Solberg sier at Posten med sin film ønsker å skape en plattform for å snakke om klimasaken, dele erfaringer og vise hvordan alle kan bidra.

Det håper hun også at næringslivet gjør. Og viser til at Posten-konsernet har kuttet over halvparten av sine CO₂-utslipp siden 2012.

Målet er at distribusjonen skal være utslippsfri innen 2030.

Fra homokamp til miljøkamp

Fjorårets reklamefilm, «When Harry met Santa», ble positivt mottatt av fagforeningene. Bakgrunnen for kampanjen var at det i 2022 er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge.

Alf Ragnar Olsen

Gerd Øiahals, som er leder for Fagforbundet Post og finans, roste Posten for å ta opp et tema som er absolutt «under angrep» i mange land. Filmen spredte seg langt ut over landets grenser og fikk gull i Cannes. I Norge ble filmen belønnet med både Gullfisken og Gullblyanten.

Så spørs det hvordan det går med kjærlighetshistorien mellom nissen og Moder Jord.

I stedet for å fokusere på harde fakta og negativ klimastatistikk, spiller filmen på mellommenneskelige følelser. Paret krangler og går fra hverandre, men til slutt er det kjærligheten som vinner.

Så gjenstår det å se om dette setter i gang diskusjonene rundt middagsbordene og at Moder Jord vinner til slutt – også i den virkelige verden.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse