Lønnsoppgjøret
Fagforeningsledere mobiliserer for å takle tredoblingen av ansatte i Posten Bring Bildrift
Sentralt tillitsvalgte i Posten Bring Bildrift er forberedt på et krevende tariffoppgjør, men melder foreløpig om ro i rekkene.
Knut Magne Beitveit, Odd Arne Hartvigsen og Morten Olsen leder arbeidet med å bygge Fagforbundet Posts tillitsmannsapparat i PBB. De har tro på at det skal bli bra, men understreker samtidig at det er mye å ta fatt i.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
Den omstridte virksomhetsoverdragelsen av sjåførene fra morkonsernet i Posten til datterselskapet Posten Bring Bildrift (PBB) trådte i kraft 1. mars.
Samtidig ble yrkessjåførene overført fra tariffavtalen i Posten til PBB-avtalen.
Med en tredobling av antall ansatte i PPB må tillitsvalgtapparatet utvides og noen steder bygges opp fra grunnen – raskt.
Flere sjåfører har sluttet
Nå jobbes det med å bygge opp tillitsvalgtapparatet hos Fagforbundet Post i PBB. Tre erfarne karer leder arbeidet; Knut Magne Beitveit, Odd Arne Hartvigsen og Morten Olsen. De har delt landet mellom seg i den midlertidige organiseringen, som gjelder frem til 1. juni i år.
Beitveit har ansvar for Midt-Norge og Vestlandet, ansvaret for Nord-Norge ligger hos Hartvigsen som i tillegg er selskapstillitsvalgt, mens Olsen har ansvar for Oslo, Østfold og Østlandet, samt all varebilvirksomhet i PBB.
De slår fast at PBB er et sterkt voksende selskap, og siden arbeidsgiversiden har overført ledere fra morkonsernet til PBB, bør selskapet være rustet til å takle overgangen, mener de. Trioen sier det viktige arbeidet er i gang, og at det så langt går greit.
Før arbeidsgivers veivalg i PBB-saken var det unison motstand mot virksomhetsoverdragelsen. Noen yrkessjåfører valgte å slutte. Det er fortsatt stor skepsis til de svekkede vilkårene yrkessjåførene gis i PBB.
I et sjåførmøte i Bergen ble det tatt til orde for streik og aksjoner foran Stortinget, for å få politisk trykk på saken.
I PBB har Posten valgt en minstelønnsmodell, der sjåførene kan få individuelle tillegg – blant annet ut fra hvor i landet de bor, basert på etterspørselen etter yrkessjåfører i den regionen.
Dette har skapt mye skepsis, og ventes å bli et sentralt tema i lønnsoppgjøret.
Spente sjåfører
Blant sjåførene er forventningene store. Mange føler de ikke har fått full kompensasjon, og at de i PBB må jobbe mer for å tjene det samme som før.
Morten Olsen sier han forventer et krevende oppgjør.
– Det var Posten som lovet yrkessjåførene full kompensasjon, ikke vi, påpeker Olsen.
Frustrasjon til tross; det er ifølge Odd Arne Hartvigsen ro i rekkene.
– Ja, det er business as usual. Transportvirksomheten går som vanlig. Samtidig er det spennende tider, sier han.
Hartvigsen sier de tre skal ivareta samtlige medlemmer i PBB på beste måte.
– Videre skal vi ivareta det daglige partsforholdet på distrikts- og selskapsnivå. Medlemspleie ligger hos fagforeningene, og plasstillitsvalgte videreføres for de enhetene de er valgt for, tilføyer han.
Ny turnus
Morten Olsen sier det har vært usikkerhet knyttet til hvordan den nye hverdagen i PBB blir.
– Noe er avklart. Andre ting henger litt i det blå. Mange er spente på hva den nye turnusen vil bringe. Ellers er de fleste innforstått med at kompensasjon på natt er erstattet av penger. Vi har fått god kontakt med lederne i PBB. Det er viktig. Det er alltid verdifullt og nyttig å ha gode relasjoner når det dukker opp ting som må løses i samråd med ledelsen.
Knut Magne Beitveit er enig. Han er rutinert som tillitsvalgt i Posten Bring og har fått nye partsforhold som sentralt tillitsvalgt i PBB. Han ser positivt på prosessen.
– Jeg har også god dialog med ledelsen i PBB. Samtidig har vi en vei å gå for å bygge organisasjonen. Men det er potensial, sier han.
Odd Arne Hartvigsen sier det har forekommet misforståelser egnet til å skape frustrasjon.
– En del trodde kompensasjonen som ble fremforhandlet før PBB-overgangen, var midlertidig. Men det er den ikke. Den gjelder så lenge de er yrkessjåfører i PBB, sier han.
Mye spenning var også knyttet til første lønnskjøring i PBB for de nylig overførte yrkessjåførene. Det gikk ifølge Hartvigsen bra.
– April-lønninga ga alle litt ekstra, for der fikk de etterbetalt. Lønningene i mai blir litt lavere. Det skyldes ulik lønnsperiode, forklarer han.
Bekymring rundt feriepenger
Blant sjåførene har det også vært usikkerhet knyttet til feriepengeutbetalingen. Det er det ifølge de tre tillitsvalgte ingen grunn til.
– Feriepengene ble opptjent i fjor, og utbetaling blir helt som vanlig, sier de.
Arbeidet med å verve nye medlemmer pågår for fullt. Morten Olsen sier arbeidet har gått greit, men at det er stort potensial.
– Vi merker jo at ansatte i PBB sitter mye i bil, for å si det sånn. Utfordrende, men vi gir oss ikke, sier han.
De tre mener de har gode kort på hånda for vellykket vervearbeid.
– Det lønner seg å være medlem i Fagforbundet Post. Medlemsfordelene på forsikring og banklån er så gode at man tjener inn kontigenten. I tillegg kan man leie flotte og rimelige feriehjem i inn- og utland, og man får en sterk organisasjon i ryggen, sier de.