JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KUNDERÅDGIVERE: - Godt miljø og variert arbeid gjør det lett å trives, sier rådgiverne Marie Eldhuset og Martha Nekstad i Kristiansand.

KUNDERÅDGIVERE: - Godt miljø og variert arbeid gjør det lett å trives, sier rådgiverne Marie Eldhuset og Martha Nekstad i Kristiansand.

Alf Ragnar Olsen

Kundeservice i Posten:

Marie og Martha har fire chatter gående samtidig på jobb i Posten

Kundeservice er ett av feltene hvor Posten må ansette nye folk.



14.12.2021
08:44
22.12.2021 10:45

alf@lomedia.no

Når sporingsfunksjonen trøbler, eller du lurer på hvor sendingen din er blitt av, starter de fleste med å chatte med Postens helautomatiske chatbot. Dette er en robotisert løsning, «trent» opp til å svare på de vanligste forespørslene.

Om du ikke får besvart dine spørsmål her, blir du henvist videre til chat med en rådgiver hos kundeservice. Da er det gjengen på avdelingen i Kristiansand som overtar. Der har de økende antall henvendelser for tida.

Åse Reidun Axelsen, leder ved avdelingen i Kristiansand, sier det har blitt stadig mer å gjøre. Dette er bakgrunnen for at kundeservice har styrket bemanningen i pandemiåret 2021.

– Ja, for å håndtere pågangen trengte vi flere dyktige medarbeidere. Avdelingen i Haugesund tar seg av forespørslene som kommer inn via telefon, og de har også styrket bemanningen. Her i Kristiansand har vi ansatt 15 nye i år, så totalt er vi nå 45 årsverk på de to avdelingene som jobber med chat og reklamasjoner, sier hun.

– Alle hjelper hverandre

Axelsen forteller at henvendelsene kommer fra kunder på alle kanter av landet.

– Det er en populær tjeneste. Flere og flere av kundene benytter chatten når de har spørsmål. I høysesongen frem mot jul utvidet vi åpningstidene utover kvelden grunnet stor pågang. Det gjelder å være tilgjengelig når kundene ønsker det. Våre kolleger i Sverige har startet med lørdagsåpent i tillegg, men det har foreløpig ikke vært tema her i Norge, sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

RÅDGIVERE: Når roboten på nettsida må melde pass, er det gjengen på avdelingen i Kristiansand som overtar.

RÅDGIVERE: Når roboten på nettsida må melde pass, er det gjengen på avdelingen i Kristiansand som overtar.

Alf Ragnar Olsen

Axelsen har jobbet i Posten Norge siden 1987, og synes det er positivt at man etter lange tider med nedbemanning kan styrke staben.

Blant de relativt nytilsatte ved avdelingen i Kristiansand er Martha Nekstad og Marie Eldhuset. Sistnevnte forteller at hun hadde tatt pause fra studier og tatt et friår, da tilfeldighetene gjorde at hun søkte jobb i Posten.

– Ja, det var i august 2020 jeg fikk et vikariat. Tidligere i år ble det fast ansettelse, og det føles godt. For dette er en flott arbeidsplass. Det er flere grunner til at jeg sier det. Fint aldersspenn på gjengen og det at alle ønsker å hjelpe hverandre, er noe av det jeg synes er ekstra bra, sier Marie Eldhuset.

– Det er kort sagt flotte folk, som gjør det lett å trives på jobb, tilføyer hun.

– Midt i blinken

Kollega Martha Nekstad hadde jobbet noe med distribusjon før hun begynte hos Posten.

– Ja, det var litt tilfeldig for min del også. Jeg har rukket å gjøre litt av hvert før jeg kom hit. Har blant annet jobbet med distribusjon hos Schibsted, vært innom skolesektoren som lærer og fått barn, forteller hun.

Så oppdaget Martha Nekstad at Posten i Kristiansand søkte flere medarbeidere. Av flere grunner fanget nettopp denne annonsen hennes oppmerksomhet.

– Under pandemien har jo mange bransjer vært hardt rammet, direkte eller indirekte. Men Posten er jo en stor, ryddig og stabil arbeidsgiver, som har kommet godt ut av krisen, så dette var midt i blinken, følte jeg.

Magefølelsen viste seg å holde stikk. Martha Neksta ble tilsatt i april, og et drøyt halvår senere føler hun at dette ble rett på alle måter.

Ikke minst synes hun det er godt at de har god bistand å tilby kundene når de måtte ha spørsmål.

– Det er godt å jobbe for en solid aktør med gode systemer og et oversiktlig nettverk ut i alle kriker og kroker av landet. Det gir oss de beste forutsetningene for å hjelpe kundene, sier Martha Nekstad.

Vil ta fagbrev

De to forteller om veldig godt arbeidsmiljø, og god trivsel. Begge sier de liker seg så godt at de satser på å bli i Posten-konsernet, og synes det er flott både fagforeningen og arbeidsgiver har støtteordninger for videre- og etterutdanning.

– Det er inspirerende og viser at arbeidsgiveren verdsetter at ansatte styrker kompetansen sin. For min egen del bidrar det til at jeg har planer om å ta fagbrev, sier Marie Eldhuset.

Martha nikker og istemmer;

– Jeg også, det må vi time sånn at vi ta det samtidig, smiler hun - og får et bekreftende smil tilbake.

At Posten er så veldig mye mer enn «bare» kundeservice vet de to å verdsette.

– Det er klart, for i en stor virksomhet med så mange ulike komponenter finnes det store muligheter. Muligheter for å bytte jobb, eller jobbe seg opp, om man ønsker det. Men her og nå er vi veldig happy med å være på kundeservice, og hjelpe kundene med svar på det de lurer på, smiler de to.

Så varsler summetoner at det plinger inn nye henvendelser på chatten. Jentene takker for praten, og vender tilbake til jobben.

Her er det bokstavelig talt nok å gjøre. Hver rådgiver håndterer vanligvis fire ulike chatter samtidig, så her gjelder det å holde tunga rett i munnen når hver enkelt skal få svar på sitt.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.12.2021
08:44
22.12.2021 10:45



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»