Posten Norge viser frem den største og første elektriske lastebilen som skal brukes på Svalbard. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ole Berg-Rusten / NTB
Posten har løst kuldeutfordringen – bruker kun elektriske kjøretøy på Svalbard
Posten har knekt koden for hvordan de skal bli fossilfrie også i arktiske forhold. En el-lastebil settes nå i drift på Svalbard.
marius.helge.larsen@ntb.no
– Nå er vi der at vi kun har elektriske kjøretøy på Svalbard. All distribusjon skjer nå med fossilfrie kjøretøy, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten til NTB.
Den siste brikken som skulle på plass, var en lastebil som kunne takle de røffe forholdene og den ekstreme kulden. Det har de nå funnet i en Scania-lastebil som har vist seg å fungere fint selv i temperaturer under 20 minusgrader.
– Foran oss har vi en lastebil på 19 tonn, som nå settes inn i ordinær drift etter at vi har testet den i arktiske forhold i en måned. Den har levert på forventningene, så nå blir den stående her oppe. Så det blir verdens nordligste elektriske lastebil i drift, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten til NTB.
Kullkraft
Han viste fram den nye bilen torsdag morgen – med Svalbards berømte isbjørnskilt i forgrunnen. Bilen skal frakte pakker, brev og gods mellom flyplassen, postterminalen og postkontoret i Longyearbyen – en relativt kort rute.
Pressesjef i Posten Norge, Kenneth Tjønndal Pettersen, viser frem den største og første elektriske lastebilen som skal brukes på Svalbard. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ole Berg-Rusten / NTB
– Nå har vi en fossilfri kjøretøypark. Så er det selvfølgelig en utfordring hvor energikilden kommer fra her oppe, men det er en jobb som er større enn det Posten kan gjøre på egen kjøl. Men både kjøretøyene våre og hele terminalen vår på Svalbard er fullelektrisk, sier Pettersen. Han sikter til at Longyearbyen fortsatt forsynes med strøm fra kullkraftverk – noe som etter planen skal fases ut fra 2023.
Det nye bil-tilskuddet har vært gjennom omfattende testing. Først ble lastebilen prøvd på Østlandet, så kjørte Posten den opp til Tromsø.
– Den skulle over Saltfjellet, noe vi var veldig spente på. Samtidig ønsket vi å avdekke ladeinfrastrukturen for tyngre kjøretøy. Alt var fint til vi begynte å passere Nord-Trøndelag. Da var ikke ladeinfrastrukturen spesielt god, men kjøretøyet fungerte som bare det.
Fastlandet neste
Etter noen måneder i drift i Tromsø, valgte Posten å utsette bilen for en siste styrkeprøve på Svalbard, hvor det nå altså er besluttet at den blir værende.
På fastlandet er det ennå en vei å gå før Posten blir fossilfrie, men erfaringene fra Svalbard viser at temperaturene ikke nødvendigvis står i veien. Ved inngangen av året var 37 prosent av kjøretøyene til Posten fossilfrie, ifølge Pettersen.
Utskiftingen av de tyngre kjøretøyene startet for ett år siden.
– Totalt har vi fem elektriske lastebiler, og vi har 65 nye lastebiler i bestilling, sier pressesjefen.
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen
Jan-Erik Østlie
Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen
KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.
Ole Palmstrøm
Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.
Håvard Sæbø
Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn
Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.
Jan Kåre Ness
Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022
SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.
Alf Ragnar Olsen
Rebecca (22) er Norges yngste yrkessjåfør. Her er hennes melding til jenter som vurderer yrket
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.
Hanna Skotheim
Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.
Simen Aker Grimsrud
Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil
Ole Palmstrøm
Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn
SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen
SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.
Tormod Ytrehus
Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.
Erlend Angelo
Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten
North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.
Statnett
Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet
Brian Cliff Olguin