Kuttene i Posten Norge:
Posten må oppbemanne: 600 vikarer og midlertidig ansatte skal redde jula og Black Friday
Posten henter inn vikarer til høysesongen, men har også behov for flere fast ansatte etter kuttet i vår. Overtallige har fortrinnsrett når Posten må oppbemanne.
MYE OVERTID: Økt netthandel, kombinert med nedbemanning, har gitt lange og tunge arbeidsdager for Postens ansatte, forteller tillitsvalgt Tore Jan Jakobsen som jobber i Oslo Vest.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
Posten Norge bommet kraftig på sine anslag for bemanningsbehov og må ansette flere. Gledelig nok går Posten så det suser, blant annet grunnet økt netthandel.
Informasjonssjef Kenneth Pettersen i Posten Norge sier om lag 600 vikarer og midlertidig ansatte skal løse behovet foran Black Friday og jul.
I tillegg har altså Posten behov for flere fast ansatte, etter at man kuttet for mange i vår.
Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans sier at dette er en sak man sentralt jobber målrettet med.
– Medlemmer i hele landet berøres, og forbundet jobber grundig med situasjonen, sier Øiahals.
Posten sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg
Forbundssekretær Håvard Sivertsen leder arbeidet. Han sier det handler om både høysesong og et midlertidig bemanningsbehov, og det som gjelder for lav fast bemanning i forhold til ordinær drift.
– For det kortvarige behovet fra Black Friday og fram til jul, er det grunnlag for bruk av midlertidig ansatte og vikarer, sier Sivertsen.
Saken fortsetter under bildet.
TILTAK PÅ GANG: – Arbeidet med å få justert opp den faste bemanningen er i gang, sier forbundssekretær Håvard Sivertsen.
Alf Ragnar Olsen
– Må drøftes lokalt
Prosessen med nye faste ansettelser er i gang, sier Sivertsen.
– Tiltak er i gang noen steder. Andre steder er en ikke kommet like langt. Men kjørereglene er avklarte, og dette skal løses. Stillingene tilbys først til de som ble overtallige. Arbeidet med å løse det, må skje ute – i distriktene og på enhetene.
– Det er leit at Posten Norge sa opp mange og i ettertid ser at det ble feil. Det skyldes delvis koronaen og avisanbudet, som man ikke visste noe om, sier Sivertsen.
Postbud Tore Jan Jakobsen på Majorstua bekrefter at ting har tatt altfor lang tid.
– Vi har hatt julepostvolum siden juli, kombinert med kutt i bemanningen. Det har gitt lange og tunge arbeidsdager. Vi har fortsatt høy overtidsbruk her, og tiltak i form av økt bemanning må nå på plass, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
ALTFOR TREGT: – Prosessen med å bekrefte at bemanningen var for lav og jobben med å få tiltak i form av oppbemanning, har tatt altfor lang tid. Forbundet har gjort en god jobb med å synliggjøre problemene, sier tillitsvalgt Tore Jan Jakobsen, som jobber i Oslo Vest.
Alf Ragnar Olsen
Lovbestemt fortrinnsrett
Sivertsen gjentar at alle faste og permanente stillinger skal tilbys overtallige før det kan rekrutteres eksternt.
– Arbeidsmiljøloven regulerer fortrinnsretten. Midlertidig ansatte og deltidsansatte vil også ha rett til flere timer før det kan rekrutteres eksternt. Lokale tillitsvalgte må følge opp at dette etterleves. Blir man ikke enige lokalt, må man lage uenighetsprotokoller, slik at vi sentralt kan bistå, sier Sivertsen.
– En ordentlig gjennomgang er uansett på sin plass, sier Sivertsen, og legger til at Posten har lovet at det skal skje med det første.